Sv: Vad ska jag tänka på?
Ett extra göra som jag vet impa var att rulla benlindor. Hos Olle och Björn hade vi intärna tävlingar om vem som rullade flest lindor.
Vet ju att där du jobbar inte är nå stor stall som det var på Stall Goop.
Men jag kan berätta lite hur jag gjorde när jag jobba där.
Började 07.00 Då var det bara att fatta grepen och hämta skottkärran. Morgon jouren hade då redan tagit ut hästarna. och fodra dom morgon.
så från 07.00 - 09.00 mockade man. Alla var tilldelande 7-8 hästar var. Och dom hade varierade bäddar en del gick med torv, men ingen bädd så man var tvungen att ta ut allt. Sedan hade vi dom som gick på halm. Jobbit och slitsamt var det. Vi fick även utöver våra tilldelade hästar hjälpa till med dom hästar om någon var sjuk eller på tävling samt polakerna som inte var nog snabba. 09.00 skulle allt vara färdigmockat så man mocka för glatta livet. 09.00 var det frukost. 09.30 var det ut igen. Kolla tvättmaskinen lägga in nya täcken och hänga upp dom tvättade. Sedan gick man igenom ALL utrustning. Allt skulle smörjas. Man smörjde så man fick blåsor på händerna. Därefter plocka man in sina tilldelade hästar. Borsta dom smörjde allas hovar, visiterade dom kollade skorna. Om någon tappat skorna eller en sko var lös fick man springa till smedjan och höra om Tommy hade tid. Sedan börja man köra. Från 16 och uppår fick man köra själv. Max 40 -45 minuter per häst. Annars han man inte allihopa. Jag hade dessutom börjat hjälpa till i lillstallet med hästarna som reds där, (för att rida där var man tvungen att vara fyllda 18). Jag och en annan tjej var dom enda som red och det var runt 10 hästar som skulle ridas. Så från lunch till 16-17.00 hade man häcken full. Dessutom utöver det så skulle ibland någon av sina tilldelade hästar på tävling eller någon annan stans så man var tvungen att putsa dom extra och berätta för Björn exakt hur hästen varit den senaste månaden.
Jag älskade att jobba där. Det var ju storstall. ca 350 hästar hade dom plats för då, idag har dom plats för fler. Man hann aldrig tänka att det var tråkigt eller något, jo när antingen Olle eller Björn körde då man fick stå brevid banan och kolla för att sedan ta över hästen när dom var klara. Det var lite tråkigt. Man annars gick allt hur fort som helst. På den tiden hade jag ingen egen häst, jag hade aldrig klarat det då man rent sakt trillade i sängen när man kom hem.
Sedan jobbade jag hos Erik Berglöf ett tag. Tempot var ganska lugnt där. Inge storstall. Erik är en riktig gäntleman som älskar sin personal. Dock var jag under 16 på den tiden och fick inte rida eller köra själv, men jag var med i rockarden när dom hästarna som jag hjälpte till med kördes. På det stallet på den tiden blev man tilldelad stallvis så man kunde ha vilka hästar som helst i samma stall länga. Men det var ju länge sedan och uteboxarna fanns inte på den tiden inte heller deras underbara körbana. Då körde vi på grusvägen fram och tillbaks
Copiad stod på den tiden i stallet också. En riktig diva