Vad ska jag tänka på?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Pia-Moni
  • Startdatum Startdatum
P

Pia-Moni

ska börja jobba i ett trav stall och tänkte höra vad jag ska tänka på.

Hur lägger ni upp era dagar. Jag ska jobba helg som extra, men kommer får jobba några vardagar sen när jag jag kommit igång och om jag blir duktig.

Så har ni några tips på hur man ska vara och vad man ska göra för att "impa"

Tack på förhand !

Sv: Vad ska jag tänka på?

var dig själv och ta det lugnt istället för att försöka impa på dem, sånt genomskådas snabbt. i travstallet jag jobbar i är vi visserligen såna kompisar så ingen ser någon som chef osv, men där uppskattas ett ordentligt och slarvfritt jobb.

Det finns bara ett ord: EFFEKTIV!! Om man vill impa alltså.. Och det antar jag att man vill.. Såhär var det när jag jobbade på travet i alla fall.. Snabbt som aset ska det gå utan att slarva och ffa utan att hästarna tar skada av det vansinniga tempot.. Att jobba helger är i regel lugnare. Inga hästar som ska köras eller ridas. Och om man får ut alla hästarna på en gång är det ju lugnt.. Trist att behöva växla hästar i hagarna in och ut :( En grej som många sällan tänker på när det gäller att spara tid; om hö och strö står ute kan man passa på att ta med sig nytt in varje gång man har varit ute och tömt dyngan.. Och jag gjorde alltid så att jag började längst fram i stallet för att ha några boxar rengjorda och lediga, och en snygg och sopad stallgång för ev provloppshästar och snabbjobbshästar som alltid dök upp på lördagar.
Sen är det ju inte samma sak på vardagarna, då ställs det ofta högre krav och ett ännu högre tempo :crazy: Beror väl på vart man hamnar också iofs..

okej, jag brukar vara väldigt effektiv och brukar göra ordning åt mina 3 hästar på bara 40 min. och då har ju jag endå rätt mycket mer att göra åt varje box te.x fylla vatten, packa påsar göra mat. och i travstall brukar man ju typ bara slänga in en kaka :) och bara ta en skopa mat :) så farten är inget krånligt. men är nervös nu i början för han jag ska jobba åt är så jäkla sträng , eftersom man ska försöka vara effektiv och kan ju inte rutinerna ! :O men som tur är det en tjej som jag ska jobba med som är super snäll och jag hjälpte till Lite idag så jag kan lite iallfall !

sen ska man ju lära sig allas hästar namn och veta vem som är vem ! :O

hur ska man prestera första dagen för att visa att man är duktig, för det blir ju gärna att man blir sysselös när man fått en uppgift man är klar med och liksom måste vänta på att den hon som jobbar där ska säga igen vad man ska göra.

kan inte ni som har jobbat i travstall säga hur det var för er i början så jag kan känna lite mer som det inte bara är jag som känner mig dum i huvudet i början som inte kan något :P

När jag har kännt mig lite lost på ett nytt jobb och väntar på att någon ska visa mig något nytt brukar jag kolla om det finns bandage att rulla upp, städa upp något hörn som ingen har hunnit med, sånt som kanske bara kräver fem minuer men ingen som har hunnit/orkat gjort på ett tag, hänga iordning täcken så det ser snyggt upp, spola ur duschspiltan om det är smutsigt osv, då är man sysselsatt men kan avsluta snabbt om det är något som ska göras.

Ang att det är mindre ordning på maten i travstall kan nog variera, jag har varit med ifrån allt från att se till att det alltid finns hö i boxarna till att väga upp hö i gram, så det skiljer sig! Så har inga förutfattade meningar utan fråga och lyssna!

Ang att det är mindre ordning på maten i travstall kan nog variera, jag har varit med ifrån allt från att se till att det alltid finns hö i boxarna till att väga upp hö i gram, så det skiljer sig! Så har inga förutfattade meningar utan fråga och lyssna!

I detta stall var det mer slänga in hö och så, tänkte inte på att de var olika i alla stall när jag skrev de ;)

Ett extra göra som jag vet impa var att rulla benlindor. Hos Olle och Björn hade vi intärna tävlingar om vem som rullade flest lindor.

Vet ju att där du jobbar inte är nå stor stall som det var på Stall Goop.
Men jag kan berätta lite hur jag gjorde när jag jobba där.

links.png

Började 07.00 Då var det bara att fatta grepen och hämta skottkärran. Morgon jouren hade då redan tagit ut hästarna. och fodra dom morgon.
så från 07.00 - 09.00 mockade man. Alla var tilldelande 7-8 hästar var. Och dom hade varierade bäddar en del gick med torv, men ingen bädd så man var tvungen att ta ut allt. Sedan hade vi dom som gick på halm. Jobbit och slitsamt var det. Vi fick även utöver våra tilldelade hästar hjälpa till med dom hästar om någon var sjuk eller på tävling samt polakerna som inte var nog snabba. 09.00 skulle allt vara färdigmockat så man mocka för glatta livet. 09.00 var det frukost. 09.30 var det ut igen. Kolla tvättmaskinen lägga in nya täcken och hänga upp dom tvättade. Sedan gick man igenom ALL utrustning. Allt skulle smörjas. Man smörjde så man fick blåsor på händerna. Därefter plocka man in sina tilldelade hästar. Borsta dom smörjde allas hovar, visiterade dom kollade skorna. Om någon tappat skorna eller en sko var lös fick man springa till smedjan och höra om Tommy hade tid. Sedan börja man köra. Från 16 och uppår fick man köra själv. Max 40 -45 minuter per häst. Annars han man inte allihopa. Jag hade dessutom börjat hjälpa till i lillstallet med hästarna som reds där, (för att rida där var man tvungen att vara fyllda 18). Jag och en annan tjej var dom enda som red och det var runt 10 hästar som skulle ridas. Så från lunch till 16-17.00 hade man häcken full. Dessutom utöver det så skulle ibland någon av sina tilldelade hästar på tävling eller någon annan stans så man var tvungen att putsa dom extra och berätta för Björn exakt hur hästen varit den senaste månaden.

Jag älskade att jobba där. Det var ju storstall. ca 350 hästar hade dom plats för då, idag har dom plats för fler. Man hann aldrig tänka att det var tråkigt eller något, jo när antingen Olle eller Björn körde då man fick stå brevid banan och kolla för att sedan ta över hästen när dom var klara. Det var lite tråkigt. Man annars gick allt hur fort som helst. På den tiden hade jag ingen egen häst, jag hade aldrig klarat det då man rent sakt trillade i sängen när man kom hem.

Sedan jobbade jag hos Erik Berglöf ett tag. Tempot var ganska lugnt där. Inge storstall. Erik är en riktig gäntleman som älskar sin personal. Dock var jag under 16 på den tiden och fick inte rida eller köra själv, men jag var med i rockarden när dom hästarna som jag hjälpte till med kördes. På det stallet på den tiden blev man tilldelad stallvis så man kunde ha vilka hästar som helst i samma stall länga. Men det var ju länge sedan och uteboxarna fanns inte på den tiden inte heller deras underbara körbana. Då körde vi på grusvägen fram och tillbaks :D Copiad stod på den tiden i stallet också. En riktig diva :rofl:

copiad.jpg

Men det där låter inte som det ska...350 hästar !!!!! Jaghar haft goops konvalecenter i 10 år och under de åren fanns då rakt inte plats för så många hästar....en tredjedel av det du säger kanske.

TS..Du ska vara arbetsvillig, gärna fråga..titta hur dom andra gör , sitt aldrig och tyck att det inget finns att göra, det finns det alltid..ta gärna egna initiativ men fråga om det är ok först..
Får jag fråga vem du ska vara hos? Du kan ta det via PM om du vill.....jag har 8 hästar ca 7 km utanför travbanan och känner till de flesta som håller på med trav.

Du kanske bara tänker på det stora stallet? Men dom har en massa kringliggande stall också. 340 boxar fyllda var det tills dom övertog "miljonstallet" på 10 boxar. Så 350 hästar hade dom på träning på den tiden. Nu har dom säkert fler med tanke på att dom bygde om storstallet för x antal år sedan. Jag fick uppgifterna av Björn, så jag sprang inte runt och räknade alla hästarna i alla stall ;)

med tanke på att Olle bara har 137 hästar i träning så skulle alltså 2 tredjedelar på lökene vara tomt????
Nää...såpass mycket har jag varit på lökene att jag vet att det inte finns så många boxar....i storstallet finns väl ca 40 box, i ladan 25, på gräddhyllan 20, borta hos micke 14 och hennystallet 8....sen finns inga mer stallar vad jag vet , mer än uteboxarna och dom är ju inte så många.
Du har nog drömt att du pratat med Bkjörn för dom har aldrig haft så många hästar i träning....jag har som sagt jobbat åt dom mellan 95-05

Senast ändrad:

Men det där låter inte som det ska...350 hästar !!!!! Jaghar haft goops konvalecenter i 10 år och under de åren fanns då rakt inte plats för så många hästar....en tredjedel av det du säger kanske.

TS..Du ska vara arbetsvillig, gärna fråga..titta hur dom andra gör , sitt aldrig och tyck att det inget finns att göra, det finns det alltid..ta gärna egna initiativ men fråga om det är ok först..
Får jag fråga vem du ska vara hos? Du kan ta det via PM om du vill.....jag har 8 hästar ca 7 km utanför travbanan och känner till de flesta som håller på med trav.

dagfinn är det hos :) är inte så stort stall. han har 10 hästar just nu.

Det kanske var 130 han sa, jaja ovisentligt igentligen, sjukt många är det iallafall.
Jag har som sakt inte räknat dom :)

Som sakt var det en 12 år sedan jag jobbade där.
Så minns inte så exakt om sådana saker då man bara frågade Björn spontant en gång,
Inget man satt och disskuterade dagligen liksom ;)

Senast ändrad av en moderator:

Varför sitta och hitta på?

Jag kan tala om exakt hur många boxar, nämna några av hästarna jag passade osv hos tränare jag jobbade för för typ 20 år sedan.

Till TS:
Det kommer säkert bli både roligt och lärorikt. Det verkar ju bara vara ett litet antal hästar i träning också, så med lite tur kommer du få lära dig köra och kanske motionsrida några av dem.
I övrigt så är det mycket stalltjänst i de flesta stallar. Mockning, utsläpp, sela ut osv.
Lycka till!

Ta egna initiativ och hjälp hellre till för mycket än för lite! Ge dig gärna på att hjälpa till att sela ut och ta emot hästen när de kommer tillbaka t.ex utan att de kanske ber om det. Jag ströjobbar hos Gunnar Melander och trivs kanon med en besättning på 13 hästar - fullt stall. Hjälper till att ridträna och hjälper till att sela ut hästar och ta emot dom och duschar m.m.

Min arbetsdag börjar 07.00 och hästarna är fodrade och klara när jag ska hjälpa till att träna. De dagar jag är själv när jag bara har stallet så fodrar jag själv och väntar på att de har ätit, nu när det är vinter tar det lite tid att täcka på alla och hagarna ligger inte runt stallknuten så alla hästar brukar vara ute till 08.30 och därefter är det bara till att mocka, spåna, fodra och göra stallet rent, är klar till 11.00 ungefär själv och sedan ska bara hästarna in igen emot 16.00 då jag slutar och få sitt kraftfoder.

Men de dagar det tränas blir det ofta bara en 30 minuters lunch för att hinna med, inte för att det är någon hög stressnivå i det här stallet men det tar ju sin lilla tid att ridträna i klätterbacken osv. Hästarna ska ut efter träning så de får rastas där också när de är torra, det är filosofin att kan de gå i hagen så ska dom göra det, även om dom ska in efter någon timme igen. Jättetrevligt! På travdagar hjälper jag till att göra ordning hästarna innan de åker iväg och har hand om stallet sedan så det är klart när de kommer hem så behöver de inte lägga ner tid på det. Senast åkte de iväg med en häst på ena travbanan och kom hem sedan och hämtade fyra andra och åkte till nästa bana så då blir det pyssel med att hämta in hästar och göra ordning dom.

Varför sitta och hitta på?

Jag kan tala om exakt hur många boxar, nämna några av hästarna jag passade osv hos tränare jag jobbade för för typ 20 år sedan.

Till TS:
Det kommer säkert bli både roligt och lärorikt. Det verkar ju bara vara ett litet antal hästar i träning också, så med lite tur kommer du få lära dig köra och kanske motionsrida några av dem.
I övrigt så är det mycket stalltjänst i de flesta stallar. Mockning, utsläpp, sela ut osv.
Lycka till!

Oj :O
Jag mindes fel siffror, varför skulle jag hitta på, onödigt att göra en stor sak av något så litet. ;)

Jag erkänner ju att jag blandat ihop. thats it :grin:
Sjukt många hästar är det där iallafall och jag har för mig att det sas 350 men det var som sakt enormt många år sedan, helt omöjligt att komma ihåg en sån ovisentlig sak i livet.

vet inte hur många hästar han har, men oroligt många stall. du fick väl inte ens gå in i alla stall utan tillstånd och det hinner man väl inte tänka på när man arbetar oavbrutet ;)

jajja tillbaka till ämnet challe99 ska det inte handla om nu xD som sagt var hennes ord till mig från början :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 168
Hemmet Det här med logistiken kring mat är det nog få som uppskattar. Med småbarn och man som föredrar varm mat varje måltid är det en oändlig...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 730
Mat Jag är nu i en relation där mitt ointresse för mat och matlagning börjar bli ett problem. Det är inte nytt för mig att vara i denna...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 294
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Radannons Hej! Jag har nyligen flyttat till Skåne och har haft en hovslagare vid några skoningar nu. Han gör ett bra jobb, men det tar cirka 2+...
Svar
0
· Visningar
244
Senast: Passage
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2