Vad ska jag tänka på vid besök av hästandläkare?

F

Fladde

Det bestämdes idag att det kommer ut en "hästandläkare"/vet och ska kolla på några hästar i stallet.
Hon ska även kolla Missy för det var ett år sen hon var hos hästandläkaren i Danmark
Ifs kollade "vet" på Djursjukhuset i munnen på henne för 2 månader sen.
Men hon kollade inte så nogra så tycker det kan behövas med tanke på att på 4 mån var hon hos tandläkaren 6ggr i Danmark

Så vad ska man tänka på?
Nått specillt?

Missy lär ju behöva lungnade :crazy:

Sv: Vad ska jag tänka på vid besök av hästandläkare?

Vi hade ut tandläkare för nåra veckor sen som drog ut en vargtand på min häst. Veterinären tyckte att min häst var helt otroligt lugn, men han fick ändå lugnande.
Nått speciellt att tänka på? Inte vad jag vet :p

Okej vad bra.

Min ponny gjorde inget han behövde aldrig lugnande.
Men Missy är så rädd om sin mun :crazy:

Det var den andra hästen i stallet som också hade vargtand. Hon stegrade sig och dansade runt. Men hon har blivit slagen mycket, för jag vet vem som ägde henne förut och jag vet hur hon behandlar sina hästar, jävligt elakt :mad:
Oj, blev lite off-topic.
Fråga tandis, han/hon vet nog ifall Missy behöver lugnande.
Ska hon bara kollas?

Tänk på att en hästtandläkare som inte är veterinär inte får ge lugnande eller dra tänder.
PL

En sak som man kan tänka på är att om vet/tandl använder munrulle så kommer de inte åt att känna eller raspa de innersta tänderna.

Det gör man bara om de använder en munstege. Det har jag fått lära mig av "min" tandl.

Om hästen har lätt för att bråka eller är känslig i munnen så är det all ide att ge lugnande.

Helt rätt, den som använder munrulle/kil o en ledad rasp har inte förutsättningar för att göra ett bra jobb.
PL som var med på den tiden det bara fanns ledade raspar utan hårdmetallchips.

Hon vet nog vem Missy är vid detta laget;)

Det är Vet/tandl i hbg som kommer ner till oss och hon får lov ge lugnade.

Missy har blivit dåligt behandlad hos tandläkaren i danmark=/

Om hästen ska sederas, se till att människan som håller sprutan verkligen har befogenhet att spruta...

Lovisaleonora_ skrev:
Om hästen ska sederas, se till att människan som håller sprutan verkligen har befogenhet att spruta...

Jag LOVAR det har hon!

Veterinärer är ju inget problem men det finns "hästtandläkare" som lyckas få ngn vet att skriva ut lugnande vilket är helt olagligt.
PL

En liten undran bara. Torbjörn Lundström är ju en känd tandläkare men han är inte veterinär vad jag vet så hur sederar han?

Han måste antingen ha en vet som sederar eller under vissa förutsättningar får han sedera själv om den ansvarige veterinären finns i närheten, samma regler som för en ass på klinik.
PL

Har använt honom på en veterinärklinik, veterinären sederade, TL ägnade sig åt tänder.

Jag har sett honom sedera själv men då fanns det massvis av veterinärer i närheten o dessutom var det innan nya C15 reglerna.
PL

Kom nyss hem.

Missy fick rätt mycket lugnade.
"hästandläkaren"/"vet" frågade vad hästen hete.
Jag bara Miss Sixty.
Hon hade minsan hört vad min häst var kapabl till :o
Så Missy är en riktig kändis på Djursjukhuset :p

Men ifl Misy hade vågbett och lite hackar som hon gjorde vid.
Sen hade hon en LITEN vargtand men hon är 9år och har aldrig störs av den.
Men slutar hon int hänga sig i bettet så ska hon ta bort den nästa gång hon kommer.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 715
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 117
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 611
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 741
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve