vad ska jag ta mig till?

G

gazira

nu börjar problemen tära lite väl mycket på mig, och jag vet inte längre vad jag ska hitta på med min häst.
Hästen är ett 5årigt arabsto, men enormt mycket egen vilja och starkt psyke.
den dagliga henteringen funkar alltid kanon bra, och hon är en underbar ridhäst som lyssnar på allt och är väldigt lättlärd (hade det inte varit för det hade jag nog inte orkat ha kvar henne) men det finns två STORA problem! 1, lastning och 2, skoning
lastningen har alltid varit ett problem, ända sen jag köpte henne som två åring, hon är inte ett dugg rädd för transporten och när hon väl kommer in så står hon hur lugnt som helst och försöker aldrig backa ut.
men hon vill helt enkelt inte gå in, och ingenting hjälper, linor får hon panik av så det känns inte som någo idé att använda. ibland går hon in på en gång men när hon har dåliga dagar kan vi få hålla på i evigheter.

skoningen var ett problem först när vi började sko henne, men sen har det gått jätte bra nu under ca ett år, men idag när hon skulle skos var hon värre än någonsin,framhovarna gick okej men hon förökt rycka till sig dom några gånger. bakhovarna gick bra att ta av dom gammla skorna och att verka men när det var dax att slå på nya skor kickade hon vara efter hovslagaren hela tiden. så vi fick ge upp efter en timmes kamp.

Hon reagerar inte överhuvdtaget på om man blir arg eller drämmer till henne.
hon är inte heller ett dugg uppstressad.
vad ska jag ta mig till???
vi har haft ute nh tränare mm, men inget hjälper.
något som har några ideér?

Sv: vad ska jag ta mig till?

Hej

Har hon alltid varit svårlastad?
har det hänt något på en plats dit ni har kört henne kan vara vad som helst blivit skrämd fått panik,fastnat i något, du har lämnat henne i en box själv osv.
eller något i själva transporten jag glömde en gång att lossa grimskaftet fram innan jag fälde ner luckan. så min vallack drog till i grmskaftet och han drog så hårt att det tog närmare en kvart att få upp knuten, efetr det ville han absolut inte gå in i transporten så det kan vara så små saker som gör det.

och skoning har det hänt något där eller är det bara "dumheter".
Har hon haft några prolem med hovarna innan så att hon har haft ont, har du kollat om det är en hovböld på g. har hon blåmärken i hovarna? blåmärken betyder att hon har fått en sten i skon eller trampat på något som kan orsaka ett blåmärke när du skär i hoven och träffar ett blåmärke kan det börja blöda lite men oftast är det bara levratblod precis som våra blåmärken så försvinner de efter ett tag.

ja hon har alltid varit svårlastad, ända sen jag köpte henne som två åring. och enligt uppfödaren så har det inte hänt någonting innan.
och problemet är att hon ibland går in på en gång men ibland så bara totalvägrar hon.

skoningen har det inte heller hänt något speciellt med, utan när hon skoddes dom två,tre första gångerna så var hon bråkig och bara drog åt sig hovarna. men sen har det gått jätte bra det senaste året.
hovböld tror jag inte på eftersom hovslagaren var ute idag, och det gick jätte bra att verka henne, men så fort han skulle slå på skorna så börjar hon sparka, utan att han ens hann slå i en enda sömm. och det var lika dant med båda bakhovarna.

det som stör mig mest är att hon är så nonchalant, hon är helt lugn (ingen puls och visar ingen stress på annat sätt) och att hon inte reagerar överhuvdtagen när man säger åt henne

Jag har skrivit om "dutta med linor" i en annan tråd, men vill gärna tipsa dig om det ändå!
Många hästar avskyr när man lägger linor runt bakdelen och drar, men jag och maken har lastat ett antal svårlastade hästar genom att bara dutta med linorna. Inte lägga tryck, utan beröra lätt och ta bort linorna så snart hästen tänker framåt. Sedan dutta igen, ta bort helt vid minsta framåtbjudning, dutta, ta bort osv.
Om hästen inte blir rädd kan man lägga ett mjukt, försiktigt tryck med linan och vara beredd att släppa trycket helt vid rörelse framåt.

Var noga med att rama in hästen med linorna utan att de rör vid honom/henne.

Det är som om hästen snabbt inser att den slipper beröring från linan om den flyttar sig framåt, och den behöver inte bli rädd eftersom det inte förekommer något konstant tryck eller dragande.
Prova!

Jag använder ett "pressure halter", vet ej om det finns i Sverige men jag gjorde mitt eget. En rep grimma som man lär hästen att ledas i, om den stannar så ökar trycket bakom öronen etc och de lär sig att det är skönare att följa efter. Man får dock aldrig binda fast hästen i denna grimma!
Om du googlar "presure halter" så kan du se en hel del information. Jag gjorde en typ Richard Maxwell grimma, flera av mina vänner som fick problem med lastning har nu också användt denna metod.
Angående skoningen varför inte låta henne gå barfota bak, det gjorde jag med mitt sto när hon började bli äldre och inte tyckte om att få bakhovarna skoda. Hon tävlades i långdistans ritt 65km utan några problem med det.

är hästen genomkollad av veterinär, equiterapeut?
Kan det vara så att hon tycker det är jobbigt att gå ut ur transporten för att hon tycker lämmen är läskig? att det är därför hon inte vill gå in? En häst kan vara rädd utan att vi ser det. Du kan inte plegga henne vid skoning? Inte det bästa sättet kanske. Vid lastning tycker jag det är viktigt att hästen vet att den inte kommer undan. Det ska alltid stå en helst två personer bakom ifall hästen börjar tveka. Då vet dem att det inte är lönt att börja tveka. Undrar också hur du har lasttränat? För vissa hästar är det en jättelång process medans vissa förstår direkt.

njae, jag tror inte att hon tycker att det är läskigt att gå ut, för det är aldrig något problem, ut går hon hur lugnt som helst.
och när man lastar i henne, har man väl fått in henne en gång så kan hon gå in och ut hur många gånger som helst

så fort man tar fram en lina så går hon inte innom 20 meter från transporten, så man får aldrig någon chans att rama in henne med dom

Det här är inte något pedagogiskt bra recept tänkte bara tala om hur jag gjorde med min nordsvensk som krånglade precis som du säger ibland gick hon direkt in och ibland skulle hon bara inte med.:angel:

Jag tänkte att nu måste jag träna för att få bort dumheterna så en dag tog jag fram släpet och började lasta. Tvärstopp, jag försökte då få in henne själv så att jag kan stå utanför. Började så fint med repgrimma och grimskaft, övergick så småningom till linor, till slut blev jag bara tokig och hämtade ett långt spö, småpiskade hela tiden när hon stod stilla eller gick bakåt men slutade direkt hon bara tänkte framåt. Efter kanske fem minuter (kändes som en evighet) så gick hon bara in. Sen gick hon ut och in tre ggr hon fick havre och massor med beröm varje gång hon kom in. Efter det tar jag alltid spöet i handen viftar lite med det brevid hästen och smackar på henne så springer hon nästan in det har inte varit något mera krångel efter min något omilda behandling.:banana:

Det här är väl inget som man ska rekomendera om man inte vet varför hästen inte går in men i mitt fall så kände jag mej ganska säker på att hon bara var istadig och som sagt jag hade ju redan provat "allt" kändes det som. :o

nu börjar problemen tära lite väl mycket på mig, och jag vet inte längre vad jag ska hitta på med min häst.
Hästen är ett 5årigt arabsto, men enormt mycket egen vilja och starkt psyke.
den dagliga henteringen funkar alltid kanon bra, och hon är en underbar ridhäst som lyssnar på allt och är väldigt lättlärd (hade det inte varit för det hade jag nog inte orkat ha kvar henne) men det finns två STORA problem! 1, lastning och 2, skoning
lastningen har alltid varit ett problem, ända sen jag köpte henne som två åring, hon är inte ett dugg rädd för transporten och när hon väl kommer in så står hon hur lugnt som helst och försöker aldrig backa ut.
men hon vill helt enkelt inte gå in, och ingenting hjälper, linor får hon panik av så det känns inte som någo idé att använda. ibland går hon in på en gång men när hon har dåliga dagar kan vi få hålla på i evigheter.

skoningen var ett problem först när vi började sko henne, men sen har det gått jätte bra nu under ca ett år, men idag när hon skulle skos var hon värre än någonsin,framhovarna gick okej men hon förökt rycka till sig dom några gånger. bakhovarna gick bra att ta av dom gammla skorna och att verka men när det var dax att slå på nya skor kickade hon vara efter hovslagaren hela tiden. så vi fick ge upp efter en timmes kamp.

Hon reagerar inte överhuvdtaget på om man blir arg eller drämmer till henne.
hon är inte heller ett dugg uppstressad.
vad ska jag ta mig till???
vi har haft ute nh tränare mm, men inget hjälper.
något som har några ideér?

Hej!

När jag läser ditt inlägg så tänker jag som så att om citat "Den dagliga hanteringen funkar alltid kanon bra, och hon är en underbar ridhäst som lyssnar på allt och är väldigt lättlärd" detta nu verkligen stämmer så borde du verkligen inte ha last- och skoningsproblem. Men om det är som du säger att hästen har citat "enormt mycket egen vilja och starkt psyke." Så kanske det är så att hon inte är fullt så lydig som du tror och att det är lydnaden i allmänhet som brister. Men att det bara är i just lastnings- och skoningssituationerna som problemen kommer fram eftersom det är då hon faktiskt tycker att hon inte behöver sammarbeta eller göra som du vill.

Jag brukar tänka så här: För varje gång hästen får sin vilja igenom och jag (i detta fallet du) kommer till korta, så måste jag göra samma sak, fast rätt enligt mig, minst tio gånger. Innan hästen börjar fatta att det är mitt sätt som är rätt. Förstår du? Har hästen alltså "sluppit undan" skoningen bak en gång så måste du ha minst tio lyckade skoningar bak innan kampen kommer att tippa över till din fördel. Och ja, ibland är det en kamp! Somliga tycker inte att det är värt besväret (någon annan gav dig rådet att ha henne barfota) och det är bara du själv som kan ta det beslutet, för ingen annan kan göra arbetet åt dig.

Och till sist, citat "Hon reagerar inte överhuvdtaget på om man blir arg eller drämmer till henne." då tar du inte i tillräckligt och inte på "rätt" sätt.

Vill du ha tips och råd så skicka ett privat PM, så tar vi inte upp allt utrymme här ;)

det kanske vore värt att testa.

njae, jag vill ha henne skodd bak iallafall under vintern, tycker att det är omöjligt att rida ordentligt utan broddar. och jag vet ju att det går att sko henne bak, eftersom det har gått helt problemfritt säkert tio gånger. förstår bara inte varför det helt plötsligt inte går

jag har provat liknande metod som det du beskriver, men det blir ingen skillnad från gång till gång. ena gången kanske hon går in efter fem minuter men nästa gång kan det ta en halvtimme istället.

lastträningen har pågått i snart tre år nu, och vi har testat dom flesta metoder, allt från linor till att vänta ut henne. vi har även haft ut en nh tränare, och visst han fick in henne men det var lika svårt nästa gång iallafall.
i dagsläget lastar jag ca 1-3 gånger i veckan, men bara åker med henne ca 2 gånger i månaden.
och efter alla olika metoder har jag kommit fram till att det som funkar bäst är att ha repgrimma och ett långt grimskaft, och så fort hon stannar eller backar så vevar man med änden på grimskaftet bakom henne, går hon då frammåt så slutar jag och berömmer.

jag tycker att hon borde ge upp snart eftersom jag lastar henne så himla ofta och hon aldrig har fått vinna.

Låt henne vara oskodd fram och bak, vi rider våra på både hala vägar och i djupsnö och det går utmärkt (araber har ofta utmärkta hovar). Är hon korrekt verkad i förhållande till hur hon rör sig ?? Oskodda hovar halkar inte mycket men man måste rida efter förstånd. Ta av skorna genast och se också om hon fått skada i hoven eller har en inre skada som inte märks. Hon kan också ha fått en smäll/sträckning/ annat i hagen som gör att hon har ont. Ang lastningen, ställ kärran lämpligt till och fodra efm/kvällsfoder där, kraftfoder och halva högivan med lyse i och bra luft. ge andra halvan när hon ätit upp och är tillbaka i boxen. Så blir hon lugn och trygg med tiden. Dessutom skall man bar köra till "roliga" ställen med henne, kul träning, tävling, jakt osv.

både araben jag hade förut och halvblodet jag har nu kan krångla om inte någon står bakom då vet dem att dem inte kommer undan. Ingen av dessa hästar skulle gå att lasta själv. Lastar du själv? Kan ju vara så enkelt att hon bara behöver förstå att det finns någon där bakom.

skador i hovarna tror jag ingenting på eftersom hovslagaren som sagt var ute igår, och han är otroligt kunnig när det gäller skador på hovar och hovbölder. Och ja hon är korrekt verkad, har alltid blivit skodd och verkad av utbildad och kunnig hovslagare.

och angående att ha henne barfota så nej, jag tänker inte ha henne barfota, har haft det en vinter och det gör jag aldrig mer om. vi gick omkull flera gånger och jag tycker att det är en säkerhetsrisk både för mig och hästen. hon har absolut inget vett alls när det gäller vart man ska sätta hovarna.
och dessutom så tränar vi och tävlar så det funkar inte att hålla igång henne i tävlingskondition utan skor och broddar.

Senast ändrad av en moderator:

ibland när jag tränar så lastar jag själv, men oftast har jag någon eller några med mig, och jag upplever ingen skillnad mellan om jag är själv eller inte.

Jaha men för mej har det blivit kanonbra hon skuttar in direkt varje gång. Men det beror förståss på vad orsaken är till att dom inte vill gå in.

Jag håller själv på med att lastträna ett New Foreststo som jag har på foder. Hon har varit hos mig i 1,5 månad. Jag visste att hon var svårlastad när jag tog henne, men eftersom hon i övrigt är en mycket trevlig häst så tänkte jag ge det en chans åtminstone.
Kan tillägga att hon är 14 år och har en del erfarenhet på både gott och ont.
Jag har gjort så här:
Parkerat transporten med lämmen till fronturlastningen så att man går ut direkt in i stallporten.
Kväll 1: Vid insläpp så får hon kraftfoder inne och hon vill verkligen in för att få det. Jag tog in shettisen och haflingern först. Man måste gå igenom transporten för att få komma in. Hon totalvägrade förstås. Efter en del lirkande så fick hon ensam gå ut i hagen igen. Fick vara där en timme. Hämtade henne sedan för ett nytt försök, samma resultat. En timme till och nytt försök, samma resultat. Vid tredje försöket så tog jag lång lina (typ longerlina) som jag lindade ett varv runt en stolpe i transporten. Den hålls sträckt om hon står still, vill hon bakåt så håller jag emot så det blir stopp. När hon går framåt så slakar linan. Jag matar på och vips så var hon inne. 3 timmar tog det:crazy:.
Vitsen med detta är att om hästen inte vill gå in i transporten så får den stå ute och får vara hungrig. Så "frågar" man hästen igen och igen till den vill in. Ej heller vara uppstressad och arg. Jag har bara rutit i när hon har stretat bakåt och då har hon genast slutat.
Inne i transporten så får hon något gott och får stå still en stund.

Kväll 2: Hon vägrade först men det tog inte mer än 3- 5 minuter så var hon inne.

Följande kvällar har hon gått in i transporten direkt

Sedan har vi stegrat svårigheten: Backa ut igen för att sedan gå in, lägga för bommen både fram och bak, stänga baklämmen, lasta på båda sidorna osv. Det är så långt vi har kommit nu på en vecka.
Nästa steg blir att flytta transporten till olika platser på gården för att göra samma sak. Sedan får vi åka och därefter lasta ur och i på främmande plats.

Svårt att förklara alla detaljer här men jag är i alla fall så glad att det funkar :rofl:. Kanske kan du ta till dig något av detta.
Mitt sto är heller inte det minsta rädd utan hon bara bestämmer att hon inte ska.

Hej!

Låter som en bra metod om man nu har tillgång till transport med fronturlastning. Har en vännina som behöver lite råd. Skall nämna detta för henne.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 212
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 917
Senast: liiinnea
·
Hästhantering Hej! Till mitt problem: Har en häst jag köpte i augusti. Har stått hos uppfödaren hela livet. Aldrig varit några bekymmer att lasta/åka...
2
Svar
37
· Visningar
3 973
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 292
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30