vad ska jag ta mig till?

Sv: vad ska jag ta mig till?

hade precis samma problem med skoningen med min förra häst, han hade gjort allt för mig men inte för andra... :eek: Jag kunde kratsa hovar lasta honom osv... vårat problem var att för andra gick han inte UR transporten! samt att han kickade åt hovslagaren... pleggades vid skoning...

dock visade de sig i hans fall att han ahde pålagringar och spatt...så allting gjorde väll jätte ont så gott som jämt.. men mot mig var han snäll!

Madde (tidigare inlägg) kan ha en poäng.
NÄr man verkar och lyfter så är det en sak.
Att lägga på en sko är en annan. Du slår med hammaren så att det går som "stötar" genom hela benet - då kan det göra rejält ont högre upp om det är något fysiskt problem. jag skulle bli mycket fundersam om det blir problem efter ett års fungerande skoning. jag skulle genast tro att det var något fysiskt.

Vad gäller lastning tycker jag att en halvtimme eg. inte är en katastrof. Om en kan lasta henne (NH-tränaren) så betyder inte det att hon "funkar" sedan. Det handlar ju om relationen mellan två individer så det trillar tillbaka om man inte gör med samma känsla som någon annan. Poängen är att hitta just den lastningsvarianten som passar både häst och ledare - och på ston kan det givetvis vara olika från dag till dag, då de ändrar sitt humör mer än valacker. Det är därför känsla för dagsläge och nuet är så viktigt!

Lycka till med pållen!!!!!

Men hon kan visst ha skador längre upp i benen som märks just vid skoning, pga vibrationer, vinkel vid böjning, tid att stå uppe med benet osv. Även en utmärkt hovslagare kan missa, varför tror Du hovslagare finns vid djursjukhusen ?? Skulle råda Dig att gå igenom henne ihop med en vetrinär, dessutom om jag minns rätt så växer araber saktare än andra raser, färdiga vid 7 år ungefär ! Hästar kan också få värk av för tidig träning/tävling/för intensivt. För mig är en 5-åring bara en tonåring och skall inte ansträngas. Har hon haft viloperioder ?

ang skoningen, så gick jag tillbaka till den metoden som jag använde när hon skulle skos första gången och även då protesterade med bakhovarna.
jag tog en lös sko och la den mot hoven och knackade på skon med en hammare, först skickade hon på även mig en spark, jag tillrätta visade henne. och sen kunde jag utan några som helst problem slå hur mycket som hellst på hovarna och hon stod med huvudet mot marken och rörde inte en min.
jag gjorde lika dant varje gång jag skulle krattsa hovarna, och när hovslagaren kom tillbaka, några dagar senare så gick det att sko henne utan några som hellst problem.

ja självklart har hon viloperioder, han är ju bara unghäst än.
hon vilar två dagar varje vecka. och har även längre lov på flera veckor två gånger om året.

och jag tror inte på någon skada, hon går Lb program med utmärkta resultat, och är alltid jätte posetiv till allt som har med rörelse och aktivitet att göra. Och eftersom jag har veterinär i familjen så är hon under regelbunden kontroll av vet.

och dessutom så har hon nu fått på sig skor bak utan problem.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 212
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 917
Senast: liiinnea
·
Hästhantering Hej! Till mitt problem: Har en häst jag köpte i augusti. Har stått hos uppfödaren hela livet. Aldrig varit några bekymmer att lasta/åka...
2
Svar
37
· Visningar
3 973
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 292
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30