Vad ska jag ställa i boxen?

solros

Trådstartare
Om drygt 5 veckor flyttar jag till en liten gård med två boxar :) Förutom mig kommer min häst att bo på gården, naturligtvis behöver pållan ett sällskap och frågan är, vad ska jag ställa i den andra boxen?

Min häst är 3 år, hon har varit sjuk länge men är nu igång och tränar. Om hon någonsin kommer till start så kommer det att dröja ett antal månader... Jag vill gärna ha en starthäst men har bestämt att ge min cessa chansen nu och vet inte om jag orkar/hinner med att träna två hästar, speciellt över vintern. Jag jobbar ganska mycket (ofta över 50 timmar i veckan) men kan jobba en del på kvällar & helger, behöver inte vara 12 timmar per dag på kontoret. Detta jobbet har jag inte haft så länge och vill verkligen satsa på det ordentligt. Mitt jobb är sådant att jag alltid är tillgänglig.

Orkar man jobba runt 50 timmar i veckan, träna två hästar och ha en fungerande relation, någon gång träffa sina vänner? Mitt värsta senario är att det blir så jobbigt att jag inte tycker något av det är kul. Att inte flytta till gården är inget alternativ för jag har bestämt mig för att prova.

De här alternativen ser jag:
-köper en starthäst, går den bra kommer det inte att kännas jobbigt.
-lånar min kompis gallmärr över vintern som sällskap och eventuellt köper en starthäst i vår när hon ska betäckas
-köper en billig ponny som sällskap

Att ha en häst till att träna blir mer jobb men jag måste ändå fodra, släppa ut och mocka efter två. Åker jag in till banan kan jag ju ta med båda, det tar inte alls dubbelt så lång tid med två hästar att träna som en att träna och ett sällskap...

Ni som jobbar mycket, hinner ni med? Hur skulle du gjort?

Sv: Vad ska jag ställa i boxen?

För tillfället har jag ju ingen egen häst men ja skriver ändå.

Såklart ska du skaffa dig en starthäst :laugh:
Har du redan en att träna så tar det ju faktiskt inte så himla mkt mer tid med en till.
Du måste ju ändå mocka o sköta om den andra hästen även om det inte är en startis så den lilla tid som träningen tar kan det ju faktiskt vara värt att lägga ner för tänk vad mkt roligare det blir sen att kunna tävla istället för att bara ha en "gammal pensionär" eller ponnyhäst. :idea:

Go for it säger jag! :banana:

Jag säger ta en ponny eller gallmärren över vintern... :D

Visserligen är jag fel person att säga så som du vet men jag tror det är klokt att bo in sig och SEN öka på träningslistan om man orkar.
Alltid är det ju något som måste fixas om man har hus och stall utöver träning och omvårdnad av kusar.

En som går som sällskap klarar sig med en avborstning och att man kollar efter nya hål och allmänstatus alltså max en extra halvtimme om dagen. Starthästen behöver du kanske lägga ca. 4-5 h extra på i veckan om du räknar selning/sadling och motionsturer plus jobben då?

Och VINTER = regn och rusk och kolsvart jämt ju...

Jag:
Jobbar ca 43 h/vecka och går alltid hem 16.00.
Har full service med morgonfodringar, utsläpp och mockning. :o
Eftersom vi har fyra hästar igång och är två på dem känner jag att det blir lite samma även om jag måste åka lite oftare till banan då.
Socialt liv: Skojar du??? :angel: tack och lov för Internet och jobbet annars skulle jag bli eremit...
Och förhållandet kraschade ju i vintras (på omvägar har jag hört att han ansåg att våra intressen inte gick att synka).

Inte för att jag skulle vilja byta bort mitt liv för allt i världen men jag inser att andra inte riktigt förstår mig när jag säger att jag haft en kanonhelg med hästträning och trädröjning utöver regnandet... :p

Myskankor såklart :) håller sniglar puts väck, desssutom väääldigt söta & sociala. Vi har 2 st, Anki & Panki:love:

Jag har lite samma dilemma, men jag tror att jag har bestämt mig för att ha fölmärren som är dräktig & starthästen bara.. iaf till nästa sommar eller nåt.

Mitt liv:
timsanställd inom vården, jobbet 30 min bort med bil/buss ( buss för det mesta, har inget körkort än)
hästarna hos mamma & pappa, 25 min bort med bil/ 30 min med buss.
Ungen på dagis 20 min hemifrån med cykel & ggr det med 4 = ca 2 tim.
och på detta har man ams i röven som en blåslampa för att man ska finna ett fast jobb.. Söker numera inom hästskötar yrket igen, tyvärr sket sig det senast sökta på att bostad inte fanns för dagen eller att jag inte hade körkort... surt, för det var på Erikssund.

Socialt liv??? det har jag när jag är på trav eller provlopp... och buke. rätt trist när man är 24.. men jag gör inget åt det heller, för jag hinner iaf inte med kompisar.

Senast ändrad:

Jag och min sambo har kommit fram till att det är lättare att ha 4-5 starthästar än två hästar som behöver grundträning, en starthäst som är igång och tävlar regelbundet behöver ju inte ha lika mycket som de andra, så jag skulle skaffa en vettig starthäst som bara är att anmäla...

Men det är klart att det tar mer tid i anspråk än en gallmärr eller en ponny, vi är ju två så vi klarar det, är en för trött är ofta den andra pigg.

Så tänker jag också, ända tills jag kommer ihåg hur det är att gå ut till stallet halv sex och det är bäcksvart, regnet öser ner och man upptäcker att hästen har tappat en sko när man tar in den... :D

Hittar jag en som jag känner för så är det ett lätt val, men jag har aldrig direkt letat häst, hur hittar man en prisvärd starthäst? :bump:

Jag tycker det är lite meningslöst att ha en sällskapshäst... I övrigt är jag inne på din linje, kan ju bo in mig och skaffa en starthäst till våren när det blir lite ljusare igen.

Fick ett annat förslag: en get... :D Tror dock min häst vill ha hästkompis.

Snälla, kom och hämta en häst här.

Klockan är 21.30 och efter jobbet har jag först tagit hand om 14 hästar och sedan ägnat två timmar åt att gjuta grund i en ny ligghall.

Gäsp.

Tillägg: Ta Besten. Den kan du köra lopp med själv.

Senast ändrad:

Hoppas det inte finns sniglar... :D

Angående socialt liv, jag har haft häst och jobbat mycket tidigare, alltid ansett att jag har ett socialt liv. Jag träffar inte mina vänner jätteofta men har ett stort socialt utbyte på mitt arbete och träffar mina vänner på helgerna. Som du säger, man träffar ju folk när man tränar och tävlar med hästarna också.

Bästa alternativet är kanske att låna gallmärren över vintern?

Snälla, kom och hämta en häst här.

Klockan är 21.30 och efter jobbet har jag först tagit hand om 14 hästar och sedan ägnat två timmar åt att gjuta grund i en ny ligghall.

Gäsp.

Tillägg: Ta Besten. Den kan du köra lopp med själv.

:rofl:

Jag ska ha två, aldrig 14 och jobba samtidigt, då får det bli anställd personal :D

Vad ska du köra i amatörloppen i Kalmar då?

Jag och min sambo har kommit fram till att det är lättare att ha 4-5 starthästar än två hästar som behöver grundträning, en starthäst som är igång och tävlar regelbundet behöver ju inte ha lika mycket som de andra, så jag skulle skaffa en vettig starthäst som bara är att anmäla...

Vad kostar en vettig starthäst?

Grattis till gårds-köpet!!! :bump: Var nånstans är det?
Ang starthäst skulle du ju varit ute i tid, din favvo Horse Face blev ju nyligen såld... :(
Annars röstar jag oxå på nåt som inte behöver tränas, lätt att det blir halvdant med båda o då står man bara där med dåligt samvete...

Vad kostar en vettig starthäst?

Det beror på när man frågar. :)

50 000 - 70 000 kr, skulle jag säga om du vill ha en s.k. amatörhäst. Men det beror ju helt på vad du menar med vettig.

Jag brukar ju få mina gratis av grannarna, men då är de inte särskilt vettiga.

Senast ändrad:

Jag ska bara hyra. Utanför Svalöv.

Men jag såg det, den skulle jag ju haft. Vet du vad han kostade?

Det bästa skulle vara en starthäst som inte behöver tränas alls :idea:

Det beror på när man frågar. :)

50 000 - 70 000 kr, skulle jag säga om du vill ha en s.k. amatörhäst. Men det beror ju helt på vad du menar med vettig.

Jag brukar ju få mina gratis av grannarna, men då är de inte särskilt vettiga.

Den ska försörja sig + lite till. Kunna tjäna drygt 100 000 på ett år om den får vara frisk.

Jag har efter senaste förvärvet lovat mig själv att aldrig köpa en travhäst billigare än 50 000... Den fick jag av PG:s dåvarande chef, han såg nöjd ut men det var nog för han fick en flaska whisky i byte :angel: Den historien blev dyr men jag har aldrig haft en häst med högre kapacitet. Om någon vet en startad häst e. Gobernador :love: som kostar under 50 000 kan ni ställa den på en transport mot Skåne :bump:

Nix, det får du fråga oki här på buke, hennes granne som köpt :D
Synd att du ska bo så långt bort, min krake ska ju byta box nu... :angel:

Det var MIN häst :mad:

Han kan bo hos mig, du kan komma och klappa och ge morötter på söndagarna. (du får fika :d)

Får du träningsmöjligheter hemma?

Så roligt. Lycka till.

Inga fantastiska, men en hel del grusvägar, en del plana, en del med lite backar, stubbåkrar och ridvägar i skogen. Det går att träna häst men man får ha lite fantasi :D Jag kommer in till Jägers en gång i veckan. Då kan vi kanske köra ihop, min behöver sällskap.

Det var MIN häst :mad:

Han kan bo hos mig, du kan komma och klappa och ge morötter på söndagarna. (du får fika :d)

Skjut inte budbärarn! :(;)
Hmm, låter som ett bra erbjudande... Fast, nu har jag varit hos honom 2 ggr/veckan typ hela sommaren så det dröjer ett par månader innan jag är trött på honom igen... :D Dessutom har jag idag varit på sadelutprovning med honom och ska han betala av det så fr han minsann börja jobba nu! :devil:

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 743
Senast: Ajda
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 881
Senast: Miiikaela_
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 509
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 759
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar