Vad ska jag lägga på mitt sto?! e: Dammen774

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Tezzanj
  • Startdatum Startdatum
Sv: Vad ska jag lägga på mitt sto?! e: Dammen774

Jag vill ha en häst till mug själv att träna och sedan kunna tävla, alpen gillar jag då det som finns inne i huvudet på honom men vet att hans far "gav" både kloka och mye mindre kloka hästar. Jag vet varför alpen gick ur avel då jag "känner" minna som har honom och min syster har varit ute och tävlat lite hoppning med honom.

Hennes syster har 1995 e: Almeto Z, 2007 e: Corland och 2009 e: Cassini II vad vet ni om dom hingstarna?!
Som sagt jag blir bara snurrig på detta med hingstar hit och dit :( Skulle nog börja avla på dammråttor i stället :)

Får man fråga varför?! Var det något spec du tänker på då? Har ju aldrig haft halvblod så jag är nyfiken :D Mitt första halvblod detta och försöker lära mig lite :) Vet att om inte alpen corrado gått ur avel så hade jag lagt honom på henne för jag älskar den hästen, han är så genom snäll och trevlig att hantera :)

Håller med Masse, inte Alpen Corrado på ett så välstammat sto!

När det gäller Gaspari så gissar jag att det är de raka hasorna som menas.

Okey :) Måste fråga om det stämmer som en kompis sa att "folk" inte kollar så mye på stam längre när dom köper häst för det finns så mye bra hästar nu för tiden än för ett par år sedan?! Tycker det låter konstigt då jag kollar mye på sånt när jag köper hästar i vanliga fall.. Dok så råkade jag bara av ren tur glida in på min snäcka som på ett banan skal viket jag är sååååå glad över :) Älskar verkligen min häst och hon ska bara ha det bästa :P

Jag ska inte bara kommentera bakbenen...

Jag tycker att du ska titta på Cohiba.

Jag ska inte bara kommentera bakbenen...

Jag tycker att du ska titta på Cohiba.

Nu fattar jag nada!!!
Har inte tänkt så mye på benen :) Men dom är rätt raka, är det bra eller dåligt?!
Hon är ju ingen dålig häst iaf :P
vad ska du kommenetera mer?!
Som sagt jag är nyfiken och undrar :)

Senast ändrad av en moderator:

Hon är öppen i hasvinkeln vilket även morfarsfar Gaspari var. Gaspari vann SM i dressyr flera gånger, var med i OS i dressyr två gånger, har en son som tog OS-guld i dressyr samt flera avkommor i både svår dressyr och hoppning, så han var ingen dålig hingst trots att han var rakhasig.

Som kuriosa kan jag nämna att mormorsfar Jarramas brukade löshoppa 2 meter på Flyingedagarna på 60-talet. Han levde 52-72 och lämnade många mycket bra hopphästar.

jag tycker också att du ska välja nåt modernt som lämnar bra. Cornet Obolensky är ett utmärkt exempel på en sån hingst. Han rör sig rätt trevligt också. På bilden står din häst förvisso lite konstigt men jag tycker att hennes kors är platt. Så försök att välja en hingst med en bra typ, dock brukar det vara bättre att välja hingstar med en typ så nära det optimala istället för att tänka "jag tar en hingst med ett stupande kors så kanske avkomman blir nåt mitt emellan". Det brukar tyvärr resultera i antingen det ena eller det andra.

Nu när jag upptäckte att det fanns mer bilder så måste jag påtala att du bör välja en hingst med en väldigt bra överlinje. Hon ser annars ut att vara i väldigt fin form för att vara i en såpass anselig ålder.

Jag känner en Dammen-Cartier. Den är bara ung än, men ser väldigt bra ut och visar sig lovande. Dessutom har den fått bra temperament, trots mycket speciell Dammen-mamma.

Samma sto betäcktes senare med Sir Oldenburg och den avkomman är väldigt jobbig i temperamentet. Den är dock också ganska så snygg, med tanke på hur grov och stor mamman var.

Cartier-Dammen menar du, eller fattar jag fel? Om mamman är efter Dammen?

Har ett sto e: Dammen774 u: Svea Corona ue: Dragon465.

Funderar på vad jag skulle lägga på henne. Finns ju så många hingstar och jag vill att det ska bli bra :confused: Hon är ju en super häst. Skulle vara glad om man kunde få lite förslag :laugh:

Jag hade ett sto e : Dammen u : Algarve xx som var liten ca 160 cm men smidig som en katt och hoppade Msv. Hon va ett riktigt sto, grinig i boxen. Men älskade att jobba, hon va helt enorm. På bilden nybliven mamma.

Henne betäckte jag med Biggles och fick denna avkomman, tyvärr aldrig visad pga diverse sjukdomar.... Hon är ca 168 cm.

Har också mycket attityd men är super super rolig att rida!!

Jag känner hennes syster Samantha C väl, och om de är lika varandra, hade jag valt en lite större hingst med mycket scope.
Samantha var ju mycket het som tävlingshäst, med fördelen att hon var snabb, vändbar och modig. Skulle inte vilja kombinera det mot någon förvärvare av skarpa hästar, tror att resultatet isåfall blir svårridet.

Skulle vara intressant att kombinera med ngt sorts Cassini-blod, vet inte riktigt vilka som finns tillgängliga i år, men det hade jag kollat upp om jag hade ett sådant sto.

Trevlig modell på dottern, hon ser ut att exteriört vara nästan en kopia av sin mamma. Är där några skillnader du kan se?

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
511
Senast: Nikan
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 618
Senast: Mabuse
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 544
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈