Vad ska jag ha på min dressyrponny?

Sv: Vad ska jag ha på min dressyrponny?

Ta inte bort hovskägget. man måste inte klä ut sin häst til ett halvblod bara för att man ska dressyra. Det är roligt att man ser att det är en "avvikande ras" som gör bra ifrån sig.

Däremot måste det tvättas, borstas och kanske ansas så det ser riktigt välskött ut. Med bra dressyrutrustning och flätad man så kommer det se jättebra ut ändå. Och svansen ska blänka!:love:

Kan du inte fota med grejerna du bestämmer dig för?

är inget fan av breda nosgrimmor i vanliga fall, men din ponny skulle nog vara supersnygg i en..med vitt foder :) lite svårt att se på bilderna om manen är ryckt eller inte, men gör der om den onte är det! fläta svansen när du har badat innan tävling så blir den lockig å fluffig å fin, ser ju ut att vara en härlig svans! putsa allt så att det ser snyggt ut, sen är det väl bara att säga; lycka till och ha så kul! :)

Senast ändrad:

1. klipp hovskägget
2. ryck mannen
3. köp en lite bredare nosgrimma.

Sen kan ni ge er ut på dressyrbanan.!:d

1. Hovskägget blir kvar. Ska se om jag har en bild på honom utan så får ni se hur han ser ut då.
2. Manen ska ryckas för att få den´jämnare men längden blir kvar och längre ska den bli
3. Nu har han en normalbred nosgrimma på dressyrtränset.

är inget fan av breda nosgrimmor i vanliga fall, men din ponny skulle nog vara supersnygg i en..med vitt foder :) lite svårt att se på bilderna om manen är ryckt eller inte, men gör der om den onte är det! fläta svansen när du har badat innan tävling så blir den lockig å fluffig å fin, ser ju ut att vara en härlig svans! putsa allt så att det ser snyggt ut, sen är det väl bara att säga; lycka till och ha så kul! :)

Gör jag svansen fluffigare så ser den nog ut som en affroboll.:eek: Den är riktigt tjoc och jobbig att hålla på med. Lockig som bara den.
:love:;)

Gillar grunden i ditt träns med hakspännena, så i annat fall om du inte köper ett helt nytt träns så kan man köpa en lös bredare nosgrimma till.:bump:
Klipp hovskägget! Dressyrdomare gillar _inte_ en massa hovskägg, har suttit o skrivit för en domare en gång som påpekade det bla, dessutom ger det bara ett intryck av att ekipaget är en riktig skogsmulle ;). Håller med PathofClover om att mugg o det köret är en myt att det är bättre med hovskägg - tvärtom det är bättre klippt.
Och jag röstar också för ryckt man, kommer bli :d då!

Färgtips:
Beiget!:d
15-20aug002.jpg

Vanilj
juli123.jpg

Rött :D
10-12aug019.jpg

Grönt
Juli428.jpg

Din ponny är väldigt söt. Men han är inte så rastypisk att jag tycker att du ska spara på hovskägget av den anledningen. Han ser alldeles för mkt ut som en ridponny och därför reagerar man på hovskägget. På en vanlig ridponny ser det ovårdat ut i dressyrsammanhang med långt hängande hovskägg.

På en väldigt rastypisk welsh cob kan jag förstå att man låter hovskägget sitta kvar (äv om jag inte skulle göra det). Men din kan du ju få att se ut som en snygg dressyrponnie och då ska du klippa bort hovskägget! :bump:

tycker nog också att hovskägget ska av...ska man ha det kvar så ska det ju liksom vara MYCKET, annars blir det ju bara skogsmulle-intryck av det hela, det set liksom inte snyggt ut...

Många som tjatar om hovskägget...
Hamlet är faktiskt väldigt rasstypisk (någon som påpekade) när han går i bättre form och när han blir upprördd (vilket jag antar händer på tävling). Då reser han på ryggen och böjer nacken och då ser han inte klok ut utan hovskägg. Dessutom så hadde han rasp när jag fick honom och då hade han inte hovskägg. När det växte ut började raspen försvinna, så det är också en anledning.
Manen ska också bli lång och flätas i en inbakadfläta.

Ska kanske tillägga att han varken tävlas eller ska tävlas eftersom att jag inte är intresserad av det. (ignorera vad jag skrev först)

Senast ändrad av en moderator:

knapplån..
bara en nyfiken fråga...Ser det inte konstigt ut om exempelvis en rejäl och maffig Welsh Cob hingst kommer in med "nakna" ben?
Det hör ju som ngn tidigare påtalat till rasen.. Det kan ju ställa till det om hästen ställs ut samtidigt som den tävlas?
Samt hur mkt "avdrag" blir det pga hovskägg??
Lite trådstöld men blev nu mkt nyfiken!

Han är en Welsh Cob va? Ett welsh sto på mitt stall heter Vallas Denice och har ungefär samma kropp och "behåring" ;)
Tycker det är fint med mycket man, svans, pannlugg och hovskägg, har själv en shetlandsponny som jag ställer ut så det är ju viktigt för rasen ;)
På mitt dressyrponny sto, new forest, Keimos Dixie har jag vinrött schabrak + lindor när jag rider hemma och vitt schabrak med guld/marinblå kant :) Hon är ljusfux med bläs och hel strumpor (:
Har en Wintec Pro dressyrsadel, älskar den! Inte jättedyr (köpte den begagnad men ändå) och passar bra på min ganska breda ponny :)

Tränset som du la upp på länken, med vitt foder och strass på pannbandet va jättefint! Tycker han passade bra i det (:

Lycka till så kanske vi ses på tävlingsbanorna! :rofl:

Varför ska du inta tävla med han nudå?

edit: oj, såg att tråden var gammal :o

Liknande trådar

Tjatter Jag ska göra en liten ihopsättning av bilder/filmer som minne av gammelhunden som snart ska somna in. Det finns några sånger som jag...
2
Svar
24
· Visningar
647
Senast: KesoNeso
·
Ridning Har gått två terminer på en ridskola och var inte toppen-nöjd, tyckte b la att man inte fick särskilt mycket instruktioner och...
Svar
3
· Visningar
367
Ridning Hejsan! Har en hopphäst som jag inte passar alls i hoppningen med. Hon blir osäker och jag med. Jag tycker bara det är otäckt.. så...
Svar
16
· Visningar
2 173
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 313
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar