Vad ska jag ha för jacka?

Bison

Trådstartare
Igår blåste det halv storm när jag var ute och red, inte så skönt. Rider nu med långa chaps och kort jacka av bombermodell. Den är vind och vattentät och fodrad med fleece, precis lagom varm såhär års. Men den är för kort, fryser om den delen som är mellan jackan och chapsen. Vill inte rida med termo/överdragsbyxor, gillar inte det alls.

Jag vill ha en jacka som går ner lite på låren och är tunnt fodrad. Mina vinterjackor är längre men då svettas jag ihjäl.
Rider med säkerhetsväst så ingen väldigt nätt och figursydd sak. Är inte någon liten och nätt person från början heller :p

Vilka märken ska jag titta efter?

Köpte precis Ariats Madeley Parka, riktigt bra! Den är längre men relativt ofodrad och funkar bra med väst under. Var ute i hällregnet med den igår och blev inte blöt överhuvudtaget, rekommenderas!

uhip har ju långa ridjackor och kjolar som jag vet många avgudar. har inte någon själv men skulle så gärna vilja ha!

Den är faktiskt inte varm alls, ser mkt tjockare ut på bilderna än vad den är, jag oroade mig också för det först. "Fodringen" består av nåt meshtyg.
Jag bor i UK (så varmare än Sverige) och det var 15 grader igår när jag red i den, T-shirt under bara (sen blev det ju såklart lite kyligare av det regniga vädret :))

Jag, som bor på skånska schlätta där det alltid blåser, rider i windstopper från Haglöfs. Nu kan jag inte droppa massa modeller, men jag har två stycken där den ena är längre.

De är dessutom väldigt smidiga! Jag har nån grej mot jackor, med dessa klarar jag mig långt in till minusgraderna.

Min absoluta favoritjacka är såklart någon reklamjacka utan direkt märke, har ett gäng och de så bara så bäst! Dessvärre inte vattentäta alls. Men jag gillar inte jackor överlag i sadeln och hatar när man sitter på dem samt att de tar i framvalvet, denna modellen är jättebra! Går liksom ner lite på baksidan så det blir aldrig någon glipa och ändå håller den sig ok fri från framvalvet (i regn så skaver den men annars blir det inga märken på sadeln). O med hög o "tajt" krage. Modellen är superlik (säkert kopia) denna:

http://www.freeride.se/img/review/original/6969_pic1c.jpg

Rekommenderar varmt att kolla den modellen av jacka, hoppas du hittar någon :)

jag håller hårt i min gamla kyra k jacka, lagom lång för att det inte ska blåsa in under och lagom kort för att inte sitta på den. får plats med säkerhets väst utan att det strama någonstans.
dock så är de nog super svåra att hitta nu, min är liksom 15 år gammal mer eller mindre... välanvänd och lite lagom trasig men oslagbar som höstjacka.

Den är faktiskt inte varm alls, ser mkt tjockare ut på bilderna än vad den är, jag oroade mig också för det först. "Fodringen" består av nåt meshtyg.
Jag bor i UK (så varmare än Sverige) och det var 15 grader igår när jag red i den, T-shirt under bara (sen blev det ju såklart lite kyligare av det regniga vädret :))

Provade den och den är för tjock tyvärr. Samma fodring som en av mina vinterjackor. Synd eftersom det är en snygg modell.

@lady_vip Det är ingen dum idé alls. Brukar ha min gamla windstopper från jobbet och den är suverän, bortsett från när det regnar :p

@the_connemara Ska kika efter den modellen :)

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Om man inte får posta en sån här tråd p.g.a reklam ber jag om ursäkt. Men jag är ute efter en tunnare jacka och jag tänker på de där...
Svar
3
· Visningar
458
Senast: Derivata
·
Utrustning Här har ni en riktigt frusen människa. Jag fryser liksom innefrån och ut :D vilket gör att jag verkligen drar mig för att rida... 2
Svar
33
· Visningar
3 096
Senast: Raderad medlem 124573
·
Utrustning Det är dags att skaffa sig en ny jacka till stall och ridning. Jag vill ha en längre modell, som går ner över rumpan. Eftersom den ska... 2 3 4
Svar
67
· Visningar
6 614
Senast: Saigon
·
A
Hästvård Intressant det här med täcken.. Måste man täcka hästen? Varför täcker man sin häst? Jag har många gånger diskuterat det här med... 7 8 9
Svar
173
· Visningar
15 863
Senast: nimbo4ever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka