Hjälp en fryslort!

Mjukisbyxor? Någonting säger mig att de är i bomull? Använd ull eller bra syntetmaterial. På ridsportsidan är favoriten Stierna. För att hålla sig varm rent allmänt är woolpower favoritmärket.

Mjukisbyxor kan funka men inte som innersta lager. Jag har ibland mjukisbyxor ovanpå de två underställen och under täckbyxorna, när det -25- -30 eller så. Har så när vi kör skoter också och det funkar bra (då är det iofs mest för att inte se helt anskrämlig ut om man råkar köra in och hälsa på någonstans :D).

Här har ni en riktigt frusen människa. Jag fryser liksom innefrån och ut :D vilket gör att jag verkligen drar mig för att rida vintertid... Ska jag ut på en barbackatur i skogen eller ut för att göra stalljobbet så åker ju det tjockaste i garderoben fram; vinterkängor med ullsockar, dubbla tröjor, långkalsonger + mjukisbyxor och min älskade crw overall :love:
Men nu till problemet; När jag verkligen vill träna och kanske rida för tränare så avskyr jag att känna mig och se klumpig ut :yuck: vill helst slippa vara Michelin-gubbe då.. Men hur gör man det utan att frysa ihjäl?!
Vad är era bästa tips på figurnära kläder som är riktigt varma?
I nuläget kör jag med ridbyxor i en storlek för stort med termoleggings under och en vinterfodrad figursydd jacka som går ner över rumpen och till det fodrade ridstövlar. Men fryser ändå om låren, fötterna, händerna, halsen och öronen :eek: halsduk tycker jag blir jättebylsigt.
Vad är era bästa tips? Något riktigt bra underställ kanske? Helst kläder som fungerar ihop med säkerhetsväst eftersom jag tyvärr väljer bort den vintertid för att inte bli ännu klumpigare och bylsigare klädd, den får ju tyvärr inte plats under ovannämnda jacka..:down:
Tunt pannband/hjälmluva under hjälmen.

En halskrage/bandana, kan jag inte leva utan!

Låren; jag gör spm dig och har dragit på mig stickade benvärmare, fungerar kanon! Ridkjol borde ge samma effekt.

Det varmaste som existerar i vantar förutom eluppvärmda är körhandskar ifrån wahlsten. Dyra men grymma! Då har jag överlevt att värma travhäst i mer än -30grader.. fungerar utmärkt att rida med!

Tack för alla supertips! :)
När jag som sagt gör stallarbete och skogsturer så åker overallen på och då fryser jag sällan. Bor i Götaland så det är sällan kallar än -15 :D så det är just när man vill vara smidigare klädd som det blir lite klurigare :)
Ska i första hand satsa på ett underställ i ull för det verkar ju dom flesta tycka är bra. Är det merinoull som fungerar bra? Tycker dom flesta är i det materialet när man letar kläder i ull.

När jag som sagt gör stallarbete och skogsturer så åker overallen på och då fryser jag sällan. Bor i Götaland så det är sällan kallar än -15 :D så det är just när man vill vara smidigare klädd som det blir lite klurigare :)
Ska i första hand satsa på ett underställ i ull för det verkar ju dom flesta tycka är bra. Är det merinoull som fungerar bra? Tycker dom flesta är i det materialet när man letar kläder i ull.

Merinoull är bra och kliar mindre än annan ull.

Vill man ha lite smidiga handskar kan jag rek Roeckls fleecefodrade i ngt nr för stort med tunna stickade merinoull-vantar under. Ev också handledsvärmare som man drar ner över handryggen.

Sen är elsulor oslagbart! Är fötterna varma fryser man mindre öht.

Jag rider med halsduk vintertid. Annars blir jag sjuk.
Har haft buff också. Men tycker en snygg halsduk kan vara snyggt tom. Det kan inte en buff oftast. ;)

Sen brukar jag ha lager på lager i ull och ev längre ut fleece. Över det antingen dunväst och jacka eller bara en av det beroende på hur varm jag blir och det är i luften.

Vad tror ni om sån där rumpvärmare i fårskinn till sadeln? Lädret brukar ju bli rätt kallt när man precis sätter sig i sadeln på vintern. :p

Hur mycket kläder är det okej att ha under säkerhetsvästen? Den ska väl egentligen vara så nära kroppen som möjligt men det krävs ju så stora kläder för att få plats med den under..

Hur mycket kläder är det okej att ha under säkerhetsvästen? Den ska väl egentligen vara så nära kroppen som möjligt men det krävs ju så stora kläder för att få plats med den under..

Skulle nog kolla om tillverkaren hade någon åsikt i frågan. Vad säger de?

Smidigt, varmt och snyggt på träning:
- Bra underställ
- Fleecetröja, gärna med lite högre krage
- Tunna ullstrumpor
- Fodrade ridbyxor
- Långa chaps
- Fårskinnsfodrade skor
- Figurnära jacka av lite längre modell
- Fodrade handskar

Jag fryser också jättemycket! Såhär brukar jag göra vid träningar: Ha underställ, tunnare ullstrumpor, mössa, tjocka vantar, fleecetröja med hög gosig krage, väst, jacka, skor med varm sula, långa chaps (och ridbyxor på givetvis:p). Skrittar fram hästen vid hand. Slö-gå inte, gå engagerat så blodet kan få fart i kroppen. Sen snabbt på med hjälm, ridhandskar, av med jackan och hoppa upp på hästen och börjar rida. Brukar hålla värmen då faktiskt:)

Jag har börjat bli frusen från att ha ridit i t shirt året runt.. avskyr dock att ha mycket på mig. Vid träning så har jag därför ridkjol(inte bylsigt eller ivägen så som termobyxor ^_^) sen har jag fårskinns fodrade ridstövlar (avskyr tjocka klumpiga termostövlar) tunnna ullstrumpor så att fukten transporteras bort.
Sen har jag faktiskt bara en långärmad bomullströja och en vintern jacka då jag blir varm när jag rider, liten fleece halsduk för att det inte ska blåsa in kallt och samma ridbyxor året runt. inget underställ då det blir för knöligt.
Skrittar fram och av avsuttet.
Byter skor direkt när jag hoppat av och gärna tröja också så man har torrt närmst kroppen. Ev byter jag strumpor också.
Trefingervantar tar jag också på mig då.

Med detta håller jag mig lagom varm under träningen ner till -10-15. Men då är det aktivare ridning. För lugn uteritt så har jag tjock tröja med krage, Tjocka vantar och tjockare vinterjacka.

Är oftast blåsten som är kall här, så man behöver snarare saker som blockerar den än värmeisolerande kläder.

Fokusera överhuvud taget inte på att du fryser. Jag var en fryslort tidigare, men bestämde mig helt enkelt för att bara klä mig och gå ut och göra det jag skulle. Tidigare var jag redan inomhus inställd på att "jäklar vad kallt det är, jag klär mig så och så, bla bla, vad jag kommer att frysa". När jag kom ut stod jag och huttrade "mitt i kläderna" och tyckte synd om mig själv.
Nu tar jag på mig rimligt med kläder, och ägnar inte en tanke åt vädret.
Det funkade, banne mig.

Här har ni en riktigt frusen människa. Jag fryser liksom innefrån och ut :D vilket gör att jag verkligen drar mig för att rida vintertid... Ska jag ut på en barbackatur i skogen eller ut för att göra stalljobbet så åker ju det tjockaste i garderoben fram; vinterkängor med ullsockar, dubbla tröjor, långkalsonger + mjukisbyxor och min älskade crw overall :love:
Men nu till problemet; När jag verkligen vill träna och kanske rida för tränare så avskyr jag att känna mig och se klumpig ut :yuck: vill helst slippa vara Michelin-gubbe då.. Men hur gör man det utan att frysa ihjäl?!
Vad är era bästa tips på figurnära kläder som är riktigt varma?
I nuläget kör jag med ridbyxor i en storlek för stort med termoleggings under och en vinterfodrad figursydd jacka som går ner över rumpen och till det fodrade ridstövlar. Men fryser ändå om låren, fötterna, händerna, halsen och öronen :eek: halsduk tycker jag blir jättebylsigt.
Vad är era bästa tips? Något riktigt bra underställ kanske? Helst kläder som fungerar ihop med säkerhetsväst eftersom jag tyvärr väljer bort den vintertid för att inte bli ännu klumpigare och bylsigare klädd, den får ju tyvärr inte plats under ovannämnda jacka..:down:

Mitt bästa tips är engångshandskar under dom vanliga! Sådana där dom har på sjukhus i typ silikon. Fick tipset förra vintern och var minst sagt skeptisk men det funkade :) Kanske inte för långritt i -30 men klart varmare än med bara tjocka handskar

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka