Sv: Det här med hästtäcken...
jag skulle nog säga som så, att ni i norrland har en bättre definition på vad som verkligen är kyla. Å andra sidan har ni ett torrare klimat, och just köldgraderna på termometern är ju inte den faktor som hästarna fryser mest av, utan de fryser mest i regn och blåst, även om tempen är mildare. men som sagt, mitt perspektiv på södra sverige är att övertäckningen är högst verklig och otroligt frekvent, så till pass att den nya djurskydds lags paragrafen infördes för ngt drygt år sedan, just av den anledningen.
Kan ju vara så att vi i norrland har helt andra referensramar för vad kyla är. Kan ju som många andra bara referera till min egen "mammas gata". Men i min omnejd så handlar det till största del om enstaka fall, och Ume är rätt hästtätt.
jag skulle nog säga som så, att ni i norrland har en bättre definition på vad som verkligen är kyla. Å andra sidan har ni ett torrare klimat, och just köldgraderna på termometern är ju inte den faktor som hästarna fryser mest av, utan de fryser mest i regn och blåst, även om tempen är mildare. men som sagt, mitt perspektiv på södra sverige är att övertäckningen är högst verklig och otroligt frekvent, så till pass att den nya djurskydds lags paragrafen infördes för ngt drygt år sedan, just av den anledningen.
Det måste vara okunskap och ett förmänskligande av hästen. Typ: "jag fryser alltså måste hästen också göra det"
Håller helt med, men lägg även till den viktigaste faktorn: Marknadsföringen!
Var ett seminarium på en av hästmässorna för ngra år sen, där en talare konstaterade att täckesindustrin är en mång million industri, som drar in otroliga summor årligen via sin marknadsföring. så okunskapen parat med ett utbud på marknaden blir den stora utslagsfaktorn och orsak till resultaten.
rent allmänt, till ämnet ang. tävlings ryttare:
Jag erfar faktiskt att det största missbruket av täcken, - lager på lager, för varma fodrade täcken i mildgrader osv, utövas av medel hobby ryttaren. Den som tävlar lite lägre klasser, sporadiskt, inte de som tävlar på högre nivå. Medelhobby ryttaren verkar vara den grupp som har sämst kunskap, samtidigt som de lättats tar till sig intryck från omgivningen, men utan att ifrågasätta dessa, eller om de är vettiga att anamma just i sitt eget fall. Därmed blir resultatet därefter, ang. täckningen.
Senast ändrad: