Vad ska jag ha för hund?

Blueeyes

Trådstartare
Jag har aldrig haft en egen hund, haft två stycken fodervärdshundar.

Jag vill ha en hund som tycker om att hitta på roliga saker som att hoppa agillity, dressyr och leka.
Hunden ska va ca knähöjd, gärna ha lite länge päls dock ingen mega lång som man måste frisera varje dag.

Min pojkvän reagerar på vissa hundar, men är inte jätteallvarligt.

Något mer ni behöver veta?

Sv: Vad ska jag ha för hund?

Mellanpudel?
Alltså det måste vara nåt fel på mig för varje gång folk vill ha rasförslag så tänker jag automatiskt på pudel. Jag som inte ens är speciellt förtjust i dom själv! :o

Haha, ett enda svar på såå lång tid!
Mja pudel är nog inte min ras tror jag, är inte så förtjust i dem :p

Så säger folk som mest har träffat pudlar i "lejon" klippning alá utställningshundar och sean går på myter..

Pudeln har ett oförtjänt rykte att vara tanthund

Mellanschnauzer ?

Rie
ägare till en dvärgschnauzer, men den rasen är väl nog så liten för dig?

OK, om vi tar det lite seriöst...
Hur bor du?
Hur många timmar kommer hunden att vara ensam per dag?
Hur många timmars träning är du villig att lägga ner i veckan?

Bor du i lägenhet, jobbar eller pluggar större delen av dan tycker jag du ska vänta ett tag.
Har du tid med hunden, är ledig eller kan ta med dig hunden på dagarna och bor i villa där hunden kan få vara ute mycket kan du överväga att köpa en bra agilityhund typ Lapskvallhund, bearded collie, eller en mindre hund typ skånsk/dansk gårdshund eller sheltie

Hur du än gör så är ett STORT intresse det viktigaste:)
En hund blir din kompis i 10-15 år så du måste tänka frammåt!

Själv har jag tävlat min lille västgötaspets Nicko upp till SM nivå i Elit, tävlat upp till högreklass spår och gjort certprov i räddnings sök.
Så även mindre hundar kan visa sina framfötter! Men många timmars träning blev det... nu är gossen pensionär 13 år och fortfarande sugen på att jobba :-)

Pudeln är DEFINITIVT en underskattad ras! Himla trevliga, pigga och glada, perfekta till både lydnad och agility + i viss mån allergivänliga. Dom kräver inte heller fullt så mycket av dig som ny hundägare.
Vallhundar är annars mina favoriter att jobba med.
Lycka till!

Curlyhorse skrev:
Bor du i lägenhet, jobbar eller pluggar större delen av dan tycker jag du ska vänta ett tag.
Har du tid med hunden, är ledig eller kan ta med dig hunden på dagarna och bor i villa där hunden kan få vara ute mycket kan du överväga att köpa en bra agilityhund typ Lapskvallhund, bearded collie, eller en mindre hund typ skånsk/dansk gårdshund eller sheltie
Och varför skulle man inte kunna ha hund om man bor i lägenhet??
Det är i allafall så jag uppfattar det du skriver....Har en arbetande ras (två egentligen) och bor i lägenhet och ser inget konstigt i det...

hej.
Det var inte så jag menade. Det finns många som har hund i lägenhet och visst det kan funka jättefint. Det är som jag sa intresse och tid som är det viktigaste. Tyvärr finns det allt för många lägenhetshundar som kommer ut för sällan och är understimulerade. Val av ras beror mycket på vilket liv VI människor kommer att kunna erbjuda hunden. Hunden kan inte själv välja sin matte o husse. Det är vårt ansvar som hundköpare att hitta en ras där VI passar hundens nedärvda beteenden och kan erbjuda hunden maximal tillfredställelse med livet, ellerhur?
Mina Lapska vallhundsvalpar tex säljer jag ogärna till lägenhet men visst det händer lite då och då. Denna ras är en ganska utpräglad utehund som är gjord för att arbeta ute i ur och skur och har en tjock polarpäls....inte så lyckat i en varm lägenhet framförallt om den bara kommer ut lite då och då.
En söt men utpräglad jakthund mår mindre bra om den aldrig får jobba med det den är till för... etc.
Att skaffa hund kräver en noggran planering och eftertanke.
För hundens skull.
Det var det budskapet jag ville få fram här.
OK?

Curlyhorse skrev:
Just nu bor jag i villa, vart jag kommer bo när jag flyttar hemifrån vet jag inte, antagligen lägenhet.

Hur många timmar kommer hunden att vara ensam per dag?
Eftersom det inte är nu och idag jag ska skaffa hund vet jag inte hur länge den kommer vara själv, absolut inte längre än vad en hund klarar av.

Hur många timmars träning är du villig att lägga ner i veckan?
Ja, iaf mer än 1 timme, jag vet ju inte det där hur mycket man behöver träna, är det 2 - 3 timmar kanske? Då får de bli det, det beror kanske lite på hunden.

Pudeln är DEFINITIVT en underskattad ras! Himla trevliga, pigga och glada, perfekta till både lydnad och agility + i viss mån allergivänliga. Dom kräver inte heller fullt så mycket av dig som ny hundägare.
Jag känner många pudlar, i många storlekar och många utseende, den rasen tilltalar bara inte mig tyvärr! :crazy:

Vallhundar är annars mina favoriter att jobba med.
Mina också, jag gillar border collies jättemycket men de kräver jättemycket jobb och den måste man ha hela tiden.

Tack :) :banana:

jag skulle nog vilja påstå att dom hundarna som bor på gård löper större risk att få mindre motion av den anledningen att det är behändigare att bara släppa ut hunden på går´n och låta den göra sina behov och få rusat av sig, medans någon som bor i lägenhet måste gå ut med hunden i ur och skur. Sedan är ju mängden aktivering som hunden får mer beroende på personen som äger hunden än vart man bor. Jakthundar som bor i hundgård är det sällan folk tycker synd om så länge dom får jaga....

Jo du... det är många saker att tänka på, eller hur?
Jag trodde först att du var på G att köpa hund nu men du vill tydligen vänta lite. Det är bra på det viset att du har gott om tid att leta reda på DIN ras som passar ditt framtida liv. Försök att invänta med hundköpet tills du vet hur din närmaste framtid kommer att se ut.
Västgötaspetsen...är en liten men himla trevlig liten hund faktiskt :-) Den klarar av att inte jobba jämt, är glad och social och mycket lyhörd. vallhund som den är. Den är lätt att ta med sig på buss och tåg, väger mellan 12-17 kilo, älskar att arbeta och vara med sin ägare lika väl som den är en trevlig sällskapshund. Frisk och sund, blir rätt gammal, 15 år är inte ovanligt, bra näsa och mycket energi fast inte stressig som bordercollien. Jobbar man rätt är det en hund man kan komma långt med i många grenar.
Det är inte en hund som man först lägger märke till när man letar efter en hund, ingen sån där som är såååå söööt eller har den fina flygande pälsen, pysch pysch och sånt. Nej det är en liten rejäl kovallare utan krusiduller, en av våra älsta raser en riktig ur-hund.
Och ROLIG! :-) ser ut som en mini schäfer på korta ben :-)
Har jag övertygat dig? LOL.
Åk ut på utställningar och på brukshundsklubbens tävlingar, prata med folk och fråga mycket och tänk efter FÖRE. Det är mitt råd.http://www.bornemark.com/bornemarkensgard
Titta på min hemsida, där kan du se på min västgöte Nicko och läsa mer om den Lapska vallhunden, samernas renhund.
Marianne

Schapendoes kanske?
Fast de behöver lite saker att göra, men bra för agility och lydnad. Ungefär knähöjdstorlek och lite päls. Borsta kanske 1 gång/vecka.

Raven, du har helt rätt i det. Många gårdshundar bara går där och lufsar utan att någon bryr sig. Det är den mentala stimulansen inte motionen i sig som är det viktiga för hunden. Har du en vallhund på en gård så är den på jobbet hela dan. Livet på en pinne eller hur? Den får göra det den är ämnad för. En jakthund som sitter i en trång hundgård mellan jaktpassen har det säkert himla tråkigt framför allt under de perioder den inte jagar....men har den en aktiv förare så jobbar han kontinuerligt med hunden och är ute och tränar både lydnad och spår året runt. Det är intresset som gör det.
Ha det gott med dina hundar och lycka till.

En Bischon Frise kanske? Dom är ju iofs ganska små men väldigt trevliga glada hundar som man kan göra mycket med.:)

Allergivänliga,behöver inte klippas ofta och klarar sej bra med bus och promenader men tackar inte nej till ett rivigt aligitypass eller lydnadsträning.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 575
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 781
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 760
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 862
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar