Vad ska jag ha för bett?????

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Boy of Joy
  • Startdatum Startdatum
Sv: Vad ska jag ha för bett?????

Har tagit hem en travardam som både tränare och ägare gett upp med pga att hon är oregerlig och skentravar osv. När jag nu haft henne hemma ett tag så är min teori angående henne att hon avskyr bettet och att hon inte har en susning om vad en förhållning är. Rider henne med Hackamore utan större problem.........men jag vill köra också!! Finns det nåt bettlöst eller liknande jag kan köra med tills hon förstått förhållningarna och lugnat nerverna? .......eller har ni några andra tips? :D

Australiensiskt entömsbett fungerar på en del hästar, annars om du absolut vill träna för vagn, så prova att göra det i rygg på ett annat ekipage. Prova att släppa upp henne i ryggen, gör inget annat än styr lite så att hon har huvudet kvar bakom hjälmen på kusken framför, de flesta hästar blir lugnare om de får träna så. Men det finns ju galningar som försöker klättra över kusken.

Jag har sett arbetshästar gå med hackamore, sen vet jag inte hur det går under snabbare förhållanden:D

Jag rider ett travaresto som slutat gå på banan. Hon avskydde tredelat, så nu rider vi henne dels bettlöst(hemmagjort träns) och tjockt tvådelat. Hon gillar båda.

Läderbett har jag hört är bra, undvik däremot gummi, hemskt, testa själv att ha ett i munnen så förstår du!:crazy:

Lycka till

Kan ju berätta att White singing idag endast underhålls rids och rids då med ett enkelt tredelat tränsbett, stl 12,5. Ibland kan hon bli lite pigg och ibland använder jag en graman när jag ska jobba henne lite i dressyr. Men det är sällan hon "tar" bettet å sticker. Men hon kan bli väldigt lätt stressad.

Prova side pull. Du rider på hackamore nu. Side pull är lite snällare och risken för att skada nosrygen är inte alls lika stor. Det går att lära hästen vad som helst men hårdare bett ger hårdare mun, det är fakta. Prova får du se. Om hon är så tokig att köra så skulle jag vänta med det ett tag och kanske börja tömköra lite för att se hur hon reagerar. Har jobbat med några riktigt tokiga rackare men har faktiskt alltid lyckats med nh-träning. Lycka till

Prova side pull. Du rider på hackamore nu. Side pull är lite snällare och risken för att skada nosrygen är inte alls lika stor. Det går att lära hästen vad som helst men hårdare bett ger hårdare mun, det är fakta. Prova får du se. Om hon är så tokig att köra så skulle jag vänta med det ett tag och kanske börja tömköra lite för att se hur hon reagerar. Har jobbat med några riktigt tokiga rackare men har faktiskt alltid lyckats med nh-träning. Lycka till

Jag rider inte alls på hackamore. :angel:

Åteirgen, TS har inte kvar hästen... :smirk:

För övrigt är ditt inlägg utformat så att det är tveksamt om det kommer att vara kvar. Moderator brukar vara hård på sånt.

Vi hade precis samma problem med en häst i stallet jag jobba.. Hos skena både runt milslinga, bana med alla som körde, vi prova olika bett fram å åter min inget hjälpte förren vi hitta Soft Touch Travbett, helt underbart bett hon blev så otroligt snäll å köra..
Vi kolla tänderna flera gånger men minst en gånge per år på alla hästar i stallet... detta bett ha hjälpt oss med många tokigt hästar.. :rofl:

Har tagit hem en travardam som både tränare och ägare gett upp med pga att hon är oregerlig och skentravar osv. När jag nu haft henne hemma ett tag så är min teori angående henne att hon avskyr bettet och att hon inte har en susning om vad en förhållning är. Rider henne med Hackamore utan större problem.........men jag vill köra också!! Finns det nåt bettlöst eller liknande jag kan köra med tills hon förstått förhållningarna och lugnat nerverna? .......eller har ni några andra tips? :D

Har du provat rakt äppelbett? när jag körde mitt sto som var snorhet och hade då vanligt bett var hon HOPPLÖS:devil::eek:

Provade då ett rakt äpelbett hon var mkt bättre behövde inte DRAAAAA.
Har använt ett cresendo bett som funkade väldigt bra. Har du provat det? Man kan vara mjuk i handen med det, vilket jag gladerligen var. Det har funkat med min så det är ett förslag.;)

KL*

Är medveten om att TS inte har kvar hästen, men frågeställningen är mycket intressant.... Vad gör man med en häst som har en tendens att skena ? Bett är ett intressant ämne tycker jag.
Järvsöfaks bettet ser rätt läskigt ut, men vår lite nervösa dam fungerar bara på detta och verkar det kännas rätt för hästen är det nog rätt. Chessan som hon kallas har en tendens att stirra upp sig, ibland var det till och med i hagen. När hon varit här ett tag och börjat bli lugn och harmonisk började vi sakta köra henne på skogsslingan.... och hon stressade upp sig igen och formligen slogs mot bettet. Vi testade järvsöfaksbettet med mycket gott resultat och det verkar som om andra bett utlöser den här stressen, (hon är lite nerviggare än våra andra rent allmänt) kanske sammankopplar hon betten med obehag sedan tidigare.... Har kört henne med det hemma under en längre tid och nu idag ska vi ner till banan för fösta gången.

Jag har läst många insändare här och vad som slår mig är att; varför tar man sig an dessa "tokiga" travare och försöker göra dem till ridhästar? Varför inte köpa en häst som är avlad för ridning och får en betydligt lättare tillvaro???

Jag har läst många insändare här och vad som slår mig är att; varför tar man sig an dessa "tokiga" travare och försöker göra dem till ridhästar? Varför inte köpa en häst som är avlad för ridning och får en betydligt lättare tillvaro???
Vad jag hittills har läst så är det bara någon som har dem enbart till ridhästar, de flesta rider för att förbättra individen som tävlingshäst inom travet...

Jo jag har också provat detta men tyckte ändå att det andra passade henne mer. Tänk så olika det kan vara, det här med bett.:idea:

Var ditt svar till mig, jag förstod inte riktigt vad du ville säga mig i ditt inlägg.:crazy:

Eller var svaret riktat mer allmänt ??

Liknande trådar

Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 806
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 341
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 208
Senast: Hedwig
·
Träning 7 årigt sto, import Tyskland. Vet inte mycket om ridningen där men har gått några små unghäst klasser i dressyr där. Knarrar/biter tag...
2
Svar
26
· Visningar
3 749
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar