vad ska jag göra??

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare smaragdagda
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 1 421
S

smaragdagda

Hallå kan nån ge mig ett bra råd ang annans häst?
där jag bor så står det en ensam häst en travare tror jag men han har gått ensam på bete hela sommaren har taggtråds stängsel som inte e så vidare frächt ingen vatten ho som jag ser eller hittat , hästen var skygg för det mesta men jag har jobbat fram ett förtroende hos honom .besöker han varje dag och nu kommer han då jag ropar kallar han bebis då jag ej vet vad han heter men han lystrar han e jätte skitig helt normalt då han går på bete, men jag blir svart om handen då vi gosar , han verkar ej vara vekad på bra länge
hittade ägaren efter mycket om och men och frågade om jag fick ta han på foder eller köpa han bildigt då han är 15 år men nä det fick jag ej men komma och gosa med han gick bra för hästen skulle beta av hans marker vilka är ganska stora men alla har taggtråd staket
ifråga satte varför hästen gick själv hela tiden om han ej visste att dom var flock djur , hans häst gillar att vara själv sa han , men hästen ser så sorgsen ut står och hänger med huvudet hela tiden han e ju inte mager pga betet nu undrar jag hur jag ska göra ringa djurskydds myndigheten ellervad har lust att kidnappa han men det kan man ju ej göra men jag vill ju ta hand om honom så att han får omvård kärlek och kompisar
ha det bra alla hoppas på goda råd

Senast ändrad av en moderator:
Sv: vad ska jag göra??

Finns det inte lagar mot att ha hästar ensamma? Isf kan du ju anmäla. Hemskt att se en häst så ledsen. :-(
Beta av hans marker?! Då vore det väl ännu mer effektivt med en flock isf. Men taggtråd... huu, får man ens ha det till häst? Får man säkert, men läskigt...

Svårt det där, att ha en häst ensam är inte olagligt, inte heller taggtråd (än iaf). Har hästen tillgång till vatten över huvudtaget? Är hovarna jättelånga? Det du i så fall kan anmäla är avsaknaden av friskt vatten och att hovaran inte skötts.

vad jag vet har lagen om att inte få hålla hästar ensamma inte gått igenom än. Sen att den gillar att vara själv, kan det kanske vara så att hästen inte fungerar ihop med andra hästar? Har själv haft en sån. Nu fick han i och för sig gå i en hage bredvid andra hästar men om man släppte ihop honom med nån så kunde han attackera.
När du ändå hittat vem som är ägare och denna inte verkar vara så svår att prata med kanske du kan få h*n att kolla över hovarna med en hovslagare och se till att det finns vatten.
Tycker det var jättebra gjort av dig att söka upp ägaren.

Är inte taggtråd olagligt f o m förra årsskiftet?

Nej inte än. Det är väl bestämt att det ska bli så men så här står det i bestämmelserna: "Du får inte sätta upp nya taggtrådsstängsel. Har du redan hagar med taggtråd behöver du inte byta ut stängslet förrän den 31 december 2009."

Detta hittade jag på Jordbruksverkets sida.

ingen vatten ho som jag ser eller hittat

Det har inte mina hästar heller, eftersom de har rinnande vatten i hagen. Vattenhålet, en källa med friskt klart vatten, syns inte från vägen.
Det är kanske samma sak med den hästen? Han har kanske rinnande vatten någonstans i hagen.

I övrigt tycker jag att det är bra att du har koll på hästen. Varken taggtrådsstängsel eller ensamhäst är förbjudet, så ägaren har inte gjort fel på de områdena. Värre är det med hovarna.

Immer

hej har verkligen letat efter vatten källa i hans hage men det finns inget inte i nån av hans hagar då ägaren har 3 st mycket stora hagar som han som ensamhäst ska beta av

Vatten får ju tydligen hästen på ett elelr annat sätt. Annars vorde den relativt mumififerad vid det här laget.

Ägaren kanske springer och vattnar med en hink flera gånger om dagen?

En allmän reflektion..bara för att någon inte har exakt samma hästhållning som en annan innebär det inte per automatik vanvård/misskötsel...

Du ska inte göra någonting, förutom ev fortsätta att åka dit och mysa med honom, ev fråga om du kan få "sköta om honom" lite mera...

Ägaren uppfyller de krav som djurskyddet satt upp- iallfall efter dina skrivna ord.

Det är en ENORM skillnad på dålig djurhållning och på vanvård- glöm aldrig det!

Jag förstår att du tycker det är hemskt, men tro mig - det finns hästar som verkligen har det hemskt!:cry::mad:

hej har verkligen letat efter vatten källa i hans hage men det finns inget inte i nån av hans hagar då ägaren har 3 st mycket stora hagar som han som ensamhäst ska beta av

Det där med vattnet funderar jag över. Jag undrar om det faktiskt inte är så att man enligt lagen inte är skyldig att förse hästen med fri tillgång på vatten? Att det räcker med att vattna hästen ett visst antal gånger under dygnet?

Jag är inte helt säker men jag har för mig att det är så.

Stämemr bra det.

Två gånger per dygn ska häst vattnas.

Ja det var väl det jag tänkte! :)

Men då har ju Ts egentligen inte mycket att komma med när det gäller vattnet för det är ju svårt att veta exakt när hästen vattnas.

Precis

vad man kan göra är att kolla så den inte är uttorkad=inte får vatten...

men det är knappast troligt i detta fallet..har hästen inte fått vatten på hela sommaren borde den vara FÖRtorkad.:crazy:

Ägaren har ju dessutom tydligen gett TS lov att pyssla med hästen om hon vill.
Skitig häst innebär inte heller vanvård,men är hästen mestadels "gräsklippare" är den givetvis inte uppsnoffsad med pälsglans dagligen heller.

Som någon annan skrev tidigare i tråden.

Bättre att lägga energin på de hästar som verkligen ÄR i missär.

hej du hästen har en skitig bäck ler bäck och jag har aldrig påstått att hästen e missskött läs igen vad jag skev
Vatten får ju tydligen hästen på ett elelr annat sätt. Annars vorde den relativt mumififerad vid det här laget.

Ägaren kanske springer och vattnar med en hink flera gånger om dagen?

En allmän reflektion..bara för att någon inte har exakt samma hästhållning som en annan innebär det inte per automatik vanvård/misskötsel...

Det har jag blivit anmäld för, hästarna ryktades blanka varje kväll, rullade sig ute varje morgon o då fanns det folk som alltid såg dessa smutsiga hästar.

Men om du inte är orolig att hästen är vanvårdad..vad är då problemet?
Förstår inte vart du då vill komma med tråden riktigt.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 457
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 841
Senast: Otherside
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 413
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 981
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka