Vad ska jag göra!?

HorseCrazy

Trådstartare
Hej! min rätta häst är INTE varmblod, jag har provridit flera stycken:cry: och undrar nu, jag har min bästis som är hästgalen och har haft häst förrut och vi kom överrens att ha häst tillsammans och jag har kikat runt lte och hittade ett mysigt fullblod på ca 155-160cm och jag är rätt så lång (nästan 165cm)så den är bra höjd och så,men min bästis är kort(142cm)och då kanske hästen är lite stor och hon kanske inte riktigt förstår vad jag menar hon är 2 år yngre än mig och på höste börjar jag högstadiet och hon blir kvar i lågstadiet så det blir ganska svårt...dessutom förstår hon inte riktigt vad som innebär tex. hon säger att hästen MÅSTE vara skäckfärgad och MÅSTE vara under 9 år och MÅSTE ha hoppat 1,10meter. jag har försökt tala med henne men det är hopplöst.Hon är jätteduktig inom ridning men i skötsel och så är hon lite omogen.jag vill absolut inte mista henne eftersom hon är min BÄSTA KOMPIS.så har ni något tips hur jag ska prata med henne, tror ni det är bra hästhöjd för mig?:confused:
 
Sv: Vad ska jag göra!?

Bör ni inte komma överens om vad ni ska ha för häst och om det går att komma överens ö h t innan ni tittar runt på hästar? Är ni inte överens om vilka kriterier hästen ska fylla är det ju inte lönt att ni åkte iväg och tittar på häst.

Sedan undrar jag lite hur du kan gå på högstadiet, hon på lågstadiet om det bara skiljer två år mellan er.

(f ö är fullblod ett varmblod, till skillnad från kallblod och ponny).
 
Sv: Vad ska jag göra!?

Tycker ni ska fundera en gång till om det verkligen är så smart att skaffa häst tillsammans.
Om ni dessutom är så pass unga som du säger får jag förmoda att det är era föräldrar som ska betala, så vad säger dom? Har någon av dom hästerfarenhet?

Tycker hela iden låter ogenomtänkt.
 
Sv: Vad ska jag göra!?

Det känns som om ni står rätt långt ifrån varandra i val av häst. Det är lätt att tro att allt är guld och gröna skogar, men det gäller att ha allt klart för sig innan man delar. Jag delar med min syster, men vi är båda vuxna och har kommit överens innan hur vi ska ha det. (Vi har varannan vecka)
Jag delade häst med mina syskon när vi fick vår första häst och vi tjafsade en del. Då gick jag på högstadiet och de andra 2 var yngre än mig. Alltid var det någon som inte var helt nöjd så det slutade med att våra föräldrar kände sig tvungna att köpa ännu en häst.
Era föräldrar måste inse att det kommer krävas en del av dom för att ni ska kunna dela. Man kan inte bara köpa en häst till 2 så unga personer och sedan låta er klara allt själva. Det är mycket runt omkring än bara ridning. :) Ni är säkert båda jätteduktiga, men ni måste vara överens innan. Vad vill ni med er ridning? Kommer ni vilja tävla? Hästen ska ha skor, avmaskas, mat etc. Och som sagt, om den blir sjuk och inte kan ridas alls så måste det ändå betalas för den. Så inte en säger att "jag kan ju inte rida, då vill jag inte heller betala." Skriv papper mellan er! Man tror att allt kommer lösa sig, men jag vet av erfarenhet att det sällan blir så... :(
Hoppas ni kan lösa allting så ni kan dela framöver. Det är verkligen roligt att vara 2 runt samma häst. ;-)
 
Sv: Vad ska jag göra!?

kl

Du skriver att inom skötsel är din kompis lite omogen. Är du verkligen säker på att du vill skaffa en häst tillsammans med henne? Har ni häst tillsammans så kommer ni inte heller kunna rida tillsammans. Att skaffa häst är ett stort beslut och inte något som ska göras allt för lätt. Prata med dina föräldrar om det här (för jag antar att de är med på det här?)
 
Sv: Vad ska jag göra!?

Som en parentes: TS bor i Finland, här räknas bara låg- och högstadium (eller officiellt 1-6 resp 7-9:e klass)

Kl

HorseCrazy: vad säger era föräldrar om saken? Tycker det hela låter väldigt ogenomtänkt. En ~10-åring som "måste" ha en ung skäck som hoppat 110.. tycker du att din kompis är redo för en egen häst? Och, tycker du att du själv är redo för en egen häst?

Sen var det ju inte så länge sedan du ville köpa en travare pga prislappen, hur kommer det sig att du nu har råd med ett fullblod? Det är nog ytterst sällsynt med friska, ridbara fullblod för under tre-fyra tusen euro. Och har du (dina föräldrar) råd med det, kan ni lika bra satsa på en bra läromästare från början, kanske en fd ridskolehäst. Kompisen kanske skulle kunna bli medryttare i så fall?

Hur som helst låter det som att du borde diskutera det här med dina föräldrar... :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hejsan, kanske liten vägg text men jag har alltid varit intresserad av hästar. Jag red när jag var liten men blev avkastad ganska illa...
Svar
8
· Visningar
1 407
Senast: Whirlie
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 671
Hästmänniskan Hej! Jag är en tjej på 15 år som bor i Stockholm och har ridit i drygt 8 år på ridskola och nu blivit medryttare för andra gången på en...
Svar
18
· Visningar
3 150

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp