Vad ska jag göra??

Sv: Vad ska jag göra??

Skrev tråden från början i förtvivlan och för att få råd/tips från andra hund människor.

Vår lösning:
Vi har nu kontaktat en ny tränare i hopp om att han kan komma med en lösning. (tränar normalt polishundar, men jag vill inte nämna namn.)
Träningen kommer ske 1 ggr/vecka och starta hemma hos oss för att sedan förhoppningsvis fortsätta på andra platser där hunden inte bor, för miljö ombytets skull.
Detta är den sista tränaren vi chansar på och känner vi att det inte blir några framsteg kommer hunden att avlivas innan vår bäbis kommer till världen.
Jag vill inte omplacera honom, då jag vet att vi bara skickar problemet vidare.

Så snälla hundmänniskor, håll tummarna för mig, min sambo och vår älskade hund. Jag hoppas ju självklart på att kunna behålla honom.

Håller tummarna!

Jag vet tyvärr inte om dom gått en promenad eller något liknande innan men jag tror dom hade träffats förut.
Ja, dom var hemma hos A. ;)

Jag vet i alla fall många "Räddningscenter" eller vad man ska kalla det för, som aldrig skulle avliva en hund som tex biter dom de inte känner, andra hundar eller vilket problem som helst. Det finns något åt nästan alla; Någon bor kanske långt ute på landet där det nästan aldrig går förbi människor och hundar, vissa bor och brukar göra det och aldrig det... Ja, det beror på vilket "problem" hunden har såklart, som vars den skulle passa in.

Men JAG tycker att ifall man kan erbjuda ett välanpassat hem (som tex Sos-animals, Hundstallet eller något sånt kan fixa), så är det bättre än att avliva. Om hunden har stora, riktiga psykiska skador som inte går att återställa är ju en helt annan sak...

Fast nu blir jag JÄTTE nyfiken!
När du skriver: "Jag vet i alla fall många "Räddningscenter" eller vad man ska kalla det för, som aldrig skulle avliva en hund", vilka syftar du på då?!

Jag känner till flertalet seriösa svenska organisationer som hanterar omplaceringshundar och ALLA av dessa har en policy som säger att de INTE får omplacera hundar som är/riskerar bli farliga för andra hundar och/eller människor.

Avlivning är för vissa hundar det absolut BÄSTA alternativet!

/swat

Det är klart att avlivning är det bästa alternativet för vissa hundar men många skulle kunna må bra bara dom får välanpassade hem.
Och om man nu tänker på TS hund så skulle inte jag välja avlivning. Men eftersom man vet att det kan hända igen så vill man kanske inte låta hunden flytta runt i familjer för att dom upptäcker vissa beteenden efter ett tag.
Om man ger hunden till någon organisation så kommer den säkerligen att hamna i rätt miljö.
Detta är bara vad jag tycker, andra kan ju ha egna åsikter!

Lanka garna till dina nokill shelters som inte smyger in avlivning och som lagger Manader, i vissa fall AR pa att re-train hundar med issues!

Hittills ar de enda rena nokillshelters jag kanner till i BC dar det ar olagligt att avliva omhandertagna djur.. vet du vad de gor med de som kraver for mkt traning eller varit dar for lange? ..de skickar dom till Alberta/Saskatchewan/Manitoba dar de satts i hundgardar en vecka for att sedan avlivas.

Jag sager det inte for att vara elak eller hard, utan for att i de flesta fall ar det en praktisk omojlighet att radda alla hundar. Vara organisationer har inte pengarna eller personalen att halla alla hundar tills de ar rehabilitated. Och det ar tyvarr det samma oavsett var i varlden man ar. Och mangden hundagare dar ute som har kunskapen, tiden och erfarenheten for en instabil/aggressiv/sonderstressad/radd hund ar FA. Och de vill helst inte ha sadana hundar heller.

Jag ar mkt aktiv pa flera sidor dar majoriteten av manniskorna har rescuedogs, dar hjartat gick fore hjarnan och de har enorma problem. Hundarna har problem och manniskorna har inte kunnandet for att trana om dom. I flera fall hade det basta varit att avliva hundarna istallet for att lata nan Smith ta hand om dom som har mer hjarta an kunskap. En dod hund lider inte och kan inte heller skada an manniska.

Sen ar jag intresserad av att forsta hur du tanker nar du o ena sidan foresprakar nokill shelters men samtidigt klassifierar en hund som huggit en annan hund som "farlig".

Jag har sjalv en hund som kan klassas som en rescue, och Oh my GOD hon har ISSUES! Noll socializering, noll sjalvsakerhet, livradd for allt - inklusive hard vind vilket ar ett helvete nar man bor i Saskatchewan. Framlingar gore sig icke besvar, hon springer sa langt bort hon kan, morrar, reser ragg, vralar och ser sa "Farlig" ut som bara hon kan :rofl: Barnpoolar ar monsters! Vi har kommit jattelangt, men det har tagit 2 ar.. nu kan hon sitt, ligg, fot, vagar ga upp pa altanen, vagar leka, vantar inte langre pa att fa stryk, gar att klippa hennes klor och borsta henne. Hon kan, antligen, ligga avslappnat bredvid mig. Det finns dagar, fortfarande, da jag undrar om inte det basta for Henne hade fatt vara att somna in. Grunden till hennes problem kommer aldrig forsvinna helt, hon kommer aldrig vara en "helt frisk och sund" hund.

Jag ar inget fan av "Radda till varje pris". Det ar inget "Bara" att ta en omplacering med problem. Det ar, ofta, mycket jobb. Och det finns absolut tillfallen da vagen till rehabilitering ar sa pass lang och "Farofylld" att det ar mer humant att lata hunden somna in an riskera att den hamnar hos nagon som inte har kunskapen for det.

Din hund låter precis som min gamla tik var när hon var ung. Hon bet alltid först, och frågade sedan. Jag provade lite olika tränare och metoder, det som till slut gjorde hunden "normal" var att klickerträna bort det dåliga beteendet. Att med obehag bryta beteendet gav förvisso ett mycket snabbt resultat, MEN gjorde henne minst lika opålitlig som tidigare. Hon avstod bara från beteendet om där fanns ett hot om obehag.

Hunden är idag en helt normalt grining gammal tik. Hon tycker inte om när andra hundar beter sig illa mot henne men artiga hundar är hon hur snäll som helst mot.

Det ska dock sägas att jag dels hade hur mycket tid som helst att lägga på hunden, dvs inga barn eller annat, och dels hade jag en mycket duktig instruktör till hjälp. Så svåra hundar klarar man knappast av själv.

Jag hoppas att den nye tränaren kan hjälpa dig och hunden till ett bättre liv. Om det inte skulle gå vägen, så tycker jag inte att du ska ha dåligt samvete om du väljet att ta bort honom. Det finns en gräns för vad man kan lägga ner för arbete på en hund. I en perfekt värld, där tid och pengar var obegränsade så hade det kanske gått. Men så ser ju sällan vardagen ut. Även hundägare har ett liv som måste fungera.

Fast om man ska välja avlivning eller omplacering genom en organisation som är kunnig så skulle jag välja organisationen.
Dom letar efter ett passande och bra hem för hunden. Ifall att dom har som regel att avliva den så har dom i alla fall försökt att hitta ett bra hem och hunden skulle ju ändå vara död ifall man själv skulle välja att avliva före.
Missförstå mig inte.

Så hunden ska vandra som en vandringspokal för att man själv ska slippa ta tag i det. Jag tror nog att om man tänker efter lite så vet man vilken hund som inte ska vandra vidare. Ta av skygglapparna.
Det är bättre att hundar som inte har aggressionsproblem får gå genom omplaceringscentren.

Det känns som du på något sätt gett upp vilket jag tycker är rätt. Som någon annan skrev "Det ska vara kul att ha hund". Det kan knappast vara kul att:
ha en hund som bryter upp dörrar och gräver sig ur hundgården
som attackerar andra hundar
som du inte litar på vad gäller ditt kommande barn osv
som inte kan koncentrera sig på annat om andra hundar är i närheten

Om du inte har läst det jag skrivit så skrev jag tidigare att om man har en hund som är väldigt aggressiv och som man tror ingen verkligen vill ha så kan man avliva.
Och jag menade verkligen inte att en hund ska måsta "vandra" omkring från hem till hem.
Jag menade att om man lämnar in hunden till en organisation så tar dom det väldigt seriöst och letar efter ett välanpassat hem åt hunden.
Det är då sällan den behöver flytta omkring, till skillnad från om man säljer hunden själv då den lätt kan hamna hos fel hem.

Ingen som förstår mig... Är jag dålig på att förklara? :(

Måste en hund vara väldigt aggressiv för att man ska avliva? Jag tycker att det räcker med att en hund är aggressiv för att man ska avliva.
Nej jag förstår inte att man måste hålla alla slags djur vid liv när det är problem med både det ena och det andra.

Många människor ger inte hundar utrymme!!!!

Jag anser att många hundar skulle må mycket bättre om vi människor gav dem mer utrymme. I fallet med att hunden attackerade valpen så har valpen inget där att göra. Hunden va kopplad, det var på hans tomt och en lite valp utan förmåga att läsa av och förstå bättre kränker hundens revir. Många av dagens hundar fixar detta. Målet med avel är väl också det att hundarna skall klara detta, men som med allt som har med levande liv så går det inte alltid så bra. De hundar som har mycket stor integritet och som agerar utåt måste man ge utrymme. Det är inte ok att prommenera nära eller uppehålla sig nära den typen av hundar. De klarar det helt enkelt inte.
Antingen accepterar man att man har en sådan hund och gör insatser för att hunden ändå kan leva (med till exempel munkorg, som är en bra, tillfällig lösning), eller så ....

Din hund har mycket i sig som du (och många hundtränare) inte klarar av att klura ut vad som felas.
Tyvärr tror jag inte att det blir någe bra med dominanta tränare. Sorry, men jag tror endast hunden blir stressad och trängd i med den typen av ledarskap. Man kan vara ledare utan att vara dominant. TYDLIGT ledarskap är oftas nyckeln. I detta fall kanske det inte ens fungerar, eftersom hunden inte klarar av att leva upp till förväntningarna. Hunden kanske inte kan ta in vad ni försöker lära den i dessa situationer eftersom den är så stressad. Frågan är ju då om han skall få fortsätta leva?

Du ska snart få bäbis och det är den viktigaste uppgiften nu i ditt liv att vara mamma. Att ha en hund som man inte förstår sig på och en tickande bomb är ingen bra miljö för bäbisen, ditt första barn eller någon annan i hundens närhet.

Jag tycker du har lagt ner mycket tid, varit en god matte som försökt på så många sätt som möjligt är.

Ingen förstår mig...
Tror jag ger upp och återkommer inte till denna tråd mer.
Förlåt TS, absolut inte ditt fel!

Efter 10 år med en väldigt speciell hund vet jag inte om jag gjort det igen. Jag vet inte om det var värt att lägga ned så mycket tid på att passa henne ständigt. Jag vet inte om det var så roligt att avstå från så mycket. Jag vet inte om det var värt att anpassa mitt liv efter henne. När hon somnade in och jag slapp ansvaret kändes det faktiskt bra. Jag älskade henne oerhört och klart att allt på något sätt var värt det. Men det är först efteråt som jag insåg allt vad det kostade också... Jag hade inte gjort det igen. Nej. Däremot hade det kanske fungerat med Cillamuffins metod. Det hade iaf varit värt att pröva... Men de tankarna kom jag på lite försent. Tyvärr. Det känns som en evighet sen med M.

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 365
Senast: Acto
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 134
Senast: Liran
·
Hundträning Vi har två hundar, en OEB och en OEB/Bully. Tikar, uppvuxna tillsammans, nu 1,5 och 1,3 år. De skulle ha kastreras efter första löp men...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
16 174
Senast: Lhas
·
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 726
Senast: s957
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka