Vad ska jag göra??

Sv: Vad ska jag göra??

Det här reagerade jag faktiskt mest på. Hundar viftar inte bara på svansen av lycka. De kan vifta på svansen av vilken anledning som helst. Jag tycker det låter som att din hund stod o spände sig och "viftade" på svansen.
En normalt funtad hund attackerar inte en 10 veckor valp på det sättet.

Håller med dig, men nu visade han att han var glad, inte spänd i kroppen utan bjöd in till lek.
Men han är tyvärr inte normal. :(

Om ingen rår på honom, utan att han går till anfall även mot tränarna ...
Hade det varit min hund hade jag inte tvekat att ta bort honom. skulle aldrig riskera att han skulle bita tag i tex ett barn, eller någon människa överhuvudtaget..
Sen som du själv säger att "han tyvärr inte är normal" så skulle jag tycka att det är snällast mot honom att få somna in.

Vad är ORSAKEN till beteendet? Är hunden osäker? Dominant och vaktig? Har du varit i kontakt med någon tränare och fått det utrett? Har du testat skvallerträning? Hur är din relation till hunden, känner hunden att den kan vända sig till dig eller är det snarare så att hunden vaktar dig och därmed inte tror att du kan hantera situationer med andra hundar och därför tar på sig det ansvaret själv?

Anledningen är enligt de tränare jag varit i kontakt med är att han är dominant och rent av aggresiv.
Skvallerträning har jag inte testat. Vad är det? jätte glad åt allt som man kan prova, och hoppas att det kan hjälpa.

Min relation med hunden är riktigt bra, han vet att jag är ledare i flocken och han känner sig trygg med mig. Tyvärr är han inte lika trygg med husse.

Om ingen rår på honom, utan att han går till anfall även mot tränarna ...
Hade det varit min hund hade jag inte tvekat att ta bort honom. skulle aldrig riskera att han skulle bita tag i tex ett barn, eller någon människa överhuvudtaget..
Sen som du själv säger att "han tyvärr inte är normal" så skulle jag tycka att det är snällast mot honom att få somna in.

Det är ju tyvärr så... tankarna till avlivning är ju med i bilden och har varit det ett tag.
Han är ju inte aggresiv mot " normala" människor, bara de som vill bestämma över honom.... Jag är ju rädd att det ska utvecklas till något mer.

Jag är ingen expert men är inte dalmatiner en ras som kan vara svår? En vän till mig som är mycket hundkunnig hade en dalmatiner som hon tränade mycket med. Plötsligt började hunden visa upp märkliga beteenden som ingenting de eller de flertalet tränare de tog hjälp av kunde rå på. Bl.a. vägrade han plötsligt att gå ut på kvällspromenad och visade agression mot hennes föräldrar. När han helt oprovocerat attackerade en liten valp fattade hon beslutet att avliva honom. Jag är inte den som föreslår avlivning i första taget, men jag vet inte om jag i dina skor hade vågat ha kvar en hund som har attackerat både hundar och människor. Munkorg fungerar ju ute, men vad händer om ni får besök av ett barn och hunden uppfattar barnet som hotfullt på något sätt?

Jag har inte haft dalmatiner förut, men har oxå hört att de kan va svåra.
Men all annan lydnad och träning funkar jätte bra med honom. Det är detta problemet med andra hundar som jag inte rår på.
Jag har barn ( 8 årig son) och han har aldrig visat något mot honom. Men, nu väntar vi barn nr 2 och jag är rädd att hunden kommer reagera på det...
Detta är min sambos hund som han haft sedan valp, så beslutet blir svårast för honom.
Men kanske det bara är en utväg...:cry:

Eftersom du har haft flera tränare (som alla har gått bet på denna hund) så blir jag nyfiken på var de har rekommenderat dig att göra? Dessutom går du hos en tränare varje vecka där ni också tränar vardagslydnad och det hjälper inte. Eftersom din hund redan har attackerat en människa så ska nog munkorgen på. Tänk om han slänger sig på någon hund och ägaren försöker bryta och han även biter ägaren i ren frustration.

Olika rekomendationer från tränare har varit många... detta är då vid möte av annan hund, då båda hundarna är kopplade.

1* Låtsas som ingenting och gå oberörd förbi den andra hunden
2* Be hunden sitta medans andra hunden passerar
3* Försöka få hundens uppmärksamhet med ex godis
4* Kombinera alt 2 och 3
5* Chocka hunden med ex vatten
6* Låta hunden sitta och titta på en lugn annan hund
7* Gå åt ett annat håll vid hund möten
8* Gå långt i från mötande hund
Det är vad jag kan komma på just nu som vi provat.

Ta bort honom. Ger han sig på en valp, du har provat allt det du skriver och du känner att det är hopplöst tror jag både du och hunden kommer få det bättre om han får somna in.

Olika rekomendationer från tränare har varit många... detta är då vid möte av annan hund, då båda hundarna är kopplade.

1* Låtsas som ingenting och gå oberörd förbi den andra hunden
2* Be hunden sitta medans andra hunden passerar
3* Försöka få hundens uppmärksamhet med ex godis
4* Kombinera alt 2 och 3
5* Chocka hunden med ex vatten
6* Låta hunden sitta och titta på en lugn annan hund
7* Gå åt ett annat håll vid hund möten
8* Gå långt i från mötande hund
Det är vad jag kan komma på just nu som vi provat.

1 Är ju lätt när hunden troligtvis slänger sig som en tok i kopplet.
2 - 4 Har du tränat det konsekvent i kombination med 3 och haft något gott att erbjuda och det har inte fungerat?
5 :eek:
6 Förstår inte vad det skulle hjälpa en hund som gör utfall vid möten
7 Men den löser ju ingenting mer än för stunden
8 Blir ju lika som 7

Har du inte fått träna möten på klubben som tränaren har arrangerat? Lyder han dina kommandon vid andra tillfällen? Katter, vilt?

Jag har inte haft dalmatiner förut, men har oxå hört att de kan va svåra.
Men all annan lydnad och träning funkar jätte bra med honom. Det är detta problemet med andra hundar som jag inte rår på.
Jag har barn ( 8 årig son) och han har aldrig visat något mot honom. Men, nu väntar vi barn nr 2 och jag är rädd att hunden kommer reagera på det...
Detta är min sambos hund som han haft sedan valp, så beslutet blir svårast för honom.
Men kanske det bara är en utväg...:cry:

Situationen var densamma med den dalmatinern som min vän hade. De tränade lydnad och det gick hur bra som helst. Det var bara i vissa situationer som det klickade och då hittade de inga lösningar. Väldigt trist var det.

Ska det inte vara roligt att ha hund? Ska man måsta oroa sig för allt ? Ska du vänta tills det händer nåt värre, exvis med babyn?

Nu har jag inte läst hela tråden men...
Jag vet några som har en jättesnäll hund (som dom kallar det), jag kallar den A nu. Dom skulle få främmande av några som också hade en så kallad jättesnäll hund som får heta B nu.
Efter ett tag blev A biten av den andra hunden, A bet tillbaks och det blev bråk. Det slutade med att båda avlivades men inte bara för att båda hade blivit bitna.
Då A bet blev det inte så stora bett, men när B bet tillbaks (i halsen) blev det så djupt att det var akut till veterinär för A som gällde. Han hade blivit väldigt allvarligt skadad så det var avlivning som stod på listan.
Ägarna till hund B avlivade hunden efter det på grund av att det nästa gång kan hända att ett litet barn (eller något/n annat/n) blir biten istället.
Det är farligt att ha en aggressiv hund bland människor och andra djur!

Ifall man inte tycker att avlivning passar (tex. om hunden i övrigt är väldigt snäll), kan man alltid ge bort/lämna hunden till Sos-Animals eller något liknande. Dom har kvar hunden tills dom hittat ett passande hem till din lilla vän.

Lycka till! :)

Att en hund biter en annan hund gör den inte farlig för barn.
Hur träffades hund A o B, hemma hos A?
Eller tog dom en långpromenad med båda hundarna i koppel först?

Till TS:
Gör hundgården rymmningssäker.

Svara hundar skall inte skickas till nagra shelters. Svara hundar skall avlivas istallet for att riskera att de blir nagon form av vandringspokal och/eller sitter i sheltert i tid och evighet (eller, som i de flesta fall avlivas inom 3 veckor pga att de inte anses duga for adoption)

En hund som biter en annan hund behover inte vara farlig. Visst kan det bli mkt allvarliga skador, beroende pa bettstyrka, storlek, placering. En hund som biter en annan hund kan gora det av femton och en halv miljon olika anledningar.

TS:

Haller med vallhund... en hund som graver sig ut gar att halla inne :) Men forstar absolut att du ar stressad och oroad over din hunds beteende. Manga har som kommit med bra rad, hoppas att du hittar nagot som fungerar for er! :)

Jag far en kansla av att du fiskar efter att vi ska saga "avliva". Det ar ditt och din familj's beslut ... de flesta har kommer nog att fortsatta sla hal pa varfor olika saker inte "gar" att gora med just din hund.

Skrev tråden från början i förtvivlan och för att få råd/tips från andra hund människor.

Vår lösning:
Vi har nu kontaktat en ny tränare i hopp om att han kan komma med en lösning. (tränar normalt polishundar, men jag vill inte nämna namn.)
Träningen kommer ske 1 ggr/vecka och starta hemma hos oss för att sedan förhoppningsvis fortsätta på andra platser där hunden inte bor, för miljö ombytets skull.
Detta är den sista tränaren vi chansar på och känner vi att det inte blir några framsteg kommer hunden att avlivas innan vår bäbis kommer till världen.
Jag vill inte omplacera honom, då jag vet att vi bara skickar problemet vidare.

Så snälla hundmänniskor, håll tummarna för mig, min sambo och vår älskade hund. Jag hoppas ju självklart på att kunna behålla honom.

1 Är ju lätt när hunden troligtvis slänger sig som en tok i kopplet.
2 - 4 Har du tränat det konsekvent i kombination med 3 och haft något gott att erbjuda och det har inte fungerat?
5 :eek:
6 Förstår inte vad det skulle hjälpa en hund som gör utfall vid möten
7 Men den löser ju ingenting mer än för stunden
8 Blir ju lika som 7

Har du inte fått träna möten på klubben som tränaren har arrangerat? Lyder han dina kommandon vid andra tillfällen? Katter, vilt?

2-4. Självklart har jag tränat det konsekvent i komb. med godis. Å nej, tyvärr är t.om korven ointressant då det går en annan hund innom synhåll.

5. Fungerat bäst hittils. En sprayflaska med vatten i för att avleda honom. Detta har funkat när vår hund är innomhus, vid träning och i koppel, och han ser en annan hund ute genom fönstret. Tyvärr inte ute vid hund möten.

6. Detta var ett test för att se om han tröttade ut sig när den andra hunden inte brydde sig, men tyvärr inget resultat.

7+8. håller med dig.

Vi har tränat möten, tro mig... puh...

Vid möten med vilt har han alltid varit kopplad, skällt och dragit i kopplet, men det vilda djuret är ju borta på ett ögonblick, å då lugnar han sig.

Katter går bra vid promenader. Vi har 4 hemma själva, så de kanske har hjälpt? Vet inte, men de går bra iaf =)

I övrigt lyder han mig och lyssnar.

Att chocka en hund med t ex vatten är inte att använda en vattenspruta. Det är att avleda med hjälp av obehag. Att chocka är att hälla en hink med kallvatten över den. En väsentlig skillnad. Även el går att chocka en hund med men sådant håller vi inte på med, tack och lov.

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 365
Senast: Acto
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 134
Senast: Liran
·
Hundträning Vi har två hundar, en OEB och en OEB/Bully. Tikar, uppvuxna tillsammans, nu 1,5 och 1,3 år. De skulle ha kastreras efter första löp men...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
16 174
Senast: Lhas
·
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 726
Senast: s957
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka