Vad ska jag göra??

N

Natascha

Jag har 3 underbara hundar som jag älskar och de gör mig lycklig varje dag. Men tyvärr har jag problem JÄTTE problem med en av dom. Han är extremt aggresiv mot andra hundar.
Jag har verkligen försökt allt i träningsväg för att få bort detta problem, men tyvärr har det inte gett något resultat alls.
I dag gick hoppet verkligen ur mig då han attackerade en 10 v stövarvalp. Det såg ut som det gick bra vår hund vifta på svansen och visade sig från sin bästa sida, men så på en hundradels sek så satt han i låret på den stackars valpen.
Kan tilllägga att vi varnade ägaren till valpen innan han kom fram till oss.
Vår hund har tyvärr bitit flera hundar förut oxå av olika åldrar, kön och stl.
Vad är rätt att göra??
Ska man låta honom somna in innan något annat händer??
Har gråtit floder i dag av förtvivlan.....:cry:

Sv: Vad ska jag göra??

Håll honom borta från andra hundar...?! :confused:

Om ni visste att hunden inte var att lita på, hur kunde ni då gå med på att släppa fram en valp som kan få men för livet efter en sådan händelse? Ren dumhet.

Ja, nu va det ju inte så att vi släppte i hop de båda hundarna... ( skulle ALDRIG göra det med denna hunden.)
Våran hund stod i löplinan sin hemma på vår gård, och som jag skrev tidigare så hade vi varnat valpägaren om hur vår hund är. Men ändå gick han fram till vår hund som (står och vifftar på svansen och visar inga tecken på att attackera) efter att de hälsat biter den stackars valpen i låret.

Självklart håller vi honom i från andra hundar. Kommer det hundar hem till oss som vi vet han hatar så stänger vi självklart in honom. Men möten på promenader är ju tyvärr oundvikliga. Så tyvärr möter jag detta problem varje dag hur jag än försöker undvika dem.

Våra två andra går bra, och även 4 andra hundar. Men tyvärr inga andra.
Ja, han är kastrerad.

Våra två andra går bra, och även 4 andra hundar. Men tyvärr inga andra.
Ja, han är kastrerad.

Låt honom inte träffa några andra hundar än dessa. Finns ingen anledning att hundar ska komma in på er mark för att få hälsa. Inte heller på promenaderna. Jag skulle aldrig låta mina hundar få hälsa på okända när jag är ute med dem. Det är bara att säga ifrån om någon vill låta sin hund hälsa. De har valet att få sin hund tuggad på och risken är ju att din får sig en omgång när han möter sin överman.

Han får inte träffa andra hundar än dom som han går i hop med heller.
Men han har ju tyvärr smitit flera gånger ( öppnar dörren själv, numera är den låst) och attackerat hundar.

Att grannen kom med sin valp och skulle hälsa på var inget vi visste om. vår hund stod ju då i linan och vi hann inte ta in honom.

På promenader har han aldrig fått hälsa på någon annan hund, pga att jag inte vågat testa. Men han gör ju utfall om vi möter en annan hund, även om den andra hunden går 10 m i från...

Jag har hittils aldrig "tappat" honom på promenad, utan har stenkoll på honom och försöker förståss distrahera honom från de andra hundarna. Men tänk om det skulle hända... Usch vill att problemet ska lösa sig.
Han missar ju så mycket kul när han håller på så här.

Vi har t.ex ett sommarställe tilsammans med några släktingar, men han kan ju inte få följa med dit å bada, då det finns andra hundar där, inte heller kan han få springa av sig i skogen när de våra 2 andra gör det.
dessutom är han ju av en ras som behöver mycket stimulans och träning, så det är svårt att ge honom vad han behöver...

Du får acceptera att han inte vill umgås med främmande hundar.
Kanske ha honom i hundgård istället för lina?
Inomhus förutom när ni promenerar.

Är ju mer ansvar och mer att tänka på med en sån hund, men borde inte vara så svårt bara man tänker några steg före hela tiden.

DEt kanske är tråkigt för honom att stanna hemma när ni åker och badar och liknande, men han vet ju inte vad ni gör när ni är borta=)

Du och han kan ju hitta på lite kul bara ni två eller med era egna hundar.

Sätt på honom en munkorg av nät. Det kommer att avskräcka folk att släppa fram sina hundar och han har inte en chans att bita någon om olyckan skulle vara framme att du tappar honom. I badet får du ha långlina på honom. En som inte trasslar ihop sig.

Får man fråga vad det är för ras och ålder på hunden? Inte av vikt egentligen mest jag som är nyfiken:)
Ni har inte funderat på att försöka placera om honom annars?
Låter som om du känner dig väldigt begränsad pga hunden och det kanske kan vara en lösning att hitta ett annat hem där någon som har tid och kunskap kan ta honom?
Kanske inte så lätt att hitta men det kan vara ett alternativ kanske?

Ja, hundgård har vi till honom, men han gräver sig ur den :crazy:
Verkar som han trivs bättre i linan. Som tur är har han aldrig gnagt på den :)

Nej självklart vet han inte vad vi hittar på för skoj när han blir ensam hemma, men känns ju orättvist eftersom de andra två hundarna i familjen får följa med.

Jag försöker stimulera,leka och träna med honom hemma i koppel eller långlina. Men ser på honom att han behöver mer. tyvärr för vår hunds del bor vi i ett hundtätt samhälle, där nästan alla har hund. Detta resulterar i att vi alltid möter hundar i skogen och på promenader. Har försökt spåra lite med honom för att aktivera mer, men så fort det kommer en annan hund så finns det inget annat i hans huvud än att ta den.. :(

Kanske du har några bra tipps på aktivitet som kan ske hemma på gräsmattan :) Altid kul att hitta på något nytt.

HUndmöten borde väl gå att få ordning på?
Kunna passera hundar i koppel är ju nästan ett måste om man bor så, låter jobbigt annars.

Kan du inte gå undan på det avståndet han behöver när du har möjlighet?

Sen kan du ju åka iväg till urskogen ibland och gå:), dock så är det säkert folk även där nu, och plockar svamp och bär:d

På gräsmattan kan du ju träna lydnad, leta godis? leta leksaker?
Gå på hundkurs kan du ju också göra, där brukar hundarna bilda flock ganska fort och inga hundar behöver hälsa på varandra.

När du skrev: "Jag har verkligen försökt allt i träningsväg för att få bort detta problem" så trodde jag att du hade gått kurs och haft en tränare som gått bet på detta. Åk upp till hundklubben och försök få tag på en tränare som hjälper dig.

I dag gick hoppet verkligen ur mig då han attackerade en 10 v stövarvalp. Det såg ut som det gick bra vår hund vifta på svansen och visade sig från sin bästa sida, men så på en hundradels sek så satt han i låret på den stackars valpen.

Det här reagerade jag faktiskt mest på. Hundar viftar inte bara på svansen av lycka. De kan vifta på svansen av vilken anledning som helst. Jag tycker det låter som att din hund stod o spände sig och "viftade" på svansen.
En normalt funtad hund attackerar inte en 10 veckor valp på det sättet.

Sätt på honom en munkorg av nät. Det kommer att avskräcka folk att släppa fram sina hundar och han har inte en chans att bita någon om olyckan skulle vara framme att du tappar honom. I badet får du ha långlina på honom. En som inte trasslar ihop sig.

Munkorg vore kanske inte så dumt. Borde hjälpa mig att slappna av oxå vid hund möte.
Långlina har vi haft de gånger vi varit och badat med honom. Så får de andra hundarna som han inte gillar vara instängda.

Det funkar att bada honom i lina, med han blir stressad av att veta att det är andra hundar i husen brevid.

Men först tycker jag att du ska prata med en bra hundtränare. Att själv gå och vara osäker påverkar hunden. Att ha en munkorg för att få dig att slappna av vore nog bra i träningen men inte en permanent lösning. Den tror jag hundtränaren kan hjälpa dig med.

Får man fråga vad det är för ras och ålder på hunden? Inte av vikt egentligen mest jag som är nyfiken:)
Ni har inte funderat på att försöka placera om honom annars?
Låter som om du känner dig väldigt begränsad pga hunden och det kanske kan vara en lösning att hitta ett annat hem där någon som har tid och kunskap kan ta honom?
Kanske inte så lätt att hitta men det kan vara ett alternativ kanske?

Det är en 6 år gammal dalmatiner, kastrerad hane.

Ja, tanken på omplacering har kommit upp massa gånger i mitt resonemang om vad som är bäst för honom. Men då ska det va som du skrev till någon med kunskap om hundar och tidigare erfarenhet av aggresiva hundar. Hellst då i ett samhälle som inte är så hund tätt.
Men samtidigt vet jag att jag bara skickar problemet vidare.
Svårt beslut, jag vill ju det bästa för min hund.

HUndmöten borde väl gå att få ordning på?
Kunna passera hundar i koppel är ju nästan ett måste om man bor så, låter jobbigt annars.

Kan du inte gå undan på det avståndet han behöver när du har möjlighet?

Sen kan du ju åka iväg till urskogen ibland och gå:), dock så är det säkert folk även där nu, och plockar svamp och bär:d

På gräsmattan kan du ju träna lydnad, leta godis? leta leksaker?
Gå på hundkurs kan du ju också göra, där brukar hundarna bilda flock ganska fort och inga hundar behöver hälsa på varandra.

När vi möter hundar så försöker jag antingen att gå undan eller distrahera honom med något som skulle vara intressant.

Skogen är vi i dagligen (bor där :))

sökruta hemma på gården brukar jag göra, och jag kör lydnad för privat intsruktör 1 gång i v hemma då han inte kan behärska sig då han ser andra hundar. sen är det ju vardagslydnad inbakat i vardagen.

Vad är ORSAKEN till beteendet? Är hunden osäker? Dominant och vaktig? Har du varit i kontakt med någon tränare och fått det utrett? Har du testat skvallerträning? Hur är din relation till hunden, känner hunden att den kan vända sig till dig eller är det snarare så att hunden vaktar dig och därmed inte tror att du kan hantera situationer med andra hundar och därför tar på sig det ansvaret själv?

När du skrev: "Jag har verkligen försökt allt i träningsväg för att få bort detta problem" så trodde jag att du hade gått kurs och haft en tränare som gått bet på detta. Åk upp till hundklubben och försök få tag på en tränare som hjälper dig.

Jag har haft massa olika tränare. både från hund klubb, militären mm, men tyvärr ingen som rår på honom. Istället har han gått till attack på hundföraren när han blir frustrerad.

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 365
Senast: Acto
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 134
Senast: Liran
·
Hundträning Vi har två hundar, en OEB och en OEB/Bully. Tikar, uppvuxna tillsammans, nu 1,5 och 1,3 år. De skulle ha kastreras efter första löp men...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
16 174
Senast: Lhas
·
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 726
Senast: s957
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka