Vad ska jag göra?

Att köpa foder ihop skulle garanterat bara öka på mitt svinn....

Gör inte det, alltså dela.
Det bäddar bara för större konflikt då det kan komma farandes med påståenden att någon tar mer, någon mindre, ena ska betala mer, ena mindre..inte värt det utan foder ska man hålla själv alt att stallet tillhandahåller under tillsyn av någon som har koll på mängder som går åt isf och kan styra med fast hand över tilldelning vs kostnad
 
Vad skulle hända om du sa till henne som det är, att du trivs väldigt bra i stallet men att det inte är hållbart att det försvinner foder från dig hela tiden och att du därför ser dig om efter ett annat stall?

Jag förstår att det är jobbigt att konfrontera henne eftersom hon är så trevlig, men trevligheten är antagligen hennes knep för att komma undan.
 
Behöver lite input och reflektioner känner jag. Min magkänsla har lurat mig och nu vet jag inte vad jag ska göra...
Jag och en annan inackordering hyr varsin stallplats av en tredje part.
Stallet ligger nära hemmet och det finns det som jag jag prioriterar högst på "stall-listan" men säg den som får vara helt nöjd. Det visade sig tämligen omedlbart att den jag delar stall med och tyckte var så bra på alla sätt inte riktigt var som jag trodde. :-(
Det började med att hen överdrev både det ena och det andra. Visst det spelar ingen roll för mig så länge det inte drabbar mig eller min häst. :-) Vill personen säga att den minsan rider ut x dagar i veckan och har tävlat både det ena och det andra så visst, sen att jag ser att utrustningen är helt orörd och att det inte finns ett enda resultat i TDB det spelar inte mig någon roll. (Bara allmänt trist)
Värre då när jag inser att mitt foder hamnar i dennes häst krubba... Jag har verkligen ställt upp och fixat massa extra då jag vet att hen inte har det så fett ekonomiskt. Är tacken då att bli bestulen på foder? Jag tog det jobbiga beslutet att konfrontera och hen blånekade naturligtvis och kom med extremt dåliga förklaringar på hur det gått till.
Jag gjorde helt klart att jag inte tolererade detta och hen lovade att det skulle jag verkligen inte behöva gå och misstänka hen för framöver, allt slutade efter det.
Andades ut och tänkte att ja nu lär det ju vara lugnt i alla fall. Ansträngde mig för att hålla en trevlig god stämning i stallet och saken la sig efter ett tag.

Hen är alltid glad och uppåt och ställer alltid upp om man behöver byta stalltjänst dagar osv. Det är städat och prydligt i stallet och våra hästar går bra ihop i hagen och går bra att lämna själva när den andre är iväg.

Så nu efter några månader vad händer? Jo visst, det börjar röra på sig igen i foderlådorna. Jag blir så ledsen!!! Besviken och arg. Nu är jag dessutom hyffsat övertygad om att min häst inte får hela sin ranson kraft. Jag missstänker kraftigt att min hink med kraft hamnar i hens häst krubba och så får min häst lite symboliskt från min fodertunna. Hade det varit tvärt om så hade det i alla fall varit lättare att svälja, men nu blir ju inte bara min fodertunna drabbad utan även min häst som inte får det jag vill.

Jag vet varken ut eller in. Hur hade ni gjort? Vad kan man acceptera för en i övrigt bra miljö? Helst hade jag velat "komma på hen på bar gärning" men eftersom vi endast är två och delar på passen så blir det mycket svårt. Att "bara flytta" känns inte alls lockande. Tips och råd någon?

Jag hade gjort som flera andra föreslår- låst in mitt foder och enbart gett hästen det själv när jag är där.

En annan sak jag hade gjort direkt innan jag satt på lås var att skriva en väl synlig lapp och lägga i fodertunnan så att den inte kan missas om någon öppnar den. På den hade jag skrivit typ " Stopp, kom ihåg att du lovade att du inte tog av mitt foder, och jag ser om du tagit av det. Jag har heller inte råd att betala foder till två hästar." Människan kanske inte har några skrupler, men för de flesta känns det i alla fall något om man skulle få läsa det då man ska sno foder från någon annan.
 
Jag hade gjort som flera andra föreslår- låst in mitt foder och enbart gett hästen det själv när jag är där.

En annan sak jag hade gjort direkt innan jag satt på lås var att skriva en väl synlig lapp och lägga i fodertunnan så att den inte kan missas om någon öppnar den. På den hade jag skrivit typ " Stopp, kom ihåg att du lovade att du inte tog av mitt foder, och jag ser om du tagit av det. Jag har heller inte råd att betala foder till två hästar." Människan kanske inte har några skrupler, men för de flesta känns det i alla fall något om man skulle få läsa det då man ska sno foder från någon annan.

Fast är verkligen lappsystemet något bra ur synpunkten att försöka undvika konflikt?

Det om något brukar kunna starta storbråk. Isf hellre tala med personen.

Sedan tror jag inte en lapp hindrar stöld.
 
Senast ändrad:
Så som jag har förstått det är att ni är två personer i ett stall - och inga andra. Om ditt foder försvinner är det givet vem som tar av det, förutsatt att det bara är ni två som har hästar där. Som tidigare sagt känns det långsökt att någon annan skulle stryka omkring i stallet och stjäla kraft.

Jag hade faktiskt börjat se mig om efter ett nytt stall och berättat det för denna oärliga människa. Personen kanske skärper sig, men jag tycker ändå du ska flytta långt bort från denne eftersom förtroendet är förbrukat. Tänk om det faktiskt händer någonting med din häst och personen ljuger om händelseförloppet? Tänk ifall din häst skulle få medicin i sin kraft och x bara häller över hinken till sin egna häst? Det är ju katastrofalt! Människor som ljuger tar ens energi och jag hade aldrig litat på en sådan person.

TS, snälla flytta från denna människa för att undvika att någonting allvarligt händer. Du mår redan nu inte bra och du ska inte behöva må ännu sämre. Personen kommer aldrig ändra på sig själv.
 
En notorisk lögnare ska man göra klart för att man inte acepterar lögner och sedan säga ifrån varje gång. Det är säkert inte av elakhet som hon gör det här. gör det svårt för henne att ta kraftfoder så hon inte kan ta av det. Jag hade också satsat på att ge när jag var på plats och låsa om fodret. Säg att du vill ändra rutinerna så att ni inte fodrar kraft gemensamt, om hon frågar varför så säger du att det är för att du vill minska frestelsen att lägga lite fel eller att du vill veta säkert vad din häst får i sig.
 
Jag kan inte låta bli att tänka, om hon stjäl foder vad är nästa steg? Benlindor som saknas, schabrak, putsmedel... Kan du någonsin vara säker på att hon inte kommer ta andra saker från dig?
 
Jag skulle snarast möjligt försöka hitta ny stallplsts. Nu handlar det om foder- men..vad är det nästa gång? Jag skulle ha svårt att lita på denna människan, och för mig fungerar det i te att umgås med människor jag inte kan lita på.
 
En notorisk lögnare ska man göra klart för att man inte acepterar lögner och sedan säga ifrån varje gång. Det är säkert inte av elakhet som hon gör det här. gör det svårt för henne att ta kraftfoder så hon inte kan ta av det. Jag hade också satsat på att ge när jag var på plats och låsa om fodret. Säg att du vill ändra rutinerna så att ni inte fodrar kraft gemensamt, om hon frågar varför så säger du att det är för att du vill minska frestelsen att lägga lite fel eller att du vill veta säkert vad din häst får i sig.

Fast det låter ju litekonstigt med att inte acceptera lögner och sedan ljuga om varför man låser in fodret.

Jag förstår att "vita lögner" kan vara en socialt bra grej ibland. Men här känns det som att man nog får ta tag i grundproblemet och se till att det ändras drastiskt på ett eller annat sätt.
 
Min kompis som hade mycket kraftfoder och annat gott blev så förb. att hon satte lås på allting :). Alla skåp. Jag hade väl inget stöldbegärligt :idea: så jag fick vara ifred. Men vi vet vem som stal så vi höll ögonen öppna. Stallägaren hade visst ett samtal också och höll lite koll på denne.
 
Det finns lätta och svårare sätt att lösa detta.

Det enklaste är att ge din häst kraftfodret efter att du ridit. Själva fodret har du med dig hemifrån eller förvarar inlåst i stallet. Behöver inte vara svårare än så.
 
Behöver inte vara svårare än så.

Ärligt, du tycker verkligen att detta är ett PRAKTISKT problem? TS delar stall med någon som tycker det är OK att låta hennes häst få mindre mat för att stallkompisen ska kunna ge sin häst TS ranson?

Den här gången är det foder, nästa gång är det något annat. Eftersom problemet är av moralisk, inte praktisk, natur.
 
Ärligt, du tycker verkligen att detta är ett PRAKTISKT problem? TS delar stall med någon som tycker det är OK att låta hennes häst få mindre mat för att stallkompisen ska kunna ge sin häst TS ranson?

Den här gången är det foder, nästa gång är det något annat. Eftersom problemet är av moralisk, inte praktisk, natur.

Som jag skrev finns det olika sätt att lösa problemet; jag berättade vilket jag tycker är det enklaste.

Konfrontation är givetvis ett alternativ men enligt min erfarenhet vågar många inte konfrontera fast de har rätt i sak osv.

Vågar man inte ta den "fighten" så ÄR väl det enklaste att fodra sin egen häst- problemet med fodret löst.

Skulle det dyka upp andra problem får man itu med dom då.
 
Alltså ni båda hyr av tredje part. Vad säger den personen? Om du flyttar och nån annan kommer dit så lär ju problemen fortsätta. Borde inte stallägaren vara mer intresserad av att den andra, som tydligen själ, flyttar?
 
En notorisk lögnare ska man göra klart för att man inte acepterar lögner och sedan säga ifrån varje gång. Det är säkert inte av elakhet som hon gör det här. gör det svårt för henne att ta kraftfoder så hon inte kan ta av det. Jag hade också satsat på att ge när jag var på plats och låsa om fodret. Säg att du vill ändra rutinerna så att ni inte fodrar kraft gemensamt, om hon frågar varför så säger du att det är för att du vill minska frestelsen att lägga lite fel eller att du vill veta säkert vad din häst får i sig.

Jag tror inte heller det är av elakhet eller med någon ful baktanke som detta händer, men det är fortfarande lika tråktigt.
Just nu går dom på bete och iom det så har det inte hänt mer i alla fall. Händer det igen så har jag bestämt mig för att jag i alla fall ska nämna på något sätt att jag sett att hen varit ner i mitt foder och förhoppningsvis så lugnar det sig ett tag igen. Sen är jag medveten om att det troligen kommer tillbaka igen. Men eftersom allt annat just nu fungerar bra så får det vara så nu i alla fall...
 
Jag kan inte låta bli att tänka, om hon stjäl foder vad är nästa steg? Benlindor som saknas, schabrak, putsmedel... Kan du någonsin vara säker på att hon inte kommer ta andra saker från dig?
Nej, det kan jag så klart inte. Jag har mer koll nu på mina saker än vad jag haft förr.
 
Alltså ni båda hyr av tredje part. Vad säger den personen? Om du flyttar och nån annan kommer dit så lär ju problemen fortsätta. Borde inte stallägaren vara mer intresserad av att den andra, som tydligen själ, flyttar?
Tredje part är inte involverad i stallet och vet ingenting. Men jag är hyffsad säker på att OM jag skulle ta upp detta så skulle hen få byta stall punkt slut.
Eftersom hen bor i närheten så skulle det inte vara trevligt för relationerna mellan grannar osv och om jag då skulle vara kvar så skulle jag ändå möta hen titt som tätt. Hoppas att jag verkligen kan få hen att inse att mitt är mitt och ditt är ditt...... vi får se. :-)
 
Jag har stått i kollektivstall och varit med om foderstöld. Eftersom jag var arbetslös under den här perioden hade jag stenkoll på kraftfodret - visst hur länge det skulle räcka - när så fodret bara räckte hälften av den tid som det skulle räcka till - då blev det lås på kraftfodertunnan. Vi var sex hästägare så det fanns ingen specifik som man kunde peka ut. Tog upp det på stallmötet, men alla hade mat i sina egna fodertunnor. Så att slippa bli av med maten så blev det lås på kraftfodertunnan. Däremot så satte jag inget lås på betfortunnan då jag inte reflekterat över att det försvann i någon omfattning. Och betfor är ju "billigt". När jag sedan bytte stall så insåg jag att någon konstant nallat ur min betfortunna då en säck helt plötsligt räckte i 4 månader istället för 3. Detta trots att jag inte ändrat mängden foder till min häst.

Problemet med att någon hela tiden tycker att det är OK att "låna" andras saker är anledningen till att jag idag har eget stall. Det var nämligen strykande åtgång på salvor, insektsmedel, lädervårdsprodukter etc också. Det blir förbannat tröttsamt i längden! Bara för att JAG har råd med vissa produkter betyder inte per automatik att jag vill sponsra alla andra i ett stall.

Lås in allt och ge hästen sitt kraftfoder när du är i stallet. Du kommer aldrig kunna lita på din stallkompis. Det finns folk som tycker att det är helt OK att sno av andra.

/Lizzie
 
Jag tror inte heller det är av elakhet eller med någon ful baktanke som detta händer, men det är fortfarande lika tråktigt.
Just nu går dom på bete och iom det så har det inte hänt mer i alla fall. Händer det igen så har jag bestämt mig för att jag i alla fall ska nämna på något sätt att jag sett att hen varit ner i mitt foder och förhoppningsvis så lugnar det sig ett tag igen. Sen är jag medveten om att det troligen kommer tillbaka igen. Men eftersom allt annat just nu fungerar bra så får det vara så nu i alla fall...
Men VARFÖR vill du inte sätta lås på din tunna alternativt ta med foder hemifrån? Det är väl bättre än att "det lugnar ner sig"?!?!?!?
 
Men VARFÖR vill du inte sätta lås på din tunna alternativt ta med foder hemifrån? Det är väl bättre än att "det lugnar ner sig"?!?!?!?

Nu har jag iof aldrig sagt att jag inte ska det....men jag tycker att vuxna människor ska man kunna lita på och prata med. Men om det trots detta inte blir någon ändring framöver heller så kommer jag att sätta någon typ av lås på mina saker. Det blir ju lite bökigare för mig med om jag låser, men om det är det enda som hjälper så får det väll vara så tills vidare.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
801
Senast: Sassy
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 820
Senast: Svartkatt
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
13 433
Senast: Blyger
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 041
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp