Vad ska jag ge nu?

F

Frejja

Nu rids inte min häst eftersom hon är sjuk, hon får i vanliga fall 0,5 kg musli morgon och kväll + 0,5 kg betfor morgon och kväll.

Räcker det att ge ca 3 dl morgon och kväll av muslin, och ca 3 dl betfor på eftermiddagen..??

p.s måtten på hur mkt hon får är inte exakt eftersom jag inte vägt, men det är en halv full sån där vit krafft skopa som jag menar när jag säger ett halft kg d.s

Hon får sammanlagt 7 kg hö om dagen

//Freija

Sv: Vad ska jag ge nu?

Jag är nästan "allergisk" mot att stående/sjuka/skadade hästar ska pumpas i kraftfoder - Det kan leda till både kolik & korsförlamning! Varför får en D-ponny så mycket som 1 kg betfor? Vår travhäst i kondition äter 0,2 kg/dag - Tycker bara det låter mycket för en ponny! Varför inte bara ge lite morötter som krubbskrammel?

Senast ändrad:

Jag hade föredragit att ta bort allt kraftfoder (i en för mig bra foderstat täcks underhållsbehovet av grovfoder, kraftfoder används om det behövs för träningstillägg).

Då tror jag magen fungerar bäst också. Fri tillgång tycker jag är optimalt för att undvika problem med stress (vävning, vandring, oro). Är det en matglad häst blir det lite svårare - om den lätt lägger på sig.

Som hon skriver ovan använder hon en krafts färdigfoder skoppa, och menar då att en halv sådan är ett halvt kilo betfor. eftersom att betfor inte väger alls så mkt som färdig foder blir det ju inte heller ½ kilo.

Skulle gissa på att det är undefär 1,2-1,4 liter betfor den får per dag då

Liknande trådar

Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 939
Senast: corzette
·
Foder & Strö Dräktig i stallet!! Min häst står i ett stall med ett sto som är dräktig. På dagarna har de hö som jag lägger ut, ca 20-30 kilo att dela...
Svar
9
· Visningar
1 151
Senast: Andersson
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 622
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 355
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka