Vad sjutton ska jag ta mig till?

A

amandahellstrom

Halloj =)
Jag har ett väldigt stort problem!
För lite mer än 1 år sen blev jag fodervärd på min häst. Jag har haft mycket god kontakt med ägaren, som har en stor hästgård. Vi har skrivit kontrakt tom 2009-09-30.
Strax efter jul gjorde min häst illa sig, och jag var tvungen att ta ut veterinären. Fick ju en månadsfaktura, och jag hade pengar att betala med. Men när jag pratade med ägaren om försäkring osv, då sa hon att försäkringsbolaget skulle betala, och att jag skulle stå för självrisken. Så jag skickade fakturan till henne. Sen efter ett tag fick jag en påminnelse. Ringde då till henne, och hon tog genast tag i försäkringsbolaget, som låtit ärendet ligga! Fick flera påminnelser, ringde ägaren som ringde bolaget och hade sig. Trodde allt var bra, när jag helt plötsligt fick från kronofogden, och fakturan hade höjts med 1200 kronor from första fakturan. Nu fick jag inte tag på ägaren! Var tvungen att betala 3400:- , vill inte få fogden på mig. Hade hon bara sagt vid första fakturan att jag skulle betala sålänge så hade jag gjort det, 2200 låg det på då! Nu har jag försökt få tag på henne dagligen i 1,5 månad, ring, smsat, mailat osv. Inget svar.
I kontraktet står det att fodervärden ska stå för veterinärkostnader om inte försäkring täcker, men ägaren ska se till att försäkring finns!
Nu undrar jag, vad sjutton är mina rättigheter i detta fall? Hur ska jag gå vidare? Dessutom är det ett dilemma till. Jag har en tjejkompis som började dela allt på hästen med mig, för drygt en månad sen. och hon vill stå med i kontraktet för säkerhetens skull, men eftersom jag inte får tag i ägaren börjar hon känna sig osäker, att det känns oseriöst, vilket jag har full förståelse för! Kan jag och hon själva skriva ett kontrakt oss sinsemellan?
dessutom har ägaren lovat mig en ny sadel då hästens gamla är förliten, och vi rider barbacka eller med barbackagjord, och där känner min vän att det är knäppt att vara fodervärd till en häst utan sadel, men som är lovad en ny sadel så man inte vågar köpa en ny, osv. Hela alltihopa känns jätte ostabilt. Jag älskar verkligen min häst över allt annat, och sammarbetet med min kompis går jättebra! Är jätteorolig!
Tacksam för svar!
Hälsn Amanda
 
Sv: Vad sjutton ska jag ta mig till?

först och främst måste du se till att fakturan betalas.

Sen skulle jag nog skicka ett mail till ägaren där jag berättade hur de låg till med din kompis osv be att hon skriver ett nytt kontrakt (dock förstår jag inte varför kompisen måste stå med på kontraktet..)... skulle även köpa en sadel till min foderhäst själv....
 
Sv: Vad sjutton ska jag ta mig till?

Jo fakturan är betald, och jag har ju mailat.
Nej det är hon som vill stå med, och om hon känner sig säkrare så.
Jo, jag rider gärna barbacka eller med gjorden, men hon vill ha sadel. Gud vad krävande hon är ;)
 
Sv: Vad sjutton ska jag ta mig till?

Vet du vilket försäkringsbolag och försäkringsnumer, så kan du kontakta bolaget och fråga hur långt de har kommit med ärendet
Är pengarna utbetalda till ägaren, så bör hon ju betala tillbaka till dig (minus självrisken då)
 
Sv: Vad sjutton ska jag ta mig till?

Låter som ägaren inte har hästen försäkrad och försöker säkert därför undvika dig.
 
Sv: Vad sjutton ska jag ta mig till?

Eftersom fakturan är utställd på dig, så måste du själv betala.
Direktreglering är inte möjlig, då måste försäkringstagaren, dvs ägaren, stå på fakturan.
efter att fakturan är betald, kan du skicka in kvitto på att det är betalt+fakturan, så reglerar försäkringsbolaget detta och betalar ut till försäkringtagarne (ägaren).

i dit fall skulle jag inte bry mig om att skicka in, självrisken brukar ligga runt 2000, så du får nästan inga pengar tillbaka ändå. skulle det däremot hända mer saker inom 90-120 dagar (beroende på vilket försäkringsbolag det handlar om) kan du skicka in samtliga veterinärskostander som sträcker sig inom dessa dagar och bara betala självrisken (+ eventuella andra villkor, tex 20% av ersättningsbara kostander).

min fodervärd fick ta fakturan i mitt namn för att få direktreglering på kalaset. istället för de 12000-14000 (kommer inte exakt ihåg) betalade hon 4000 när fakturan kom.

ang sadeln. står det i kontaktet att ägaren står med utrustning får hon varsågod att hosta fram en sadel. eller om du köper en och sedan ber henne betala den.

du kan skriva ett kontrakt med din kompis själv, hon behöver inte stå med på kontraktet du har med ägaren. skriv vad som gäller mellan er. informera ägaren om detta och skriv med i kontraktet att ägaren har informerats. tänk dock till några gånger till innan ni binder upp er på kontrakt, det kan ställa till lika mycket som det hjälper!!!!!!!!! var noga med att skriva vem som ska betala vad om det skulle hända något, som det är nu så står du skyldig att betala en skada som kan ha uppkommit under "hennes" dag.
så länge du står ensam på kontaktet med ägaren så är du ensam skyldig att fullfälja alla de vilkor som ni kommit överensom, men skriver du ett eget kontrakt med din kompis är det lika bindande som det du har med ägaren.

till sist!
längst bak i ditt och kompisens kontakt skriver du: "detta kontrakt har upprättats i två likalydande exemplar". både du och din kompis skriver under båda exemplaren, så har ni både en trygghet om det skulle skita sig mellan er!

och för guds skull, glöm inte att skriv med att det endast är du som kan bryta kontraktet i förväg, eftersom det är "din" häst!

Jag kanske låter hemskt ambitiös och löjligt noga med kontrakt, men sanningen är att om det skulle gå fel mellan dig och din vän, är kontraktet det enda som styr er, så se till att allt står på print!!!! för er bådas skull!
 
Sv: Vad sjutton ska jag ta mig till?

jag kan hålla med om att ägaren håller hästen försäkrad. Och jag hoppas för din skull att hästen verkligen är försäkrad. Och att hon inte ljugit om det...

men ang sadel så är det inget krav att hästägaren ska stå för sadel. Det är helt normalt att fodervärd tom får åka på o köpa sadeln. Men som fodervärden givetivs får behålla sedan. Fast det som sagt beror på om det står i kontraktet att hästägaren ska se till så hästen har utrustning eller inte. Står det så, så ska ju såklart hästägen fixa detta.
 
Sv: Vad sjutton ska jag ta mig till?

Hur mycket ligger självrisken på? Det kan inte vara mycket som hästägaren är skydlig dig när det kommer till kritan. Självrisken brukar ju ligga på ungefär 2000 kr, så det kan väl vara ett par hundralappar i bästa fall?

Att du inte betalt dina kostander och de gått vidare till fogden är inte hästägarens bekymmer, du borde reglerat din skuld direkt och sedan krävt hästägaren på eventuell ersättning (om det nu blir någon med tanke på det låga beloppet).

I ditt fall hade jag absolut jagat tag i försäkringsbolaget och fått konfirmerat att hästen var försäkrad, annars kan det bli oerhört dyrt för dig i slutänden. Är hästen inte försäkrad - kör tillbaka den direkt.

Jag hade INTE vågat låna ut en häst i andra hand (medryttare etc) om jag inte haft ägarens skriftliga medgivande. Det kan återigen bli en dyr historia om det händer något.
 
Sv: Vad sjutton ska jag ta mig till?

Jag håller med dig till fullo,

Och vad är det för hästägare som inte går att få tag på1,5 månad!?

Hur går TS tillväga om hon inte får tag på hästägaren,på säg ex.3-5 månader?
Känns ju ngt skumt i den här soppan
 
Sv: Vad sjutton ska jag ta mig till?

Hade jag inte fått tag på hästägaren på 1 vecka hade jag definitivt börjat röra upp himmel och jord.

Åkt dit, skickat någon annan, hört med släkt till hästägaren. Bär man sig åt så vill jag inte vara fodervärd, det kan ju sluta hur som helst - man står där med någon annans häst som man inte blir av med utan tvingas betala för i all evighet. Nä, fy sjutton!

Kontraktet hade jag defintivit sagt upp efter en månads sökande.
 
Sv: Vad sjutton ska jag ta mig till?

jo,jag hade oxå gjort det,men just OM man inte får tag på ägaren. faller hästen i ens ägo då? JAg menar säg att man inte har stallplats längre etc. men inte "kan lämna tillbaka" hästen pga att man inte får tag på ägaren? vad händer då?
 
Sv: Vad sjutton ska jag ta mig till?

Nej, det enda som händer är att du får en massa kostnader som du sedan ska försöka kräva ägaren på. Du ansvarar för hästen till ansvaret kan läggas över på någon annan (myndighet, ägaren etc)
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 711
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag hyr en ponny som jag rider och sköter 4-5 dagar i veckan. Har stor frihet och får lägga upp ganska fritt. Ponnyn är äldre men...
Svar
18
· Visningar
3 824
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Jag har väl som alla andra blivit "luttrad" av olika typer av hästmänniskor :angel: Men nu ska jag berätta om en solskenshistoria :)...
Svar
2
· Visningar
1 728
Senast: djezima
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 800
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp