vad ser ni? -igen

Sv: vad ser ni? -igen

megin skrev:
vilka symptom skulle det kunna ge?
kom att tänka på att han vurpade rätt rejält en gång när han var yngre, när jag läste vad du skrivit...
Ja framför allt värk, svaghet i de drabbade ställena
dit nerverna går som "sitter i kläm".
Säkerligen förvärrat vid tyngd av ryttare.
Ev. humörsvängningar.
Beronde på vart skadan sitter förvärrat vid
en hårt dragen sadelgjord. Då är en ridgjord med tjockt schabrak under att föredra framför en sadel.
En tanke bara...

Då var det inte den..:D

Carola-får en massa bilder varje dag :p

En häst av denne modell är i princip omöjlig att hålla ok. Man måste få den att börja använda bägge bakbenen lika mkt med med sån benställning bak så blir det enorma påfrestningar i haserna så det blir obehagligt att börja bruka sina bakben. Kan gissa att den har rätt mkt pålagringar i haserna.
Bäst är att inte greja för mkt med att få den att lägga bk vikt utan acceptera att den är som den är och skritta ut i skogen och kalppa den. Absolut inte hålla på och försöka bestämma hur den ska bära sitt huvud eller nått sånt.

frågan är ju om han står så pga ett problem högre upp och som kan rättas till, eller om det är benställningen som orsakar det andra...
ridningen anpassas efter vad han orkar och klarar av, jag har inga större förväntningar på honom mer än som kompis...
skulle du ha kollat upp hästen ordentligt på klinik?

Nä, det skulle jag inte(åkt till klinik alltså). Jag har blivit gammal och klok och vet vilka hästar det är lönt att kämpa med.
Det enda de kan göra är att tilfälligt få den bra.
Grundproblemet benställningen kvarstår iallafall.
Den hade fått gå kvar så länge den inte led, sen hade jag tagit bort den.Men ta i beaktande att jag är hjärtlös och hård....

megin skrev:
han har mer eller mindre varit under rehabilitering sedan maj -03, då var han halt av enorma spänningar i rygg och länd. nu är han riktigt bra i jämförelse.

Några funderingar här... Jag tror inte att han var halt pga de spänningarna utan absolut tvärtom. Alltså att han hade ont nånstans- blev spänd och därefter synligt halt. Vart var han halt och hade det hänt nåt innan dess, du skrev nåt om nån olycka med???
Jag vet inte varför men till skillnad från er andra så får jag för mig att felet sitter i framdelen, har inget konkret att visa på utan bara en känsla....:confused:... skulle kunna vara i ryggen med...???(Skulle så gärna vilja se denna häst i rörelse!!!)
Såg dina gamla bilder av han och det var ju en helt annan häst när han var i normal hull....;)

att jag drar den slutsatsen är för att han gick från att knappt vilja trava för att bli helt ohalt efter behandling av equiatriker. detta var i maj 03 och han har inte varit halt sedan dess. däremot tror jag absolut att det är något som är fel som orsakat dessa spänningar från början, hade även en dålig sadel som antagligen var det som utlöste hältan.
kan försöka filma nån gång när det är bättre underlag, ridbanan är stelfrusen och knögglig... några önskemål i så fall på vad jag ska filma?

Djurjouren skrev:
Hästen ser välfodrad út och verkar harmonisk.

STOR spänning i nackens högersida, vilket gör att den förmodligen biter sig hårt fast i bettet på den sidan.Svår/omöjlg att ställa åt höger.
Bäckenet vridet så att hästens bakben helst vill gå vänster, den skjuter ut höger bog för att kompensera för detta och belastar vänsterfram för mkt.
Stora spänningar i mankpartiet.

Vore intressant att höra på vilka bilder du ser dessa två problem på och vad är det jag skall se efter på dessa bilder. :)

Hälsning Maja

glömde skriva att det var vb han var halt på. han gick omkull 98 så det skulle vara nåt gammalt då, kanske att det hände nåt i manken eller så? han har även lyckats dra upp en större stolpe vid tjällossning som han släpade efter sig i grimma+halsrem, nån gång innan jag köpte honom...:crazy:

megin skrev:
att jag drar den slutsatsen är för att han gick från att knappt vilja trava för att bli helt ohalt efter behandling av equiatriker. detta var i maj 03 och han har inte varit halt sedan dess.
kan försöka filma nån gång när det är bättre underlag, ridbanan är stelfrusen och knögglig... några önskemål i så fall på vad jag ska filma?

Okej då fattar jag.... (köpte själv en häst som inte alls gick att rida, han bara snurrade runt när vi satt upp så vi tog hem en equiatriker och efter 5 behandlingar funkade den hästen fullt okej.Men han haltade iofs aldrig. Han hade förmodligen gått omkull nån gång innan vi köpte han för han hade bla ett skadad, fel ihopläkt revben och fullständigt låsta bogar)
Försök att filma han i skritt och trav mitt framifrån, mitt bakifrån och från sidan.

uppdaterar lite...
efter nyårsnatten var han tjock och lite varm i haserna och rörde sig stelt med bakdelen, trodde först bara att han överansträngt sig då han gå på lösdrift och antagligen sprang lite vid fyrverkerierna. han blev inte bättre men inte sämre heller.
equiatrikern var ute den 19nde men ville inte göra så mycket innan jag kollat upp haserna, spänd lårmuskulaturen och kring manken.
den 31a var vi in på klinik, markering hb initialt, små reaktioner lågt fram och både högt och lågt bak efter böjprov, hade antagligen varit större reaktioner om han inte vilat sedan nyår... rörde sig dåligt vid longering, roterar bakbenen i knät, ännu ovilligare än vanligt att galoppera. bedövning hasled hb och hovled vf släcker helt, men nu syntes det att han rörde sig illa även med andra diagonalen.
sprutades i hovlederna bf och haslederna bb. röntgades knä och haser bak och falanger fram ua.

återbesök den 23dje, då ska även klinikens kiropraktor titta på honom, ska bli intressant då jag tycker att det känns som att han är lägre på vänstersidan i bak, mer än förut...

Liknande trådar

Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 830
Senast: Mirre
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 250
Senast: ako
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 255
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 379

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat