Vad ser man med hjälp av ultraljudsundersökning?

T

tretjak

Kan någon räta ut frågetecknen kring ultrajlud? Hittar man ev fel i mjukdelar, ledbandsskador etc m hjälp av denna metod?

Sv: Vad ser man med hjälp av ultraljudsundersökning?

Ja. Främst är det väl sen- och gaffelbandsskador man använder ultraljud för att upptäcka.

Vi dras med ett krånglande bakknä sedan lång tid tillbaka och man föreslår titthålsop men jag är tveksam - varför inte ultraljud är min fundering? Svårt att ultraljuda just kring bakknä?

varit inne med min häst nyligen. Vetrinären kollade ett bakknä med ultraljud. Hon tittade på ledbanden och hur menisken såg ut osv. jag ville eg röntga knäna, men det gör man kanske mer om man misstänker atrosbildning.

Fick du något konkret "svar" på ultraljudsundersökningen, ser man tillräckligt tydligt om ledband, menisk har någon form av skada, ny eller gammal?
Min häst är nu helt genomröntgad och har inte minsta lilla förändring någonstans så nu vill man ju som hästägare hitta alla tänkbara vägar att få svar på varför hästen inte blir frisk. Har i o f för mig att ex vis skadade ledband läker relativt snabbt? Samma gäller väl för skadad muskulatur, kroppen "lagar" väl sådana skadar med tiden, på egen hand?

Hej!
Man ser meniskskador:bow:
Har din häst problem så GÖR ett ultraljud, det är guld värt....på en röntgen ser du om hästen har pålagringar men på ett UL ser du alla mindre delar samt mjukdelar och DÄR kan man finna många förklaringar...jag har nyss gått igenom hela proceduren själv med min pålle...
UL är ett måste om man har problem med bakknän!! Det var det min har, och vi hade gjort ALLLLLT utom att UL då vi hittade felet...
Hittar dom inget fel vid UL så är det inte troligt att de gör det vid artroskopi heller...man ser 40% av en hästs menisk på UL och det brukar räcka för att se om något är galet i den, samt att man ser senorna oxå med UL. En Art. är MYCKET dyrare och MYCKET mer krånglig, medan ett UL är smidigare och säger det mesta....
Efter vad jag vart med om kommer jag ILA till vet för att få göra UL om jag upptäcker något galet. VARMT rekomenderat!:)

Jag ska genast ringa till kliniken och tjata mig till ett UL, trodde nämligen inte att de hade någon sådan utrustning där eftersom de har förordat OP i första hand men nu har jag fått veta att de visst har UL utrustning där!
Har under veckan försökt få en tid på andra ställen häromkring men det är mest "hot shot" veterinärer och jag har tydligen "fel" härstamning eller nåt för det finns inga tider de närmsta året typ... Eller om man är lite paranoid så kan det vara så att man är livrädd för att ta sig an en häst som påbörjat sin behandling hos en annan veterinärklinik:devil:

Men; ringer och terroriserar "min" klinik i e m, hoppas att de har förbarmande och om inte annat, ultraljudar för att matte här ska lugna sina nerver lite. Man blir ju desperat när man inte får någon riktig diagnos och hästen inte blir bra av någon behandling hittills.:cry:

Det förstår jag verkligen!! Men jag kan inte fatta varför de inte rek. UL..Det tycker jag är deras skyldighet nästan!
Min vet. talade om för mig efter att jag varit där upprepade gånger, men ville vänta tills de fått in nya maskinen som tydligen hade mer avancerad teknik. Men han sa att många drar sig för det efter som det är en kostnadsfråga....
men vadå, har man väl åkt till klinik och kastat ut 5siffriga belopp redan så vad gör en tusenlapp eller två?

Fy f*n vilken diskriminering av den kliniken! Vilket jäkla sätt...som att UL är så himla uppbpkat då? No way....En häst är en häst, OAVSETT ras eller stam eller anv. område....vetrinärer som inte fattar det vill man inte ens ha med att göra...
Därför är ATG klinikerna så bra...där är alla välkomna:bow:

Jag har med detta iaf lärt mig att ska man röntga då ska man gå vidare och UL knäna oxå vid samma tillfälle. Bara för att en röntgen visar att allt är ok, betyder det inte att det är det.
Jag är glad jag har den vetten jag har:)
Men jag är rätt ihärdig själv oxå, tjatmostern som slänger ut alla slantar på att hela tiden åka in med de trasiga hästar hon lyckas dra på sig....;)

Tjata på nu!!! Hoppas du får en tid snart!! Och du mååååste PMa mig sen när du får veta! Jag har blivit helt såld på att undersöka det här med bakknäna nu! Visar det sig att menisken kan bli bättre även på min häst ska jag faktiskt skriva en avhandling om det här!:p

Vetrinären tittade som sagt på ledband osv. Hon letade länge efter menisken:angel: som syns som en slags trekant. hon sa även att om hästen har skada på menisken brukar hästen va ganska halt och ha ont. Hon hittade en liten ledgalla pga knäskålens ledband är försvagade och patellan inte riktigt är stabil.

Då borde min häst vara halt och ha ont.....:crazy:
Det är han inte, men han har en meniskskada, nu får jag upp hoppet lite mer om att den kanske inte är sååååååå allvarlig:d

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 113
Senast: Blyger
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 784
Senast: Enya
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 682
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
17 399
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Menskopp
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Valet i USA