vad säger ni till hästen?

E

elvisS

en liten fråga bara, när ni är ute och rider..pratar ni med hästen,sjunger ni eller sitter ni helt tysta?? vad är bäst egentligen?

Sv: vad säger ni till hästen?

Jag småpratar! Ungefär som jag skulle ha gjort om en ridkamrat varit med... Hoppas ingen hör mig, bara :crazy: då blir man väl inspärrad...

Vet inte om det gör någon skillnad, men jag inbillar mig att hästen uppskattar att jag pratar med den...

Norrland

Jag pratar när jag tillrättavisar eller berömmer. Undviker att prata för mycket från ryggen, då jag vill att det jag säger verkligen ska gå fram. Från marken pratar jag i princip hela tiden.

När jag är ute på skrittur så både pratar jag och sjunger..oftast barnsånger, typ pippi eller emil. Lite "skadad" av mina barn :angel: Vet inte varför, men det blir oftast så.

Träning i paddock säger jag inte så mkt mer än att jag berömmer

jag pratar alltid :p
Speciellt om vi är ensamma.. :D
Sjunger HÖGT gör jag också ibland :o

Jag pratar alltid högt när jag rider i skogen :angel: Men när jag rider på ridbanan har jag oftast musik i bakgrunden och då berömmer jag oftast :)

vad många svar på en gång!tackar!
brukar också sjunga,mest för att jag gillar det själv;)
så har det någon invekan på hästen då? Om man sitter och pratar eller sjunger så slappnar man väl av själv automatiskt tycker jag.Vilket är bra:bump:

hmm.. jag försöker vara tyst, men ord som oftast används är "Braaaaa", "luuugn", "rätt så". Fast ibland kommer det ur mig "din lilla idiot kan du inte lyssna på vad jag har att säga..." Oftast om vi har blivit omkörda av nån vansinnig travare...:p

rider jag sent på kvällarna då jag vet att ingen är ute å kör samtidigt kan jag sitta å sjunga som en galning..:o

I vintras var det mycket julsånger, sen gick jag över till ”Res med mig Stina i en roddbåt till Kina”. Under våren har jag mest varit inne på gamla 60-talslåtar. Kort sagt - jag sjunger och är väldigt glad över att det oftast är bara jag och hästen i skogen... Annars har jag kommit på mig själv flera gånger att jag sitter och kommenterar träd, blommor och fågelsång. Hemskt oseriöst, men hästen verkar tycka det är OK.

när jag bara sitter o arbetar i ridhuset så pratar jag inte mycket med min häst, mest beröm/eller säger till honom om han gör fel eller trilskas.

är jag i stallet/boxen med honom, tar ut honom o låter honom beta lite eftre ridpass/dusch, longerar eller så då prata jag alltid med honom, tror att jag gillar det, han ser ut att lyssna iaf.:)

jag sjunger!! (stackars häst!!!:eek: ) Nä då, han verkar inte misstycka.

Däremot bjöd jag ett par fikande skogsarbetare på ett gott skratt när jag kom skrittande, högljutt ylande på Luciasången. Det brukar ALDRIG vara någon i den delen av skogen, vad 17 hade dom där att göra?:o

Jag pratar med min häst en hel del när vi är ute i skogen, mindre i paddocken, men han verkar nöjd :D

HEjsan.. när jag är ute och rider så brukar ja sitta och berömma hästen om hon gör bra saker sedan så sitte jag och tänker lite högt och nynnar på någon liten melodi..tänken på att folk kan höra mig har slagit mig men det e skit samma.. jag älskar att vara ute i skogen med min älskling..=)
kram på er:banana: :bump:

De går som bäst om ja sjunger de gör ja alltid när ja rider ensam:angel: Om en kompis är med pratar jag med den :) de känns bättre att sjunga haha . hon blir lugnare då

"Bra", "nej", "framåt", "höger", "vänster", "nu går vi häråt", "Whoaaa", "prrr...", "så ja", "rätt", "duktig tjej", *harklar mig ibland, som en morrning, typ* och så är det sång också. En massa sång. :rofl:

Ute i skogen brukar jag prata med hästen, och med mig själv också. Ofta kommenterar jag min sits till mig själv typ "Fan vilken kass sits du har nu jessica. skärp till dig" haha :D Och så brukar jag sjunga om jag märker att hästen är spänd pga. nått den kankse hört eller sett, då brukar han koncentrera sig på min sång istället. På ridbanan låter jag inte alls, förutom beröm osv:)

Håller helt med alla som redan har skrivit :)

Brukar tillrättavisa mej själv också, som en egen ridlärare. ;) Typ yttertygeln, skänkeln o om jag är för hård i handen. "Ser du nu vad som hände.. Vad dum jag är!!"

Men rider man med nån så håller man tyst ;) inte sjungerier eller klagomål på sej sälv! Men bra, rätt och sånt där beröm är klrt man mumlar fram!

"Men va fan pysslar du med, du kan väl inte gå rätt in i trädet med mej, tänk på mitt stackars ben!!" Det var nog den senaste roliga meningen jag sa till min häst senast jag var ute ;) han tyckte stigen var tråkig..!

Man pratar ju med sin häst som att det kunde svara, men det är skönt att de inte kan, en del frågor vill man inte ha svar på ;P

Jag brukar småprata i stallet och i boxen, förmodligen en vana från när jag hade egen häst som yngre. Numera rider jag bara på ridskola så man får prata lite tystare...När jag rider brukar jag försöka använda rösten för att "nå fram" till ridkskolahästarna som ibland tyvärr inte alltid bryr sig så mycket om vem som sitter på ryggen. jag tror att det kan fungerara som ett sätt att försöka etablera en kontakt med hästen. Och så berömma förståss. Härom lektionen blev det lite pinsamt när jag snackade på: -ja kom igen då....Gå Fram...Frammåt...Braaaa..Och tjejjen framför mig ropade tillbaka- jag gör så gott jag kan! Och blev helstressad för att hon trodde att jag tyckte att hon låg för nära. Men, jag undrar en sak-när man tävlar i dressyr har jag för mig att man inte får använda rösten överhuvudtaget. Stämmer detta?

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 674
Tjatter Vilken typ är ni på personalmöten? Den som pratar oavbrutet eller den mer tysta typen? Jag är mer den tysta typen och min chef tycker...
2
Svar
25
· Visningar
1 536
Senast: Mirre
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 385
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar