Vad säger lagen? Lös häst som blir påkörd?

Blazicq

Trådstartare
Först vill jag böra med att skriva att detta har inte hänt ännu.

Jag har nyss flyttat och har nu märkt att en granne släpper sina hästar lösa vind för våg.

Känns som om det bara är en tidsfråga innan det händer något allvarligt :mad:

Om grannens häst springer ut på vägen framför min bil och jag kör på den blir det mitt fel då? Alltså då menar jag att det är en olycka inte att jag kör på den med vilje. Bävar för att köra förbi där när det är mörkt man ser ju inte hästarna! :eek:

Tacksam för svar!

Sv: Vad säger lagen? Lös häst som blir påkörd?

Sådana hästar som tillåts gå lösa har oftast trafikvett. Jag vet ett flertal hästar som jag träffat på genom åren som varit lösgångare, den senaste var en gammal islänning på 40 år som gick hemifrån på morgonen och kom tillbaks på kvällen. Han hade trafikvett till skillnad från dom racerförare som trodde dom ägde vägen. Vet man att det går lösa hästar i omgivningarna är det ju bara att lätta på gasen, svårare än så är det faktiskt inte.

Ni måste väl ändå skämta?
Lika lite som man kan ha kor lösa utan stängsel eller klövhinder, kan man väl ha hästar???
Har sett en hemsk trafikolycka mellan en lösspringande nordsvensk och en bil.
Mitt tips, ring polisen och fråga om råd och vad lagen säger!
Man måste faktiskt ta ansvar som hästägare att ingen trafikolycka sker i onödan.
Hästar är STORA djur. Inte en katt eller hund! :mad:

Tölva skrev:
Ni måste väl ändå skämta?
Nej jag skämtar inte, islänningen gick dessutom mellan två stora vägar men han höll till i skogen eller rensade vägrenarna på småvägarna och han gick så i massor med år.

Är hästarna lössläppta med flit är det oaktsamhet från ägarens sida, dvs du blir inte skyldig till något.

Ride on skrev:
Nej jag skämtar inte, islänningen gick dessutom mellan två stora vägar men han höll till i skogen eller rensade vägrenarna på småvägarna och han gick så i massor med år.
Ett tydligt exempel på att vissa människor inte borde ha häst.

Nu råkar det vara så att ägaren släpper ut sina hästar med vilje och det är inte en häst vi pratar om :crazy:

Dessa hästar springer precis överallt , de håller sig inte till vissa ställen och det är inte så himla kul att möta hingsten när man är ute och rider med flera hästar och det finns ston med.

Bara att lätta på gasen? :eek: Människan borde väll ha vett att inte låta hästarna springa lösa för vind och våg? :mad:

Blazicq skrev:
Dessa hästar springer precis överallt , de håller sig inte till vissa ställen och det är inte så himla kul att möta hingsten när man är ute och rider med flera hästar och det finns ston med.

:eek: :eek: :eek: Herregud! Jag hade anmält ägaren, det där funkar ju inte!

Om ägaren kan hävda att hästarna har rymt är det ditt fel om du kör på dem.

Däremot är det solklart att man inte får släppa ut en hingst över 1 år hur som helst på andras eller samägd mark utan (sam)ägarnas medgivande. Du har rätt att ta hingsten i förvar och uppbära skälig ersättning tills den blir avhämtad. Detta enl lagen om hemdjur som såvitt jag vet fortfarande gäller. HH

Pia skrev:
Ett tydligt exempel på att vissa människor inte borde ha häst.

:bow: :bow: :bow: :bow:

jag bli galen på folk som tror att deras hästar e så jävla smarta å släpper dom lösa överallt. visst, många gånger går det bra, men det är så stor risk att det händer något som den allra tryggaste häst skulle bli rädd för! hästar är FLYKTDJUR! de flyr innan de tänker..
hur många hästar har "trafikvett" om det flyger en helikopter väldigt lågt t.ex? = död häst = ledsen ägare = ledsen bilförare..
så himla onödigt..

Häst med trafikvett hur funkar det? Ser den sig om till både höger och vänster innan den går över vägen och då givetvis på ett övergångsställe? :D

Jag fattar inte, släpper grannen hästarna lösa när det ska gå till hagen. Eller har han ingen hage och hästarna sprätter runt på bygden som hag-alternativ?

I vilken fall så kan man ju undra var självbevarelsedriften är, vem vill ha en överkörd häst.

Ring snuten och kolla.

Lagen säger som så att du som ägare måste se till att dina djur inte kan förorsaka olyckor och att du skall ha dem instängslade och uppsikt över dem.

Men å andra sidan så skall en bilist köra så pass fort att h*n har kontroll på bilen dvs kunna stanna om det kommer något i vägen.

nala skrev:
Häst med trafikvett hur funkar det? Ser den sig om till både höger och vänster innan den går över vägen och då givetvis på ett övergångsställe? :D
Den hästen jag tidigare skrev om gick aldrig över stora vägen utan där diket började där slutade hans betesmark. När han skulle korsa småvägarna såg han sig om och lät bilarna passera först och inte ens en störtande jumbojet hade kunnat få honom att fly.

Och du, övergångsställen finns inte på vischan, men ni kanske inte kommit till trafikkunskap än för den kommer först i mellanstadiet. :devil:

På en del ställen i Sverige är det fri mulbetesrätt,dvs. att hästar och andra djur med mule kan gå lösa på skogen och beta, det kanske är så hos dig med så det är därför grannen har hästarna lösa. Jag skulle inte vilja ha mina hästar lösa så med tanke på trafik och rovdjur.

Så du oroar dig över om det är ditt fel om du kör på en av de lösa hästarn? Ja det är förståligt. Men tänk på att du även kan DÖ i en sån olycka.

Så försök få din granne att hägna in djuren.

Nevvan hur många hästar har "trafikvett" om det flyger en helikopter väldigt lågt t.ex? = död häst = ledsen ägare = ledsen bilförare.. så himla onödigt..[/QUOTE skrev:
tja om helikoptern flyger så lågt att den krockar med hästen så bryter piloten mot reglerna omhur lågt man får flyga (utom vid start och landning) :devil:

/kt

KungTulle skrev:
tja om helikoptern flyger så lågt att den krockar med hästen så bryter piloten mot reglerna omhur lågt man får flyga (utom vid start och landning) :devil:

/kt

Hehehe..

Jag släpper min pålla på stallplanen.. Vi har dock c:a 4 km till en väg och hon är väldigt hemmatam, och självklart lämnar jag henne aldrig utan tillsyn, hon har dessutom grimma med grimskaft knutet kring halsen. Men det är riskabelt, det vet jag.. Hade jag inte litat till 100% på henne så hade jag aldrig gjort det. Att jag litar så på henne är för att hon stod inne en natt, ensam i stallet pga eksemen, dom stängde inte boxdörren ordentligt och stalldörren stod öppen, när dom kom ut i stallet morgonen därpå stod hon kvar i sin box med dörren på vid gavel och hästarna i hagen bara 50 meter från stallet, vissa hästar kan man lita på och vissa inte.

Att man däremot släpper lös flertalet hästar (och en hingst med i det hela?!?!?!?) vind för våg låter helt katastrofalt i mina öron. Jag hade ringt polisen omedelbart och anmält ägaren för allt jag kunde anmäla den för.

/Anna och Yrpa

Ride on skrev:
Den hästen jag tidigare skrev om gick aldrig över stora vägen utan där diket började där slutade hans betesmark. När han skulle korsa småvägarna såg han sig om och lät bilarna passera först och inte ens en störtande jumbojet hade kunnat få honom att fly.

Och du, övergångsställen finns inte på vischan, men ni kanske inte kommit till trafikkunskap än för den kommer först i mellanstadiet. :devil:

Nu är det ju så att jag är 37 år och gick ut skolan för lääänge sedan jag bor själv mitt ute i ingenstans där det bara finns grusväg :smirk: Men grattis till dig om du nyligen börjat högstadiet :devil:

Ride on skrev:

Skulle väldigt väldigt gärna se ett djur som tittar sig för innan den går över vägar :angel:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 838
Senast: Svartkatt
·
Svar
30
· Visningar
3 263
Senast: corzette
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 202
Senast: QueenLilith
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 035
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar