Rent generellt skulle jag vilja se mer dialog mellan tränare och elever. Mycket av instruerandet i hästvärlden utgår ju från att tränaren har en bestämd uppfattning om att beteende X hos eleven leder till konsekvens Y hos hästen, och att Y hos hästen beror på X hos ryttaren, och vidare att det är tränarens uppgift att få ryttaren att korrigera. När jag instruerar (inte utbildad tränare, ska jag väl tillägga) försöker jag vara konsekvent i att eleven själv ska fundera över sina hjälper och vad de eventuellt får för konsekvenser istället för att jag ska servera dem.
Ex. "Nu ser jag att Y händer. Vad tror du det beror på?"
eller lite omvänt, "Vad tror du händer om du gör X?"
Eller ännu mer spännande: "varför tror du att du gör X?"
Jag menar, de flesta ryttare har kvar sin talförmåga - även om de sitter till häst.
Jättespännande diskussion - och tror ni det skiljer sig åt beroende på var primärt fokus ligger; ryttarens eller hästens utbildning?
Jag gillar inte tränare som kör den metoden. Dels har jag fullt fokus på tidningen, och har faktiskt inte mycket till talförmåga samtidigt. Går det bra att sitta och snacka samtidigt så är väl det snarast ett tecken på att jag inte koncentrerar mig tillräckligt på hästen, och då lär det nog vara det som är den främsta orsaken till eventuella problem. Behöver jag diskutera med tränaren gör jag halt under tiden. Dels har jag ingen nytta av en tränare som mest ställer frågor, hade jag svaren behövde jag ingen tränare. Jag är rätt analytiskt lagd, så de svaren jag har själv kommer jag i princip på ändå, då frågar jag inte tränaren. Det är inte spännande med en tränare som frågar "varför tror du att du gör x?", det är irriterande, eftersom det ger mig intrycket att tränaren tror jag är dum i huvudet och behöver hjälp för att komma på att man kan analysera själv också. Det gör jag ju ändå, såklart, och hade jag svaret själv skulle jag göra rätt.