Ja, spårvagnsföraren blev av med jobbet när han vägrade jobba i garaget. Att han vägrade för att han ansåg sig diskriminerad spelade ingen roll.I ditt exempel är det arbetsvägran eftersom han vägrar utföra anvisad uppgift...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja, spårvagnsföraren blev av med jobbet när han vägrade jobba i garaget. Att han vägrade för att han ansåg sig diskriminerad spelade ingen roll.I ditt exempel är det arbetsvägran eftersom han vägrar utföra anvisad uppgift...
Ja, fast AD skulle sannolikt noga pröva vari svårigheterna att ta sig till jobbet bestod och om de kunde anses ursäktliga, dvs om det var illa nog för uppsägning eller avsked om ag hade tagit till ngt sådant. Se Lunning/Tojer s 370-375Jag är i alla fall helt överens, eftersom jag från början skrev att det kan bli arbetsvägran om man efter diskussion med arbetsgivaren - som då kräver att man kommer till jobb oavsett om man har svårt att ta sig dit - sedan ändå väljer att stanna hemma.
Har man en vettig arbetsgivare som man har en vettig relation till så brukar den typen av problem hitta sin lösning! Det handlar i grunden om en människa som ska ha förståelse för en annan människa.När det var -46 tyckte min arbetsgivare att det var onödigt att jag satte mig i bilen och körde 5 mil till jobbet. Blev inget löneavdrag.
Scenariot som TS beskriver är inte OK.
Det är inte jag som inte tänker ta mig till jobbet. Det gäller en person som har varit fullt medveten om att hen ska jobba och att den hen brukar åka med inte ska det. Men troligtvis hade hen räknat med att få skjuts ändå, men den som skjutsar ska vara på annan ort om dagarna. Det finns buss men hen kan inte få barnen till förskolan utan den andra personens hjälp, alltså kan hen inte jobba.
Men då handlar det om olovlig frånvaro snarare än arbetsvägran då? Är båda grund för uppsägning? Det är inte första gången det händer.
Om det är olaglig frånvaro torde det vara mer en rättssak än arbetsgivarbekymmer.Att inte ta sig till jobbet pga väder eller andra omständigheter är klassad som olaglig frånvaro om inte annat avtalats med chefen.