Vad räknas som arbetsvägran?

Jag är i alla fall helt överens, eftersom jag från början skrev att det kan bli arbetsvägran om man efter diskussion med arbetsgivaren - som då kräver att man kommer till jobb oavsett om man har svårt att ta sig dit - sedan ändå väljer att stanna hemma.
Ja, fast AD skulle sannolikt noga pröva vari svårigheterna att ta sig till jobbet bestod och om de kunde anses ursäktliga, dvs om det var illa nog för uppsägning eller avsked om ag hade tagit till ngt sådant. Se Lunning/Tojer s 370-375

jag hade en gång en kollega som inte kom in till jobbet för denne hittade inte en parkeringsplats i närheten av jobbet. Till saken hör att denne bodde typ 15min promenad från jobbet och hade kunnat promenera varje dag. Det blev en skriftligt varning av det (personen valde att arbeta hemifrån trots att denne beordrats infinna sig på kontoret denna dag)

Själv har jag en gång liftat till jobbet eftersom bussen aldrig dök upp.....

När det var -46 tyckte min arbetsgivare att det var onödigt att jag satte mig i bilen och körde 5 mil till jobbet. Blev inget löneavdrag.
Scenariot som TS beskriver är inte OK.
Har man en vettig arbetsgivare som man har en vettig relation till så brukar den typen av problem hitta sin lösning! Det handlar i grunden om en människa som ska ha förståelse för en annan människa.

Det är inte jag som inte tänker ta mig till jobbet. Det gäller en person som har varit fullt medveten om att hen ska jobba och att den hen brukar åka med inte ska det. Men troligtvis hade hen räknat med att få skjuts ändå, men den som skjutsar ska vara på annan ort om dagarna. Det finns buss men hen kan inte få barnen till förskolan utan den andra personens hjälp, alltså kan hen inte jobba.

Men då handlar det om olovlig frånvaro snarare än arbetsvägran då? Är båda grund för uppsägning? Det är inte första gången det händer.

Den här situationen låter i mina ögon som arbetsvägran.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har en tenta snart och enligt läraren kommer fel svar ge minuspoäng, alltså inte bara 0 som det brukar vara. Så om man får t.ex. 5... 2 3
Svar
45
· Visningar
2 855
Senast: Sassy
·
Juridik & Ekonomi Mitt trubbel med samma HR-person började typ en vecka innan min mans sammandrabbning med personen började. Jag är på jobbet och min...
Svar
8
· Visningar
790
Senast: Whoever
·
Skola & Jobb Då vi inte längre parkerar gratis på jobbet har jag börjat fundera på lite olika sätt att ta mig till och från jobbet. Funderar på...
Svar
7
· Visningar
437
Senast: LadySara
·
Skola & Jobb Hej, Årets lönesamtal nalkas på torsdag och jag har funderat så mycket de senaste veckorna kring min lön. Vi är 5 personer som gör... 2 3
Svar
48
· Visningar
2 323
Senast: VLMF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Kattbilder #10
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈