Vad räknas som arbetsvägran?

Min yrkesgrupp drabbas inte direkt just denna gång, men hens egen yrkesgrupp drabbas. Hen skulle vara en av tre (x, y och z) som arbetar i nästa vecka och nu blir de bara två (x och y). Så antingen måste x rådda både sitt eget och z:s arbete (y är låst vid sitt och kommer inte kunna hjälpa till) eller så får z:s arbete utgå, vilket ändå kommer att drabba framför allt x, men även y.

Vad säger de övriga två? Hade jag varit en av dessa och arbetet påverkas av att bara vara två, hade jag plockat ner innertaket i ren irritation. Det här skapar ju ett helt orimligt arbetsklimat, att en kan ta sig ledigt hur som helst med förväntningarna att kollegorna ska sköta även hens arbetsuppgifter.

Jag hade gått till ledningen och meddelat det orimliga i förutsättningarna.

Som alltid när det gäller arbetsrätt så ser man till omständigheterna i det enskilda fallet när man gör en bedömning. I TS fall gör TS klokt i att kontakta sin chef och förklara vad som hänt och ta löneavdrag eller att en semesterdag ryker. Sedan bör TS se till att ha en planB för att ta sig till jobbet så att det inte händer igen!

Som alltid när det gäller arbetsrätt så ser man till omständigheterna i det enskilda fallet när man gör en bedömning. I TS fall gör TS klokt i att kontakta sin chef och förklara vad som hänt och ta löneavdrag eller att en semesterdag ryker. Sedan bör TS se till att ha en planB för att ta sig till jobbet så att det inte händer igen!

Nu har ju TS på flera ställen i tråden berättat att det inte handlar om TS, men den det vederbör ska nog fundera över om jobbet är värt att behålla och möjligen skärpa sig.

TS har inga problem att ta sig till jobbet. Läs tråden ;).

Nja, det kan vara arbetsvägran att stanna hemma också. Om man uttalat har fått till sig att man ska vara på jobbet men ändå stannar hemma.
Spelar det ngn roll vad man kallar det? Det är ju uppenbarligen så att man missköter sig och inte hörsammar vad ag säger.
Det intressanta med just arbetsvägran är ju att man faktiskt kan få stöd i att vägra av sin fackliga organisarion som kan lägga ett tolkningsföreträde. I sådana fall är du inte skyldig att utföra arbetsuppgiften förrän frågan är prövad -ytterst i AD.

Spelar det ngn roll vad man kallar det? Det är ju uppenbarligen så att man missköter sig och inte hörsammar vad ag säger.
Det intressanta med just arbetsvägran är ju att man faktiskt kan få stöd i att vägra av sin fackliga organisarion som kan lägga ett tolkningsföreträde. I sådana fall är du inte skyldig att utföra arbetsuppgiften förrän frågan är prövad -ytterst i AD.

Rent juridiskt vill jag mena att det skiljer mellan arbetsvägran och olovlig frånvaro.

Det bör väl ganska mycket vara AGs val om man vill driva det till uppsägning eller inte?
Vet du säkert att frånvaron är olovlig, så inte AG har beviljat semester, flexdag eller tjänstledighet utan lön?

Om det blir för stor belastning på andra i personalen ska ni driva det som ett arbetsmiljöproblem.
Då är det i princip oviktigt varför personen är borta. Utan frågan handlar om AG löser situationen på ett sätt som är okej för er andra. Sätter in vikarie om jobbet är sådant att det inte funkar att gå en man kort. Eller om omfördelning av arbetsuppgifter konsekvent drabbar vissa anställda hårdare än andra osv.

Från det perspektivet är det relevant att tala antingen med facket eller med sin egen chef.
Men inte formulera det som att X bör sparkas, utan som att er egen arbetssituation inte fungerar.

Jag vet att det kan skilja, men inte i det här fallet. Jag var på väg att gå in på detaljer men ångrade mig.

Nej, du ska absolut inte behöva motivera. Det var inte min mening att försöka pressa dig till att förklara dig, jag ber om ursäkt om det uppfattades så :)

Nej, du ska absolut inte behöva motivera. Det var inte min mening att försöka pressa dig till att förklara dig, jag ber om ursäkt om det uppfattades så :)
Ingen fara! Jag kände mig inte alls pressad. Det var bara det att jag kom på mig själv med att nästan gå över i skitsnack om kollegan, vilket jag inte vill bidra till. Det var därför jag ångrade mig. :)

Räknas det som arbetsvägran att inte ha sett till att man kan ta sig till jobbet om den som brukar skjutsa en inte kan?

Kort och koncist svar.

Arbetsvägran är när man vägrar utföra ålagd uppgift (tex barnmorskan i Jönköping som vägrar vägleda i abort fall).

Att inte ta sig till jobbet pga väder eller andra omständigheter är klassad som olaglig frånvaro om inte annat avtalats med chefen.

Så du menar att det är inte arbetsvägran att vägra att komma till arbetet? Jag gissar att det är det du avser.
Jag skulle benämna det olovlig frånvaro, för att skiljs det från situationen där man vägrar att utföra en viss arbetsuppgift. MEN vi har ju å andra sidan fallet med spårvagnschauffören som inte fick bära turban och omplacerades till garaget. När han då inte gick dit för att han ansåg omplaceringen diskriminerande så ansågs han ju arbetsvägra , så i under vissa omständigheter antar jag inte gå till jobbet kan vara att arbetsvägra.

Jag skulle benämna det olovlig frånvaro, för att skiljs det från situationen där man vägrar att utföra en viss arbetsuppgift. MEN vi har ju å andra sidan fallet med spårvagnschauffören som inte fick bära turban och omplacerades till garaget. När han då inte gick dit för att han ansåg omplaceringen diskriminerande så ansågs han ju arbetsvägra , så i under vissa omständigheter antar jag inte gå till jobbet kan vara att arbetsvägra.

I ditt exempel är det arbetsvägran eftersom han vägrar utföra anvisad uppgift...

Men vad säger cheferna om ni pratar med dem? Om både ni kollegor och cheferna tycker att personen inte är till någon större nytta, vem är det som inte "bestraffar" personen?

Lunning /Toijer Anställningsdkydd en lagkommentar har inga direkta definitioner av begreppen men skriver att arbetsvägran (ordervägran) är allvarlig då 'en arbetstagares vägran framstår som ett uttryck för en allmän ovilja att rätta sig efter arbetsgivarens anvisningar' ( s 370) medan olovlig utevaro från arbetet 'kan leda till uppsägning om arbetstagaren utan giltigt skäl avhåller sig från arbete under en inte obetydlig tid och på ett sätt som tyder på nonchalans från arbetstsgarens sida' (s 362).
Så i grunden är olovlig utevaro att inte komma till jobbet, med arbetsvägran är att vägra lyda order. Om ordern då är att infinna sig för att jobba och at vägrar som ett uttryck för en allmän ovilja ( som spårvagnsföraren) blir det arbetsvägran. Är vi överens?

Lunning /Toijer Anställningsdkydd en lagkommentar har inga direkta definitioner av begreppen men skriver att arbetsvägran (ordervägran) är allvarlig då 'en arbetstagares vägran framstår som ett uttryck för en allmän ovilja att rätta sig efter arbetsgivarens anvisningar' ( s 370) medan olovlig utevaro från arbetet 'kan leda till uppsägning om arbetstagaren utan giltigt skäl avhåller sig från arbete under en inte obetydlig tid och på ett sätt som tyder på nonchalans från arbetstsgarens sida' (s 362).
Så i grunden är olovlig utevaro att inte komma till jobbet, med arbetsvägran är att vägra lyda ordet. Om ordern då är att infinna sig för att jobba och at vägrar som ett uttryck för en allmän ovilja ( som spårvagnsföraren) blir det arbetsvägran. Är vi överens?

Jag är i alla fall helt överens, eftersom jag från början skrev att det kan bli arbetsvägran om man efter diskussion med arbetsgivaren - som då kräver att man kommer till jobb oavsett om man har svårt att ta sig dit - sedan ändå väljer att stanna hemma.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har en tenta snart och enligt läraren kommer fel svar ge minuspoäng, alltså inte bara 0 som det brukar vara. Så om man får t.ex. 5... 2 3
Svar
45
· Visningar
2 855
Senast: Sassy
·
Juridik & Ekonomi Mitt trubbel med samma HR-person började typ en vecka innan min mans sammandrabbning med personen började. Jag är på jobbet och min...
Svar
8
· Visningar
790
Senast: Whoever
·
Skola & Jobb Då vi inte längre parkerar gratis på jobbet har jag börjat fundera på lite olika sätt att ta mig till och från jobbet. Funderar på...
Svar
7
· Visningar
437
Senast: LadySara
·
Skola & Jobb Hej, Årets lönesamtal nalkas på torsdag och jag har funderat så mycket de senaste veckorna kring min lön. Vi är 5 personer som gör... 2 3
Svar
48
· Visningar
2 323
Senast: VLMF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Kattbilder #10
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈