Vad räknas som arbetsvägran?

Jag kan inte reglerna men personen lär sitta löst till på jobbet om det har hänt tidigare. Har hen fått någon officiell varning? Enligt de formella reglerna för varningar då.
Ledningen verkar ha orimligt stor förståelse för detta, så jag vet inte om hen har fått någon varning. Vid samma tid förra året fick hen vara ledig utan semesterdagar (minns inte om hen fick lön) för att ta körkort, men tog inte det. Så jobbet har ju verkligen bjudit till.

*kl*
Men så länge ledningen inte agerar så får kollegerna tugga i sig det, eller?

Ledningen verkar ha orimligt stor förståelse för detta, så jag vet inte om hen har fått någon varning. Vid samma tid förra året fick hen vara ledig utan semesterdagar (minns inte om hen fick lön) för att ta körkort, men tog inte det. Så jobbet har ju verkligen bjudit till.

*kl*

Det enda kollegorna kan göra är ju att lyfta det till chefen/cheferna men gör de inget är det ju inget kollegorna kan göra. Ja, förutom att leta nytt jobb då.

Tillägg på det jag skrev innan. Beror ju även på vart man bor också kontra var jobbet ligger. Har man en bussresa på tio minuter till jobbet är det inte ett godtagbart skäl att inte kunna ta bilen. Jag hade fått byta buss tre (!) gånger och första bussen går ungefär fyra gånger om dagen (två mil till närmsta buss som går oftare), men utan bil skulle inte jag kunna söka ett sånt jobb överhuvudtaget.
Det är väl det som är den springande punkten här: hen har sökt och fått ett jobb som hen inte kan ta sig till om hen både måste få barn till fsk och sig själv till jobbet. Enligt mig har arbetsgivaren ingen som helst skyldighet att ta hänsyn till att hens skjuts är sjuk eller ledig.

Det går som sagt buss men hen kan inte få barnen till fsk utan skjuts. Jag vet inte hur lätt det är att få taxi som kan skjutsa flera fsk-barn med stolarna som krävs.

Det är väl det som är den springande punkten här: hen har sökt och fått ett jobb som hen inte kan ta sig till om hen både måste få barn till fsk och sig själv till jobbet. Enligt mig har arbetsgivaren ingen som helst skyldighet att ta hänsyn till att hens skjuts är sjuk eller ledig.

Det går som sagt buss men hen kan inte få barnen till fsk utan skjuts. Jag vet inte hur lätt det är att få taxi som kan skjutsa flera fsk-barn med stolarna som krävs.
Jag tror du är bättre hjälpt av att googla, så länge ingen i tråden visar på en källa som talar om vad som gäller juridiskt. Du verkar ju mest få tyckanden och det är nog inte det du behöver.

Jag anser att det är arbetstagarens ansvar att ta sig till jobbet. Punkt.
Sen är det klart att en bra arbetsgivare bör ha en förståelse. Tex när det var snöstorm eller strejk för alla bussar.

Jag är ju den typen av människa som blir fullständigt skogstokig när folk använder sina barn som ett vapen för att slippa ifrån saker de inte vill göra.
- Jag kan inte jobba helg, jag har ju barn. (Sök inte ett jobb som innebär helgjobb då.)
- Jag kan inte ta stallpass i kollektivstall, jag har ju barn. (Ställ upp din häst där du betalar för att någon annan gör det du inte vill/kan/orkar göra själv.)
- Jag hinner inte fylla på vatten i hagen, jag har ju barn. (Då ska du nog inte ha häst alls. :meh:)

Bara för att jag inte har några barn är jag inte intresserad av att ställa upp som någon slav åt andra som skyller på att de har barn hela tiden, oavsett om det är en kollega eller en stallkompis eller vad det nu än är. Påverkas ni andra av att den här personen inte dyker upp? Tänker om hens frånvaro gör att ni andra går på knäna eller måste jobba extra för att göra den här personens jobb också?

Olovlig frånvaro är grund för uppsägning. Men det måste ju finnas en utredning bakom, man kan bara inte sparka nån. Så har inte arbetsgivaren agerat hitintills, så måste man börja med en utredning.
Hur går en sådan utredning till? Att AG pratar med hen om problemet och meddelar att det måste lösas, typ?

Påverkas ni andra av att den här personen inte dyker upp? Tänker om hens frånvaro gör att ni andra går på knäna eller måste jobba extra för att göra den här personens jobb också?
Min yrkesgrupp drabbas inte direkt just denna gång, men hens egen yrkesgrupp drabbas. Hen skulle vara en av tre (x, y och z) som arbetar i nästa vecka och nu blir de bara två (x och y). Så antingen måste x rådda både sitt eget och z:s arbete (y är låst vid sitt och kommer inte kunna hjälpa till) eller så får z:s arbete utgå, vilket ändå kommer att drabba framför allt x, men även y.

*kl*

Kollegan kanske är så jäkla duktig på sitt jobb att ledningen väljer att helt enkelt "tugga i sig" sådant här strul från kollegan?

Jag tror du är bättre hjälpt av att googla, så länge ingen i tråden visar på en källa som talar om vad som gäller juridiskt. Du verkar ju mest få tyckanden och det är nog inte det du behöver.
Jag googlade förra gången detta var aktuellt men hittade inte riktigt det jag sökte.
Kollegan kanske är så jäkla duktig på sitt jobb att ledningen väljer att helt enkelt "tugga i sig" sådant här strul från kollegan?
Nej, hen är ju inte det - det är det som är det lustiga.

Jag googlade förra gången detta var aktuellt men hittade inte riktigt det jag sökte.

Nej, hen är ju inte det - det är det som är det lustiga.

Enligt dig eller ledningen?
Det är ju inte ovanligt att ledningens bild av vem som jobbar bäst inte överensstämmer med de anställdas...

Nå, nu har jag fått veta att det är Olovlig frånvaro det handlar om snarare än Arbetsvägran, och att det bara är att lyfta problemet till cheferna och se glad ut som gäller (förutom att byta jobb). Jag hade önskat att man t.ex. kunde blanda in facket och att de kan påverka, men jag inser att det nog är lite långsökt. Tack för svaren!

Jag är ju den typen av människa som blir fullständigt skogstokig när folk använder sina barn som ett vapen för att slippa ifrån saker de inte vill göra.
- Jag kan inte jobba helg, jag har ju barn. (Sök inte ett jobb som innebär helgjobb då.)
- Jag kan inte ta stallpass i kollektivstall, jag har ju barn. (Ställ upp din häst där du betalar för att någon annan gör det du inte vill/kan/orkar göra själv.)
- Jag hinner inte fylla på vatten i hagen, jag har ju barn. (Då ska du nog inte ha häst alls. :meh:)

Bara för att jag inte har några barn är jag inte intresserad av att ställa upp som någon slav åt andra som skyller på att de har barn hela tiden, oavsett om det är en kollega eller en stallkompis eller vad det nu än är. Påverkas ni andra av att den här personen inte dyker upp? Tänker om hens frånvaro gör att ni andra går på knäna eller måste jobba extra för att göra den här personens jobb också?
Jag håller helt och hållet med dig!

Men då handlar det om olovlig frånvaro snarare än arbetsvägran då? Är båda grund för uppsägning? Det är inte första gången det händer.

Det är solklart olovlig frånvaro. Har hen meddelat arbetsgivaren, arbetsgivaren har berättat att det inte är OK att stanna hemma kan det dessutom räknas som arbetsvägran (uttalad vägran att lösa problem som ägs av arbetstagaren).

SKL skriver som nedan, och det är nog en uppfattning de flesta arbetsgivare delar.

---
Olovlig frånvaro ifrån arbetet, arbetsvägran, misskötsamhet och liknande uppträdande kan vara grund för uppsägning om det visar sig att arbetstagaren vid en samlad bedömning är olämplig för anställningen. Det gäller oftast om förseelsen upprepas trots att arbetsgivaren reagerat genom att varna eller på annat sätt givit arbetstagaren möjlighet till bättring.
---
https://skl.se/arbetsgivarekollekti...upphorande/uppsagningpersonligaskal.1208.html

Att inte infinna sig för att arbeta är som flera skriver olovlig frånvaro. Om det beror på omständigheter man inte rår över eller ngn form av akut situation ( snöoväder, att man krockat med bilen, att ens hund behöver akut veterinärvård etc ...) brukar det inte anses som misskötsamhet men resultera i att man får ta ut en semesterdag eller få löneavdrag. Om det däremot är ngt som beror på ren nonchalans (t ex åka på semester trots att man fått avslag på ledighetsansökningan) eller på slarv och som upprepas ( t ex ha en så gammal bil att den vägrar att starta titt som tätt) så räknas det som misskötsamhet och förutom löneavdrag lär man få ngn form av 'varning' och kan bli uppsagd av personliga skäl om man inte skärper sig. Arbetsvägran är när man är på jobbet men vägrar utföra en viss arbetsuppgift. Det är allvarligt ( man ska se till att man tar hjälp av facket omgående) och inget man ska syssla med om man vill ha jobbet kvar!

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har en tenta snart och enligt läraren kommer fel svar ge minuspoäng, alltså inte bara 0 som det brukar vara. Så om man får t.ex. 5... 2 3
Svar
45
· Visningar
2 855
Senast: Sassy
·
Juridik & Ekonomi Mitt trubbel med samma HR-person började typ en vecka innan min mans sammandrabbning med personen började. Jag är på jobbet och min...
Svar
8
· Visningar
790
Senast: Whoever
·
Skola & Jobb Då vi inte längre parkerar gratis på jobbet har jag börjat fundera på lite olika sätt att ta mig till och från jobbet. Funderar på...
Svar
7
· Visningar
437
Senast: LadySara
·
Skola & Jobb Hej, Årets lönesamtal nalkas på torsdag och jag har funderat så mycket de senaste veckorna kring min lön. Vi är 5 personer som gör... 2 3
Svar
48
· Visningar
2 323
Senast: VLMF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Kattbilder #10
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈