Snurrfian
Moderator
Ja jag kan tänka mig att det är svårt, jag upplevde det svårt bara när vi skulle ha en "föreläsning" som examination och vår lärare var väldigt tydlig med att vi inte fick ställa frågor till "publiken" om de inte var retoriska och inte behövde få ett svar. Det var spännande att se den som på slutet var allra bäst på att ha föreläsningar, i början försökte hon interagera med oss som lyssnade live vid datorn, men det tog mycket tid och det strulade med tekniken men på slutet hade hon fått till det så hon verkligen kunde prata med inlevelse och dra med sig åhörarna utan att vi behövde "vara med", sen ställde vi frågor ibland, eller jag ställde frågor, det var nästan bara jag som följde föreläsningarna live på slutet. Men det var otroligt bra lektioner!Jag tycker att skitsvårt att vara inspirerande när man läser in en föreläsning till en powerpoint. Man har ju ingen att interagera med (förutom hundarna som ibland får spela rollen som åhörare). Det blir lätt monotont och staccatoartat. Jag tror att de som lyckas bäst är de som är vana att berätta när de föreläser. Jag berättar inte så mycket, utan jag pratar, frågar och vill interagera. Det är svårt att ställa om till att vara berättande.