Så himla roligt att den här tråden dyker upp med jämna mellanrum!
Min elvaåring hade lite dålig läsinspiration under våren, men i sommar har han läst om en massa - Spejarens lärling, Broderband, Artemis Fowl och Harry Potter (x 2). Tack vare att jag hoppade in i tråden här kom han på att han kan tänka sig att läsa om Riordans böcker också, så dem ska jag se till att låna. William Wenton tror jag inte han har läst, så tack för det tipset
@Soapbubble ! I övrigt känns det svårt att hitta nytt till honom… jag har, på sambons inrådan, reserverat ett par Eddings-böcker för att se om de kan falla honom i smaken men det går inte snabbt att få dem till bibblan…
Åttaåringen lyckads jag knuffa över läskanten på riktigt här i början av sommaren, genom att köpa in alla Kapten Kalsong-böckerna
. Sedan dess har han läst Woodwalkers och första sviten av Warriors, men nu har han suttit fast i första boken i andra sviten rätt länge så vi får väl se hur det går…
Treåringen fick en annan typ av lösgenombrott här i våras. När jag efter lite lirkande fick läsa ett kapitel ur Lillebror och Nalle för honom. Det var väldigt tydligt att han inte trodde på konceptet med ”bok (i princip) utan bilder”, men hans min när han märkte att det var kul och spännande var obetalbar
(Lillebror och Nalle har varit första kapitelbok för alla mina barn
). Men mycket bilderböcker är det fortfarande förstås, och jag får ofta inte läsa dem för honom innan han ”läst” dem ett antal gånger själv först (och ibland när jag läser får jag skäll för att det är fel, jämfört med hans egna tolkning utifrån bilderna
). Mest spännande böckerna just nu är nog enligt honom de om den underbara familjen Kanin, han sitter med händerna upp i ansiktet hela tiden men vill absolut höra mer
. Jag inser Att jag borde se till att låna de böckerna om dem som vi inte har!