Vad läser du just nu?

• Kultur
  • Trådstartare Trådstartare Ceta
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 562
  • Visningar Visningar 68 320
Halvvägs inne i Intermezzo av Sally Rooney. Det tog lite tid att vänja sig, det är som en våg av känslor som strömmar genom sidorna. Handlingen är väldigt koncentrerad till huvudpersonerna, deras längtan, lycka och sorg, deras oförmåga att prata med varandra och,mitt i allt, verkar det spira en kärlek trots att de yttre förutsättningarna inte verkar de bästa. Gillar den!

Jag är på sjätte och sista boken i Jessica Redlands "Hedgehog Hollow"-serie. Började den när jag behövde något mer glatt och lättsmält men ångrar att första boken ens började rulla i Storytel. Första boken i en serie är sällan den bästa så jag avvaktade men det blev inte bättre när serien fortskred:confused: Visst fick man lite mer insikt om varför vissa personer handlade som de gjorde men mycket kändes ungefär som att författaren slängt in superdramatiska/irriterande saker utan att riktigt underbyggda delarna. Plus att många bitar kändes som en superhurtig psykolog skrivit en självhjälpsbok... Lägg in lite tidshopp som inte var logiska då det som skedde då vore kul att läsa om, rena felaktigheter och en märklig cliffhanger i en bok där det tog 1 h in på nästa bok innan situationen "hände igen":meh:

Allt för att jag vill läsa om lite gulliga igelkottar :p

Jag och sambon har lyssnat på Words of Radiance, andra boken i Stormlight Archives av Brandon Sanderson.

Nu läser jag om bok fyra (Oathbringer) samtidigt som sambon lyssnar på bok tre (Rythm of War) parallellt.
Rörigt men hjälpsamt eftersom varenda bok är typ 1300 sidor och jag får bra påminnelser om vad som hänt.

Läste alla fyra för ett par år sedan, men nu har femte (Wind and Truth) kommit och jag behövde definitivt uppdatera mig innan jag tar mig an den :D

Apropå diskussionen om att vänta på nästa bok så är tydligen året för release av bok 6 i Stormlight Archives planerat till… 2031 :eek:

Jag läste precis ut Död mans kvinna av Katarina Wennstam. Köpte den på bokrean så den har legat ett litet tag men nu tog den slut.
Jag vet inte jag. Är den så bra egentligen? Tycker om alla karaktärerna förutom Fredrika som jag antar är författarens egna favorit. Boken i sig är ganska ”platt” (?) eller jag vet inte hur jag ska uttrycka mig. Den hamnar inte på 10-topp listan, jag hade hoppats på mer.

Tack vare bokklubben jag är med i så läste jag ”Fourth Wing” av Rebecca Yarros. Jag uppskattade först halvan mest, innan det blev mer fokus på sex… jag brukar inte läsa fantasyböcker men kommer läsa uppföljarna!

Tack vare bokklubben jag är med i så läste jag ”Fourth Wing” av Rebecca Yarros. Jag uppskattade först halvan mest, innan det blev mer fokus på sex… jag brukar inte läsa fantasyböcker men kommer läsa uppföljarna!
Jag lyssnar just nu på fortsättningen Iron Flame. Än så länge, är det mindre sex där... Men på något vis var första boken, än så länge mer spännande...

Jag har lyssnat klart på hela serien om Rachel Morgan, av Kim Harrison. Så ledsen att den är slut, kan vara en av de bästa fantasyserier jag läst (lyssnat) på väldigt länge. Extra bonus att det är många böcker i serien 😍
Apropå sex är det väldigt lite av den varan i den här serien, annars brukar det ta upp en så onödigt stor del tycker jag. Här ges mer plats åt handling istället.

Jag läste precis ut Död mans kvinna av Katarina Wennstam. Köpte den på bokrean så den har legat ett litet tag men nu tog den slut.
Jag vet inte jag. Är den så bra egentligen? Tycker om alla karaktärerna förutom Fredrika som jag antar är författarens egna favorit. Boken i sig är ganska ”platt” (?) eller jag vet inte hur jag ska uttrycka mig. Den hamnar inte på 10-topp listan, jag hade hoppats på mer.
Ungefär så tyckte jag också. Läser nog om det blir en fortsättning, men hamnar inte på någon topplista.

Ungefär så tyckte jag också. Läser nog om det blir en fortsättning, men hamnar inte på någon topplista.
+ @Michellan95 Jag håller tyvärr med, tyckte att det blev lite platt fall där efter att första boken var så fantastisk. Den var absolut fortfarande bra, och även jag kommer att läsa den kommande tredje boken, men inte med riktigt samma entusiasm. Det är väl tyvärr ofta så med uppföljare, jag tyckte likadant om t.ex. Grand Hotel-serien och den om Betty (Räkna hjärtslag).

Jag lyssnar just nu på Invisible Women: Exposing Data Bias in a World Designed for Men av Caroline Criado Perez. Många intressanta observationer om hur dagens samhälle är bekvämare, säkrare och på många sätt lättare för män än för kvinnor att leva i, och hur vi har hamnat där. Jag har inte kommit så långt än men hittills har det pratas om såväl snöröjning i Karlskoga som historieböcker och medicinska studier, så det är minst sagt spridda skurar!

Jag lyssnar just nu på Invisible Women: Exposing Data Bias in a World Designed for Men av Caroline Criado Perez. Många intressanta observationer om hur dagens samhälle är bekvämare, säkrare och på många sätt lättare för män än för kvinnor att leva i, och hur vi har hamnat där. Jag har inte kommit så långt än men hittills har det pratas om såväl snöröjning i Karlskoga som historieböcker och medicinska studier, så det är minst sagt spridda skurar!

Den är riktigt bra! Saklig men engagerande. (men det är väl snöröjning i Umeå, eller minns jag så fel? 😁)

+ @Michellan95 Jag håller tyvärr med, tyckte att det blev lite platt fall där efter att första boken var så fantastisk. Den var absolut fortfarande bra, och även jag kommer att läsa den kommande tredje boken, men inte med riktigt samma entusiasm. Det är väl tyvärr ofta så med uppföljare, jag tyckte likadant om t.ex. Grand Hotel-serien och den om Betty (Räkna hjärtslag).
Jag har köpt den om NK också men jag har ju läst vad flera av er andra har skrivit här inne så jag har inte så bråttom att läsa den. Jag har inga förväntningar på den så att säga men vill gärna läsa den ändå, tycker väldigt mycket om historiska romaner :)

Nu läser jag Kate Quinn Diamantögat som störigt nog har namnet på framsidan avstavat till två ord 😅

Jag har fastnat helt i Denise Rudbergs serie Kontrahenterna. Är på femte boken nu, och gillar dem verkligen. Har aldrig läst något av henne, och har en del fördomar nog svenska författare, men mamma tipsade mig om den och är glad för det.

Serien handlar om tre kvinnor som rekryteras för att hjälpa till att knäcka koder och meddelanden från främst Tyskland under andra världskriget. Man följer dem både i arbetet och i deras privatliv, och med deras olika bakgrunder och förutsättningar så ger det ett varierat persongalleri.

Jag har fastnat helt i Denise Rudbergs serie Kontrahenterna. Är på femte boken nu, och gillar dem verkligen. Har aldrig läst något av henne, och har en del fördomar nog svenska författare, men mamma tipsade mig om den och är glad för det.

Serien handlar om tre kvinnor som rekryteras för att hjälpa till att knäcka koder och meddelanden från främst Tyskland under andra världskriget. Man följer dem både i arbetet och i deras privatliv, och med deras olika bakgrunder och förutsättningar så ger det ett varierat persongalleri.

Serien är så bra tycker jag med :)

Vet du om den är färdigskriven? Jag har läst de tre första, men tycker jag glömmer detaljer när det kommer en om året och skulle behöva börja om så jag tänker nu vänta med att läsa tills alla delar finns.

Liknande trådar

R
  • Låst
Kropp & Själ Jag är ny här på bukefalos, och är väldigt orolig att göra fel eller bryta mot några regler. Så jag tänkte att det är lika bra att fråga...
Svar
12
· Visningar
3 356
Senast: Gunnar
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första... 27 28 29
Svar
561
· Visningar
18 320
Senast: Mineur
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 502
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 120
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka