Vad läser du just nu?

• Kultur
  • Trådstartare Trådstartare Ceta
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 582
  • Visningar Visningar 72 669
Jag har fastnat helt i Denise Rudbergs serie Kontrahenterna. Är på femte boken nu, och gillar dem verkligen. Har aldrig läst något av henne, och har en del fördomar nog svenska författare, men mamma tipsade mig om den och är glad för det.

Serien handlar om tre kvinnor som rekryteras för att hjälpa till att knäcka koder och meddelanden från främst Tyskland under andra världskriget. Man följer dem både i arbetet och i deras privatliv, och med deras olika bakgrunder och förutsättningar så ger det ett varierat persongalleri.
Älskar dom!
(Och gillar för övrigt allt av författaren)

Vet du om den är färdigskriven? Jag har läst de tre första, men tycker jag glömmer detaljer när det kommer en om året och skulle behöva börja om så jag tänker nu vänta med att läsa tills alla delar finns.
Enligt ngt jag läste för ett tag sen så satsade hon på 10 böcker. Kommer inte ihåg var jag läste det. Ska se om jag hittar.

Här.
IMG_3510.webp
Från adlibris

Oj, så långt bak tråden låg.

Jag läste precis De bortglömda flickorna av Emily Gunnis. Rekommenderar.

Den handlar om polisen Jo Hamilton, som inom dagar går i pension, men som aldrig kunnat glömma ett gammalt fall som nu verkar blossa upp igen.

Har reserverat fler böcker av henne på bibblan.

Jag läser lite långsammare nuförtiden men har precis just nu avslutat Kate Quinn Diamantögat och jag tycker nog att sett ur manus (eller vad det kan heta, sättet den är skriven på) är en av hennes bästa av dem jag har läst. Gillade att den inte hoppade så mycket mellan tiderna utan de små hoppen i början var bara några sidor för att sedan fortsätta på historien tills tiden var sammanflätad/länkad.
Annars var nog hennes Kodnamn Alice den som har varit bäst. Kanske. Alla har varit bra på sitt sätt 😅

Jag läser just nu Innan fåglarna vänder åter av Merja Mäki. Två av mina kompisar övertalade mig att starta en bokklubb på distans och jag fick välja första boken vilket då alltså blev denna. Den handlar om en ung tjej som tillsammans med sin familj tvingas fly under Finska vinterkriget och snart finner sig i en helt annan miljö och med en helt annan framtid framför sig än hon hade räknat med. I början var jag lite besviken, den grep inte alls tag i mig så mycket som jag hade väntat mig, men sedan tyckte jag att den tog sig och nu ser jag fram emot att läsa de sista 100 sidorna. Huvudpersonen är lite irriterande naiv emellanåt, men jag gissar att det är meningen.

Parallellt lyssnar jag och maken på Jenny Colgans senaste bok, Close Knit. Vi valde den eftersom vi den här helgen är ute och utforskar just den del av Skottland som boken utspelar sig i, känns kul när de pratar om ortsnamn som man nyligen kört förbi skyltar till! Vi har inte kommit så långt än, drygt två timmar av tio, men hittills är den en typiskt lättsmält Jenny Colgan-bok med välskrivna karaktärer och en hel del humor :)

Parallelläser just nu The fabric of our souls av K. M. Moronova, Silver in the bone av Leigh Bardugo och Fiery little thing av Avina St. Graves. Beror på vilket humör jag är på.

Parallelläser just nu The fabric of our souls av K. M. Moronova, Silver in the bone av Leigh Bardugo och Fiery little thing av Avina St. Graves. Beror på vilket humör jag är på.
Wow jag är så imponerad av er som läser flera böcker samtidigt! Jag håller mig till en åt gången annars blir jag så förvirrad. Har liksom fullt sjå att ställa om hjärnan mellan bokbyten när böckerna tar slut :o

Serier däremot kan ha titta på flera olika parallellt :)

Wow jag är så imponerad av er som läser flera böcker samtidigt! Jag håller mig till en åt gången annars blir jag så förvirrad. Har liksom fullt sjå att ställa om hjärnan mellan bokbyten när böckerna tar slut :o

För min del är det nog inte så imponerande egentligen. Jag hoppar mellan olika för att jag hinner tappa intresset innan jag läst klart och behöver ett bryt med något annat innan jag fortsätter. Mellan Fiery little thing och Silver in the bone har jag läst klart tre andra böcker 😅 har bara inte erkänt mig besegrad och gett upp ännu.

20250405_094933.webp

Jag läser om konflikten gällande Vita Havet på Konstfack som skedde vintern 2021. Intressant att lösa om Sara Kristofferssons perspektiv och hur det drabbade en myndighet.

Jag brukar lyssna på en och läsa en, det är allt jag kan hantera parallellt 😅

Fick en kasse med Joyce Carol Oates. La dem i åldersordning. Den äldsta var riktigt bra. Sen kom det två som var oläsliga. Ska börja på en ny idag. Hon är verkligen ojämn. Har läst enstaka böcker då och då och tyckt att de böckerna har varit ok men nu lyckades jag hitta två bottennapp.

Jag var vuxen innan jag förstod att alla inte läser flera böcker samtidigt, och jag är nog bland de mer extrema på antalet böcker jag har igång samtidigt :o

Igång just nu:
  • The Night Tiger av Yangsze Choo. Jag tänker att det ska vara min "huvudbok" som jag läser på kvällen i sängen innan jag somnar - precis börjat med den, så bara några sidor in (eftersom jag läste klart den tidigare huvudboken igår kväl).
  • Midvinterblot av E-L- Neander. Kanske också får vara huvudbok, beroende på hur snabbt jag fastnar i Night Tiger vs den här (dvs jag kommer troligtvis växla mellan dem tills jag fastnar i någon av dem). Läst några kapitel i den här tidigare, så jag är ca 10 % in i boken.
  • Bästa valpen av Maria Brandel och Siv Svendson. Läser några kapitel på kvällen, ganska kort så kommer snart vara färdigläst.
  • Bra relation av Kenth Svartberg (också hundbok). Läste några sidor/något kapitel på kvällen innan jag började med huvudboken, men innan jag började med Bästa valpen boken (dvs när jag hämtade den som reserverad bok på biblioteket). Så nu är den här pausad några dagar tills Bästa valpen boken blir klar
  • Angela Carter's Book of Fairy Tales. Läst en saga någon kväll när jag känt att jag haft tid och lust för det. Än så länge i början av boken.
  • Sakerna vi aldrig sa av Marc Levy. Läser den normalt sett på tåget på vägen hem från jobbet, de dagar jag jobbar på kontoret.
  • Rysslands militära fuck-ups av Mattias Bergwall etc. Lyssnar främst på den som ljudbok t.ex. när jag väntar på bussen till och från jobbet, äter frukost eller liknande. Över 50% läst just nu.
  • Himmelska eldens stad av Cassandra Clare. Lyssnar på den som ljudbok när jag pysslar med saker hemma - t.ex. målar, håller på i trädgården, mockar etc. Ca 60% läst just nu.
  • Törnfåglarna av Colleen McCullough. Lyssnar på den som ljudbok när jag kör långa sträckor, dvs mer än en timme körsträcka. Ca 40% läst just nu.
  • The Tenfold Tenants av E.V. Belknap. Läser några sidor i den i Kindlen precis innan jag ska somna, efter att jag släckt (det kan ju vara väldigt mörkt i rummet med Kindlen och ändå vara fullt läsbart). Eventuellt att den snart går in som huvudbok, dvs den jag läser mest i på kvällen.
  • 999 Konstverk av Lars Martin Fosse. En konstbok med bilder av de viktigaste verken, som jag inte läser i så ofta, men någon helg eller när jag känner för att pausa hjärnan en stund kan jag kolla i den. Jag har kommit ca 60% i den just nu.

Så 11 böcker igång just nu som jag läst i någon gång de senaste två veckorna. Utöver dessa finns det nog även omkring 5 böcker till som jag börjat läsa 10-20% i, men där jag sedan pausat några månader (troligtvis pga att någon annan bok var mer intressant, eller att en bok som jag lånade hade begränsad tid, eller liknande). Men tanken är att jag ska sätta igång att läsa dem igen (dvs jag börjar på samma sida som jag slutade, jag läser inte om från början).

I perioder tänker jag att minska antalet böcker jag har igång, eftersom jag då kan lägga all fokus på en bok åt gången. Men jag fungerar inte så, utan i slutändan efter ett tag ligger jag ändå på 10+ igen :cautious:

Så jag brukar inte skriva i den här tråden så mycket, eftersom "Vad läser jag just nu" har ett ganska komplicerat svar :p

Har läst Den oändliga familjen av Cilla Naumann för andra gången. En roman med vackert språk och en mycket gripande berättelse om en familj på väg mot avgrunden. Upplevde den faktiskt som ännu bättre nu när jag läste den för andra gången, den fick liksom ett ännu större djup.

Lånade precis två stycken Christoffer Holst-böcker (En dyrbar fångst samt Ett delikat mörker) som jag har börjat läsa. Jag har också snart läst ut Offentliga kvinnor: prostitution i Sverige 1812 - 1918 av Yvonne Svanström.

Jag och sambon har lyssnat på Words of Radiance, andra boken i Stormlight Archives av Brandon Sanderson.

Nu läser jag om bok fyra (Oathbringer) samtidigt som sambon lyssnar på bok tre (Rythm of War) parallellt.
Rörigt men hjälpsamt eftersom varenda bok är typ 1300 sidor och jag får bra påminnelser om vad som hänt.

Läste alla fyra för ett par år sedan, men nu har femte (Wind and Truth) kommit och jag behövde definitivt uppdatera mig innan jag tar mig an den :D

Apropå diskussionen om att vänta på nästa bok så är tydligen året för release av bok 6 i Stormlight Archives planerat till… 2031 :eek:
Den gode herr Sanderson har lite för många böcker han vill skriva, helt klart.

Nu var det så länge sedan jag skrev här att jag hunnit med några böcker sen sist. Varit i stiltje ett tag när det kommer till läsningen men är nu igång igen, det känns bra :)

Äntligen läst ut Summer of Night av Dan Simmons. Riktig mastodontbok som har tagit mig ett tag. Den känns väldigt Stephen King, främst tror jag då den är så lik IT med temat "grupp med barn slåss mot en ondska i deras lilla stad" typ. Mycket bra, ganska feelgood även om det händer en del otäcka saker.

Sen har jag läst The Shuddering av Ania Ahlborn. En grupp ungdomar fastnar i en fjällstuga i en snöstorm där de jagas av wendigos. Jag har lite svårt för böcker som liksom känns lite för mycket som att läsa manuset till en B-skräckis och det här är definitivt en sådan. Inte speciellt spännande, man gillar ingen karaktär då de varken är välskrivna eller framställs som speciellt sympatiska. Dåligt slut också. Kommer nog dröja innan jag läser något mer av Ahlborn.

En rätt kort bok jag läst är Come Closer av Sara Gran. Den handlar om en kvinna som blir besatt av en demon och man får liksom följa den processen från hennes perspektiv. Jag vet att många gillar den här och tycker den är väldigt obehaglig men den berörde mig inte så mycket. Visst är tanken på att tappa kontrollen över sitt liv obehaglig men ja, något saknas. Ändå helt okej och den är bara drygt 100 sidor har jag för mig så gick rätt fort att läsa.

Senaste jag läste var en novellsamling av Nathan Ballingrud vid namn Wounds: Six stories from the Border of Hell. JÄTTEBRA. Detta är det första jag läser av Ballingrud och jag känner att jag vill kasta mig över resten han skrivit. Otroliga miljöbeskrivningar och en helvetes (hehe) fantasi har han. Alla historier berör helvetet i den mer klassiska formen, tänk Dante, och utspelar sig i lite olika tidsperioder, vissa historier hör också ihop med varandra på väldigt fina sätt. Det är ett otroligt universum som byggs upp och framförallt den sista novellen The butcher's table är helt fantastisk. Det är som att läsa Tolkien men det finns hemliga sällskap, satanister, kannibaler, romantik och PIRATER till och med. Kan inte varmt nog rekommendera den här boken!

Skönt att höra att det är fler som är som jag, jag börjar göra annat och glömmer att jag lyssnar på en bok 😅
Jag kan verkligen inte lyssna på ljudböcker alls. Provat flera gånger men min hjärna bara zonar ut det och tänker på annat efter ett tag. Poddar gillar jag men det måste vara i det korta formatet med små avslutade berättelser annars går det inte.

Lite avis på alla som fixar ljudböcker för min TBR-lista är nog längre än vad jag kommer hinna med under min livstid om jag bara ska läsa i bokform..

Liknande trådar

R
  • Låst
Kropp & Själ Jag är ny här på bukefalos, och är väldigt orolig att göra fel eller bryta mot några regler. Så jag tänkte att det är lika bra att fråga...
Svar
12
· Visningar
3 400
Senast: Gunnar
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första... 27 28 29
Svar
561
· Visningar
19 850
Senast: Mineur
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 544
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 218
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka