Vad läser du just nu?

• Kultur
  • Trådstartare Trådstartare Ceta
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 538
  • Visningar Visningar 66 844
Jag läste precis ut Den siste teaterdirektören av Johan Hilton och är så otroligt kluven. Någon annan som läst?

Fruktansvärd historia helt klart. Men kan inte undkomma känslan av försvarstal.

Innan det läste jag Farväl till Panic Beach av Sara Stridsberg. Helt klart läsvärd om än lite långrandig ;).

Om man vill läsa feel good med ett härligt och humoristiskt språk så kan jag rekommendera Lucy Dillon Vuxen på låtsas. Man får följa en kvinna i 35-års åldern där livet tar vändningar på olika sätt och självklart lite familjehemligheter också. En bra blandning.

Läste nyss de sista sidorna av Black Heat skriven av Bex Hogan. Det är en fristående fantasy som skildrar tre kvinnors öden i krigstid. Så himla bra skriven. Jag tycker ofta att författare är slarviga med ge karaktärer helt egna språk när de använder sig av olika perspektiv, men inte i den här. Det är en tydlig skillnad mellan motiv, tanke och sättet de pratar på. Till skillnad från ljudboken jag lyssnar på på jobbet, där alla karaktärer skakar på huvudet i tid och otid och båda de skrivna perspektiven, trots att de ska vara varandras motsatser, hamnar i en överdriven användning av "..., though."

Läste några av recensionerna på Goodreads och såg flera som var besvikna på slutet. Håller inte med, tyckte det var uppfriskande. Det enda negativa är att den var lite kort, hade gärna läst mer.

Jag går emot strömmen och tyckte Den hemliga bokhandeln mest var jobbig och irriterande :angel: Tyckte det var en märklig historia och uppskattade inte alls de övernaturliga inslagen som dök upp lite hipp som happ, och så gillade jag inte relationen mellan två av huvudkaraktärerna och hur den utvecklades. Men men, det är ju tur att vi är olika! :D

Själv läser jag för tillfället Innan fåglarna vänder åter av Merja Mäki, som handlar om en ung tjej som tvingas fly sitt familjehem när Sovjetunionen invaderar Finland under finska vinterkriget. Den har inte riktigt gripit tag i mig lika mycket som jag väntat mig, men så har jag också bara läst knappt en fjärdedel hittills. Det är helt klart en intressant story samt en del av världen och en bit av historien som jag ser fram emot att lära mig mer om.

Lyssnar parallellt på Regretting Motherhood av Orna Donath. Den beskrivs såhär: "Women who opt not to be mothers are frequently warned that they will regret their decision later in life, yet we rarely talk about the possibility that the opposite might also be true—that a woman who becomes a mother might regret it. Sociologist Orna Donath dispels the silence around this profoundly taboo subject in a powerful work that draws from her years of research interviewing women who wish they had never become mothers."

Den berör ett minst sagt tabubelagt ämne med andra ord, och jag kommer på mig själv med att inte riktigt vilja berätta för folk att jag läser den. Så nu övar jag på att överrösta den dumma tanken genom att skriva det här på Buke :D Egentligen är det nog en bok som skulle göra sig bäst som fysisk bok istället för ljudbok, men inläsningen är bra och hittills har jag lyckats hänga med hyfsat väl. Många intressanta perspektiv som jag ser fram emot att diskutera med andra framöver!

Jag går emot strömmen och tyckte Den hemliga bokhandeln mest var jobbig och irriterande :angel: Tyckte det var en märklig historia och uppskattade inte alls de övernaturliga inslagen som dök upp lite hipp som happ, och så gillade jag inte relationen mellan två av huvudkaraktärerna och hur den utvecklades. Men men, det är ju tur att vi är olika! :D

Själv läser jag för tillfället Innan fåglarna vänder åter av Merja Mäki, som handlar om en ung tjej som tvingas fly sitt familjehem när Sovjetunionen invaderar Finland under finska vinterkriget. Den har inte riktigt gripit tag i mig lika mycket som jag väntat mig, men så har jag också bara läst knappt en fjärdedel hittills. Det är helt klart en intressant story samt en del av världen och en bit av historien som jag ser fram emot att lära mig mer om.

Lyssnar parallellt på Regretting Motherhood av Orna Donath. Den beskrivs såhär: "Women who opt not to be mothers are frequently warned that they will regret their decision later in life, yet we rarely talk about the possibility that the opposite might also be true—that a woman who becomes a mother might regret it. Sociologist Orna Donath dispels the silence around this profoundly taboo subject in a powerful work that draws from her years of research interviewing women who wish they had never become mothers."

Den berör ett minst sagt tabubelagt ämne med andra ord, och jag kommer på mig själv med att inte riktigt vilja berätta för folk att jag läser den. Så nu övar jag på att överrösta den dumma tanken genom att skriva det här på Buke :D Egentligen är det nog en bok som skulle göra sig bäst som fysisk bok istället för ljudbok, men inläsningen är bra och hittills har jag lyckats hänga med hyfsat väl. Många intressanta perspektiv som jag ser fram emot att diskutera med andra framöver!
Den sista låter intressant! Jag ser att den finns på audible så den åker upp på listan. :)

Det här är kanske fånigt men såhär i bojkottartider kanske jag bör flagga för att det är en israelisk författare och att boken är baserad på israelisk forskning, ifall nu det skulle råka påverka din eller någon annans vilja att läsa den :)

Själv brukar jag tänka att det inte är personen som är ansvarig för det som händer. Men vi ska nog avhålla oss från att starta en politisk diskussion här.

Började läsa Legend (Richard Matheson, 1954) igår. Den är både lockande och något jag är redo att lägga ifrån mig. Vi får väl se hur den utvecklar sig längre in i boken.

Lyssnar på del 1 i Sagan om drakens återkomst; Farornas väg (Robert Jordan,1992). Läste aldrig böckerna när de var populära bland mina vänner, så jag tar igen det nu.

Läser/lyssnar även Kemisten (sen flera år tillbaka, vet inte varför den är så svår att plocka upp), ACOTAR, Lektioner i kemi och Trial of the Sun Queen (svensk utgåva).
Väntar på nästa del i Blod&aska-serien (Armentrout) och Empyrean-serien (Yarros).

Lyssnade på Mathew Perrys memoarer Vänner, kärlekar och det där fruktansvärda i veckan.
Blev tyvärr besviken. Tycker Mathew verkade vara en fin person, och han har verkligen levt ett tufft liv. Var så klart medveten om hans missbruksproblematik innan, och han pratar väldigt öppenhjärtigt om det i boken. Tyvärr känns det som att han nog skrivit den mer eller mindre helt efter eget huvud, för den håller helt enkelt inte hela vägen.

Sen slutar boken med att han berättar att han är nykter och inte vill ha några mer tabletter för att han insett att han då kan få stomipåse resten av livet. Och att han inte längre vill röka för då kan han dö - samtidigt som han bara ett par sidor tidigare gått från precis samma övertygelse till att röka igen pga operation i munnen. Blir så extra sorgligt på något sätt, och världsfrånvänt att trots att han flera gånger i boken beskriver flera års nykterhet och sedan återfall, så tror han ändå att han helt är fri från det.

Så sammantaget inte en bok jag rekommenderar faktiskt, och jag hade hoppats på mer. Tror översättningen (även om den inte var dålig) och inläsningen spelade in på upplevelsen med. Så kanske bättre på originalspråk och som fysisk bok.

Någon mer som läst den? Vad tyckte ni?

Jag har läst Höken sjunger om död av Johan Tralau, en kriminalroman som utspelar sig i Uppsalas universitetsmiljö vilket var en stor anledning till att jag vill läsa den. Betyget blir sådär, det märks för det första väldigt väl att det är en akademiker som skrivit en deckare (författaren är professor vid Uppsala universitet). Många komplicerade litteraturvetenskapliga resonemang som på ett lite märkligt sätt blandas med tillskruvade beskrivningar av universitetsvärlden och lite väl brutala beskrivningar av våldsdåd och död. Många lösa trådar och ett väldigt otillfredsställande slut. Däremellan glänser den till men totalt sett ”Nja”.

Lyssnade på Mathew Perrys memoarer Vänner, kärlekar och det där fruktansvärda i veckan.
Blev tyvärr besviken. Tycker Mathew verkade vara en fin person, och han har verkligen levt ett tufft liv. Var så klart medveten om hans missbruksproblematik innan, och han pratar väldigt öppenhjärtigt om det i boken. Tyvärr känns det som att han nog skrivit den mer eller mindre helt efter eget huvud, för den håller helt enkelt inte hela vägen.

Sen slutar boken med att han berättar att han är nykter och inte vill ha några mer tabletter för att han insett att han då kan få stomipåse resten av livet. Och att han inte längre vill röka för då kan han dö - samtidigt som han bara ett par sidor tidigare gått från precis samma övertygelse till att röka igen pga operation i munnen. Blir så extra sorgligt på något sätt, och världsfrånvänt att trots att han flera gånger i boken beskriver flera års nykterhet och sedan återfall, så tror han ändå att han helt är fri från det.

Så sammantaget inte en bok jag rekommenderar faktiskt, och jag hade hoppats på mer. Tror översättningen (även om den inte var dålig) och inläsningen spelade in på upplevelsen med. Så kanske bättre på originalspråk och som fysisk bok.

Jag läste den fysiskt på originalspråk och måste tyvärr hålla med dig.
Den hade mått bra av lite redigering för den blir i ärlighetens namn rätt tjatig även om jag förstår att man som nykter missbrukare MÅSTE tro på att den här gången är den gång man klarar att hålla i det.

Jag VILLE verkligen gilla den men nä, den är mest sorglig på så många plan och särskilt i ljuset av att hans missbruk ändå tog kål på honom till slut.

Den hade mått bra av lite redigering för den blir i ärlighetens namn rätt tjatig även om jag förstår att man som nykter missbrukare MÅSTE tro på att den här gången är den gång man klarar att hålla i det.

Jag VILLE verkligen gilla den men nä, den är mest sorglig på så många plan och särskilt i ljuset av att hans missbruk ändå tog kål på honom till slut.
Tack, du beskrev min känsla precis! Men synd att den inte var bättre i originalspråk 😬

Jag hade funderingar på att läsa den, men nu tror jag att jag låter bli. Synd, men tack för att du besparade mig några timmar :D
Jag läste den som bok på engelska. Jag hade svårt för att den hoppade i tiden så det var ibland svårt att veta när saker hände. Men i övrigt gillade jag den faktiskt. Stilen kändes verkligen som hans egen och att han skrivit boken och inte någon spökskrivare. Detta gör också att jag tror den är mycket svår att översätta så ska man läsa rekommenderas original om man är bekväm att läsa engelska.

Jag förstår att den inte är för alla men helt klart värd att ge en chans.

Första boken jag läste av ELISABET NEMERT var Blå längtan. En roman om en värld i förändring. Det var längesen nu men jag minns att jag älskade berättelsen men att jag älskade hennes språk ännu mer.
När jag sedan läste Vargarnas tid så överträffade hon sig själv. En fantastisk bok med ett fängslande språk. En helt magisk historisk roman. Och jag visste att jag ville läsa mer av henne.
För ett par år sen läste jag drömmarnas flod.
”Ett svindlande vackert äventyr där de skimrande trådarna skickligt vävs samman”.
När uppföljaren I skuggan av det förflutna dök upp så kände jag mig som ett barn på julafton. Och jag blev inte besviken. En bok om hopp och förtvivlan. Om det onda men framförallt om det goda.
Och än en gång njuter jag av språket som lent smeker min själ.

Har hunnit med Sofia Ruthbäck Erikssons senaste del i serien om Arvidsträsk. Det kommer tre mördare på vägen, som var lika småputtrig och trevlig som vanligt. Sen lyssnade jag på Döden tar semester av Carina Burman och den var bra, men oerhört seg!!

Nu är jag tillbaka i Dark romance igen 😎 innan deckarna lyssnade jag på How does it feel och What did you do av Jeanene O'Riley som blandar vår värld med parallela världar med fae. Båda mycket bra! Så fort jag går råd ska jag köpa del på audible! Och nu har påbörjat Lights out av Navessa Allen. Dark and twisted är nog bästa sättet att beskriva den på 😅

Lite sen på bollen men har lyssnat på Folk som sår i snö av Tina Harnesk och älskade den, sorglig samtidigt som jag fnissar. Rekommenderas varmt!

Liknande trådar

R
  • Låst
Kropp & Själ Jag är ny här på bukefalos, och är väldigt orolig att göra fel eller bryta mot några regler. Så jag tänkte att det är lika bra att fråga...
Svar
12
· Visningar
3 335
Senast: Gunnar
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första... 27 28 29
Svar
561
· Visningar
18 224
Senast: Mineur
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 449
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
1 960
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hitta rätt bett till travare
  • Lymfangit