Vad läser du just nu?

• Kultur
  • Trådstartare Trådstartare Ceta
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 538
  • Visningar Visningar 66 844
Efter att ha lyssnat färdigt på Kristin Hannahs The Women, som var tung och jobbig från början till slut, behövde jag något lite lugnt och trösterikt. En vän tipsade on Mattias Timanders debutroman Din vilja sitter i skogen och det var precis vad jag behövde! Språket är fenomenalt, karaktärerna är fantastiska, och även om historien som sådan egentligen är ganska flummig och relativt händelselös så lyckas den gripa tag i mig på något vis. Jag skulle också säga att det här är en av få böcker som jag varmt skulle rekommendera att man lyssnar på istället för att läsa som fysisk bok, då det är författaren själv som läser och det dialektala är en stor anledning till att den är så speciell, tycker jag.

Var tvungen att kolla upp författaren, för dialekt kan både hjälpa och stjälpa för mig 😅 Men det där funkar, lägger på listan!

Är halvvägs genom Fasad av Hurtig-Wagrell. Började lite svagt men är nu riktigt bra. Sanna ska göra en dokumentär om ett 25 år gammalt försvinnande där hon gick i skolan med tjejen som försvann. Det kräver att hon åker till sin gamla hemstad och mycket känslor rörs upp. En polis blir också intresserad efter att ha blivit intervjuad och börjar nysta.

Jag har hunnit läsa ut The forever home av Veronica Henry och A slow fire burning av Paula Hawkins.

A slow fire burning var spännande! Jag har uppskattat hennes tidigare, Woman on the train mer än Into the water, den här var nog mitt i. Intressant persongalleri och lite lagomt med ledtrådar.

The Forever Home var feelgood och lite känslosamt, återigen en sån där bok där jag saknar karaktärerna när den tar slut.

Nu har jag också läst ut Rebecca Yarros Onyx Storm och läsa serier är ju verkligen ett aber när man vill läsa fortsättningen nu på en gång och inte om ett år eller så 🙄

TVÅ år till nästa bok :arghh: :arghh: :arghh:
När det gäller serier läser jag numera bara sådana som är avslutade, om det inte är deckare eller andra som har en historia per bok. Jag glömmer saker och måste läsa om från början flera gånger annars.
Lärde mig läxan tidigt med Wheel of time. Började som tonåring och det har fortfarande inte blivit av att jag läst de sista delarna. Funderar dock på att läsa hela serien i sommar.

När det gäller serier läser jag numera bara sådana som är avslutade, om det inte är deckare eller andra som har en historia per bok. Jag glömmer saker och måste läsa om från början flera gånger annars.
Lärde mig läxan tidigt med Wheel of time. Började som tonåring och det har fortfarande inte blivit av att jag läst de sista delarna. Funderar dock på att läsa hela serien i sommar.
Mycket smart. Jag hade ju så med de sju systrarna av Lucinda Riley och kunde bara plöja igen om alla utom den sista boken då som hennes son skrev klart om Atlas.

Men detta är väl den enda serien jag läser just nu som jag får gå och vänta på. Försöker undvika serier pga just detta. Cliffhanger och sedan två års väntan tydligen.

Har läst Mörkermannen av Anna Bågstam, den sista och avslutande delen om civilutredaren Harriet. En serieförbrytare sprider skräck i Landskrona och Harriet med kollegor får till uppgift att lösa fallet. Dessutom har det skett flera liknande ouppklarade fall tidigare, som verkar ha en koppling till de nya brotten. En spännande och välskriven deckare, MEN
jag höll på att störa ihjäl mig på att författaren verkade vilja få läsaren att hela tiden misstänka kollegan Elias som den skyldige, vilket jag inte riktigt trodde på, och som gjorde att det inte förekom så många andra ledtrådar om den faktiske gärningspersonen.

Murder on the farm av Kate Wells. Klassisk brittisk deckare men utan den trötta landsortspolisen. Ganska lågmäld, på ett bra sätt.

Nyckeln till mod av Nora Roberts. En trygg Roberts-trilogi där jag får precis vad jag förväntar mig. Har precis börjat på nästa i serien.

Och! De bytte uppläsare mitt i min ljudboksserie :cautious: inte okej! Tack och lov för bara en bok, så vitt jag vet åtminstone.

Jag håller på med bok 3 av 4 i serien Kingdom of lies av Stacia Stark. Den känns som en blandning mellan ACOTAR, ToG och många andra fantasyserier. Men trevlig ändå!

Jag har snart läst klart Fourth Wing.
Tänkte det kanske var dags när jag ändå äger alla 3. Men verkar inte behöva ha såå bråttom med att läsa ut dom då. Kan dra ut på det lite med gott samvete utifrån detta.
Men misstänker jag inte kommer kunna hålla mig för o se vad som händer härnäst. :angel:
Jag väntade också med att börja. Sen tog de slut för fort! Laddar för att läsa om onyx snart igen.

Låter som ett bra betyg. Var lite rädd först att jag skulle bli besviken av hypen som varit, men än sålänge är det precis på en lagom läsnivå. :D
Om du lyssnar på ljudböcker så rekommenderar jag dramatized adaptation. Iaf om du vill att hjärtat ska slitas ur kroppen på dig då och då :angel:

Har hunnit läst ett par böcker sedan jag uppdaterade här senast. Den första var Slukhål av Tove Alsterdal, del två i Ådalen-trilogin där man får följa polisassistenten Eira Sjödin. Spännande deckare som ganska snabbt griper tag i en och där inget känns självklart, varken vem gärningspersonen är eller berättelsens upplösning. Den har ett ständigt driv utan händelselösa passager eller villospår. Dessutom intressanta karaktärer och fina miljöbeskrivningar som känns äkta.

Den andra var Två sanningar och en lögn av Riley Sager, även den en deckare. Huvudpersonen Emma var som tonåring deltagare på ett sommarläger. De tre andra tjejerna hon då delade stuga med försvann spårlöst under en natt, och vad som hände dem blev aldrig uppklarat. 15 år senare är hon tillbaka på lägret för att jobba som bildlärare. Hon vill även försöka ta reda på vad som hände hennes vänner 15 år tidigare. Berättelsen är spännande hela vägen, allt och alla verkar misstänkta, inklusive Emma själv. Den tar hela tiden nya vändningar, även varje gång man tror att gåtan till slut är löst.

Jag läste ut Kate Quinn Roskoden och den var lite annorlunda mot de andra två böckerna (?) innan.
Jag hade först lite svårt att komma in i den men sedan några kapitel in så tog boken slut snabbt. Slutet av boken gick dessutom i ett rasande tempo som att författarinnan har svävat ut en del och sedan måste hon snabbt avsluta boken så inte boken blir 1000 sidor 😅

Jag läste ut Kate Quinn Roskoden och den var lite annorlunda mot de andra två böckerna (?) innan.
Jag hade först lite svårt att komma in i den men sedan några kapitel in så tog boken slut snabbt. Slutet av boken gick dessutom i ett rasande tempo som att författarinnan har svävat ut en del och sedan måste hon snabbt avsluta boken så inte boken blir 1000 sidor 😅
Den senaste av henne är också annorlunda mot de tidigare, men riktigt bra!! Hon är en av mina favoritförfattare.

Liknande trådar

R
  • Låst
Kropp & Själ Jag är ny här på bukefalos, och är väldigt orolig att göra fel eller bryta mot några regler. Så jag tänkte att det är lika bra att fråga...
Svar
12
· Visningar
3 335
Senast: Gunnar
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första... 27 28 29
Svar
561
· Visningar
18 224
Senast: Mineur
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 449
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
1 960
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka