Vad läser du just nu?

• Kultur
  • Trådstartare Trådstartare Ceta
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 503
  • Visningar Visningar 65 183
Jag läser långsamt just nu men läste precis ut De fyra vindarna av Kristin Hannah. Lika berörande som alltid, lika tung som hennes Näktergalen.

Jag skulle verkligen behöva en feelgoodbok just nu men det enda jag har liggande oläst hemma är en fantasy av Sarah J Maas som heter Glastronen. Har aldrig läst något av henne förut men tittat på många av hennes böcker men alltid valt bort dem för annat.
Så för att få lite feelgood funderar jag på att läsa om något gammalt, jag vet bara inte vad men det ligger ju en hel del böcker där hemma i gömmorna.

Läser en riktig tegelsten - Nobel, den gåtfulle Alfred, hans värld och hans pris av Ingrid Carlberg. Just tegelstensformatet har gjort att jag tvekat lite, men den är så trevligt skriven att det flyter på snabbt med läsningen. Författaren har gjort ett verkligt gediget forskningsarbete, men hon grottar inte ner sig i alltför krångliga detaljer utan tecknar en vid bild av Alfred, hans familj, politiken, krigen - ja hela andra halvan av 1800-talet. Hittills mycket fokus på Ryssland eftersom familjen bodde där, men nu har jag hunnit fram till när de lämnar St Petersburg så nu flyttar perspektiven. Är man det minsta intresserad av historia så rekommenderar jag verkligen denna bok! 😀

Lite av vad jag läst den senaste tiden:

När bergen sjunger av Nguyen Phan Que Mai. En roman som handlar om en flicka som växer upp med sin mormor i Vietnam på 70-talet. Berättelsen växlar mellan hennes uppväxt och mormoderns berättelse om sin ungdom och vidare liv. En fin bok, men med väldigt tragiska händelser i. Gillade att få en bild av vardagen i Vietnam under de perioderna som beskrevs.

Nådastolen M W Craven. Sjätte boken i serien om Washinton Poe. En deckare/spänningsroman. Tycker dessa är riktigt bra. Kanske t.o.m. min favorit-deckarserie. Så bra och osunkiga karaktärer (verkligen inte standard i genren tycker jag) och spännande storyline.

Pendlarsälskapet av Clare Pooley efter tips härifrån. Så mysig bok. Tyckte tom den var bättre än Ärlighetsprojektet.

Läser en riktig tegelsten - Nobel, den gåtfulle Alfred, hans värld och hans pris av Ingrid Carlberg. Just tegelstensformatet har gjort att jag tvekat lite, men den är så trevligt skriven att det flyter på snabbt med läsningen. Författaren har gjort ett verkligt gediget forskningsarbete, men hon grottar inte ner sig i alltför krångliga detaljer utan tecknar en vid bild av Alfred, hans familj, politiken, krigen - ja hela andra halvan av 1800-talet. Hittills mycket fokus på Ryssland eftersom familjen bodde där, men nu har jag hunnit fram till när de lämnar St Petersburg så nu flyttar perspektiven. Är man det minsta intresserad av historia så rekommenderar jag verkligen denna bok! 😀
Jag har precis lyssnat på en pod om Alfred Nobel där hon var med och tänkte leta upp denna bok. Kul att höra att den är bra.

Jag läser just nu The Women av Kristin Hannah och kan inte riktigt bestämma mig för vad jag tycker. I sann Kristin Hannah-stil går hon in lite för djupt på och uppehåller sig lite för länge vid de riktigt hemska detaljerna vilket irriterar mig och förstör läsglädjen lite, även om det såklart bidrar till att göra historien gripande. Jag påminns om en recension jag läste av boken The Four Winds och som summerade det som "Every time I read Kristin Hannah's historical fiction, I end up feeling as though she researches like a mad woman, jots down every tragedy she can find during that time period, and then destroys her main character by making her suffer through every. single. calamity. It's too much."

Den här är inte riktigt lika illa som The Four Winds, men den handlar trots allt om Vietnamkriget vilket ju var ett förjäkla hemskt krig (inte för att det finns några icke-hemska krig, men det finns ändå grader i helvetet) och jag fattar att det är viktigt att förmedla det, men det har pratats lite för mycket och lite för ingående om diverse krigsskador, tarmar som hänger utanför kroppen och sådant kul. Samtidigt är det väldigt välskrivet alltihop och det är intressant att se hur huvudkaraktärens, samt samhället i stort, syn på kriget förändras allteftersom tiden går och det framgår mer och mer hur fullständigt hopplöst och på alla sätt onödigt det är.

Jag kommer absolut att läsa färdigt, men låter det ta sin lilla tid eftersom jag får välja mina lästillfällen lite mer noggrant än med en vanlig, mindre tung bok.

Jag blev idag klar med Skyshade, del tre i Lightlark-serien av Alex Aster. Lyssnade om alla tre böcker och de är helt ok, lite röriga ibland, men ändå intressanta.

Innan dess lyssnade jag om Fourth wing och Iron flame, men det är ju 10 dagar kvar innan Onyx storm släpps så nu måste jag komma på vad jag ska roa mig med tills dess? 🤔

Jag har läst Hästpojken av Carl Hedin och Frida Bank, jag brukar inte läsa självbiografier men det här var ett nödvändigt undantag :D Intressant att läsa Carls historia även om det bitvis var lite segt med alla anekdoter. Tyckte inte tidslinjen höll ihop riktigt heller på vissa ställen.

Nu läser jag Det hon förtjänar av Emma Ångström, en väldigt snabbläst spänningsroman med våld i nära relationer som tema. Känner på mig att det obehagliga kommer börja krypa på snart, är ca 150 sidor in och karaktärerna och en del av relationsdramat har börjat etableras.

The book shop on the corner av Jenny Colgan - klassisk feelgood som funkar. Mysigt och stundtals roligt.

Konsten att åldras utan värdighet av Clare Pooley- kan vara den roligaste av hennes böcker? Ett persongalleri som påminner lite om Fredrik Backmans emellanåt.

Skuggvarg av Frida Skybäck - tyvärr den segaste i serien om Fredrika Storm. Ganska stillastående fram till sista tredjedelen, och mycket fokus på polisernas egna bekymmer istället för utredningen.

Dead witch walking av Kim Harrison - övernaturligt, spännande och inte fullproppad med ovidkommande sexscener, det sistnämnda är ändå rätt ovanligt i den här genren 😅 har lyssnat på nästa bok i serien också och gillar båda riktigt mycket!

Lyssnade på del 15 (!) i serien om Kommisarie Gamache - En bättre man.

Tror någon pratade om den här när förra boken kom? Jag har gillat serien hela tiden, även om vissa böcker är starkare än andra. Men nu känner jag att jag börjar ledsna lite på den övergripande röda tråden. Det är sån otrolig motgång för huvudpersonen och ”alla är emot honom”. Det är inte på nått sätt inbillat, men det gör det också lite tjatigt. Den röda tråden för varje enskild bok är dock fortsatt bra, även om jag inte tycker denna var riktigt lika bra som tidigare. Blev bättre mot slutet dock :)

Läste ut Glastronen av Sarah J Maas och såg att den var tryckt 2012 så den är ju lite äldre. Klassad som ”ung vuxen bok” och den var mystisk, magi, tidvis ganska blodig och lite romantisk. Gillade slutet och kommer införskaffa fortsättningen (tror det skulle finnas fyra böcker till) lite senare. Nu har jag ett par andra böcker som ska läsas först.
När jag läste boken så insåg jag att författaren Nisha J Tuli har nog haft lite inspiration från den här serien när hon har skrivit sina böcker om Lor i Trial of the sun queen, The rule of the aurora king. Men Sarah J Maas skriver så väldigt mycket bättre.

Läste ut Glastronen av Sarah J Maas och såg att den var tryckt 2012 så den är ju lite äldre. Klassad som ”ung vuxen bok” och den var mystisk, magi, tidvis ganska blodig och lite romantisk. Gillade slutet och kommer införskaffa fortsättningen (tror det skulle finnas fyra böcker till) lite senare. Nu har jag ett par andra böcker som ska läsas först.
När jag läste boken så insåg jag att författaren Nisha J Tuli har nog haft lite inspiration från den här serien när hon har skrivit sina böcker om Lor i Trial of the sun queen, The rule of the aurora king. Men Sarah J Maas skriver så väldigt mycket bättre.
8 totalt i ToG. Varav två böcker med fördel kan tandemläsas enligt denna lista :)
FB_IMG_1707718561993.webp

Jag har lyssnat på de första tre. Det märks att hon var 16 när hon började skriva dem.
Det låter negativt men jag är inte säker hur jag ska tolka det. Men om hon var 16 när hon började så tycker jag att hon skriver, berättar, bättre än många andra som är bra mycket äldre som borde ha mer erfarenhet :)

Hur långt har du kommit med Onyx storm? Jag ångrar lite att jag inte gjorde som du och läste om böckerna innan jag påbörjade boken igår kväll. Känner att jag har nog glömt väldigt mycket men det löser sig säkert ändå till slut med alla namn och händelser 😊

Det låter negativt men jag är inte säker hur jag ska tolka det. Men om hon var 16 när hon började så tycker jag att hon skriver, berättar, bättre än många andra som är bra mycket äldre som borde ha mer erfarenhet :)

Hur långt har du kommit med Onyx storm? Jag ångrar lite att jag inte gjorde som du och läste om böckerna innan jag påbörjade boken igår kväll. Känner att jag har nog glömt väldigt mycket men det löser sig säkert ändå till slut med alla namn och händelser 😊
Alltså, jag som började med ACOTAR märken en annan mognad i hur hon skrivit dem. Inte mer än så.

Är drygt halvvägs. Rekommenderar att kolla insta #empyrean eller #empyreanseries, där finns det recaps och sammanställningar av karaktärer :up:

Alltså, jag som började med ACOTAR märken en annan mognad i hur hon skrivit dem. Inte mer än så.

Är drygt halvvägs. Rekommenderar att kolla insta #empyrean eller #empyreanseries, där finns det recaps och sammanställningar av karaktärer :up:
ACOTAR? :o

Tack ska kika på det! Nu har jag kommit till kap 15 i boken så jag börjar sakta men säkert hänga med i handlingen igen. Men recaps är ju aldrig fel :up:

Avslutade onyx storm idag. Jag är inte ok. Så många frågetecken. Måste nog smälta med något annat ett tag och sen börja om!

Efter att ha lyssnat färdigt på Kristin Hannahs The Women, som var tung och jobbig från början till slut, behövde jag något lite lugnt och trösterikt. En vän tipsade on Mattias Timanders debutroman Din vilja sitter i skogen och det var precis vad jag behövde! Språket är fenomenalt, karaktärerna är fantastiska, och även om historien som sådan egentligen är ganska flummig och relativt händelselös så lyckas den gripa tag i mig på något vis. Jag skulle också säga att det här är en av få böcker som jag varmt skulle rekommendera att man lyssnar på istället för att läsa som fysisk bok, då det är författaren själv som läser och det dialektala är en stor anledning till att den är så speciell, tycker jag.

Liknande trådar

R
  • Låst
Kropp & Själ Jag är ny här på bukefalos, och är väldigt orolig att göra fel eller bryta mot några regler. Så jag tänkte att det är lika bra att fråga...
Svar
12
· Visningar
3 302
Senast: Gunnar
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
18 159
Senast: Mineur
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 413
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 579
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka