Vad läser du just nu?

Läste senast ut Vi är inte är för att ha roligt av Nina Lykke. Hade svårt att komma igång med den, kändes torr och ointressant. Förmodligen på grund av den extremt tråkiga huvudkaraktären, som efter hand faktiskt blir otroligt intressant och ganska underhållande, framförallt i relation till historien och övriga karaktärer. En bok som jag kanske inte hade superroligt när jag läste den, men som jag är väldigt glad att ha läst.

Läser ju nu Hundparken av Sofi Oksanen, har funnits på listan länge men har inte kommit till skott fören nu. I början krävde boken mer av mig än vad jag hade att ge just då. Men nu, halvvägs in, har den kommit igång oredntligt! Gillar greppet att den börjar mitt i någonting man inte riktigt förstår och hur historien rullas ut efterhand. Men det var jag inte riktigt öppen för när jag satte igång, utan kände mig mest korkad :).

Åh tack ska kolla in!
Kan lägga till att du nog kan kolla igenom Seraf förlag och deras böcker för feelgood/romance med jultema (jag vet inte om några är LGBT?). Om jag har förstått det rätt brukar de varje vinter släppa några jultemaböcker. Julmiraklet (och de andra i serien) kommer därifrån, men de har också andra böcker som det verkar vara vintertema på och som jag inte läst själv (dvs jag har ingen aning om de är bra eller vad de handlar om, men det ser vintrigt ut på omslaget): Greven och guvernanten, Vintervingar, Bjällerklang och kärlekspanik, Havsvikens bokcafé, Snöglober varm choklad och du, En jul av minnen, Julstämning uthyres osv.

Jag läser Teatern vid stranden av Joanna Quinn. Drygt 600 sidor familjesaga men det är också teater och litteratur, andra världskriget, relationer, med mera. Välskriven och intressanta karaktärer.
Igår kväll läste jag ut den här, som helhet tyckte jag den var fantastisk. Grät på slutet. Älskar hur den är skriven, språket används intressant men flytande på något vis. Centrala delar är relationen mellan syskonen, teater och att spela en roll, samt att leva och verka under krig.

Eftersom jag varit trogen lyssnare av podden Över min döda kropp, så kändes Någon måste dö av poddens skapare Lena Ljungdahl och Anna Jinghede som ett givet val. Båda två har ju jobbat inom polisen på olika sätt, och jag vet att de har varit noga med att allt i boken ska stämma överens med hur polisen arbetar i verkligheten. För det mesta upplevde jag det som positivt, men ibland gick det kanske lite till överdrift, som att det var viktigare att allt var korrekt än en bra story. Spännande och medryckande dock, totalt sett en bra seriestart, jag vill definitivt fortsätta läsa kommande delar.

En annan bok som bjöd på spänning var Ek av Frida Andersson Johansson. Den handlar om Disa och hennes kollegor på Vasamuseet. Konstiga saker börjar hända och främmande tankar dyker upp i huvudet på folk och får dem att agera irrationellt, som om någon annan styrde dem. Det finns helt klart övernaturliga inslag, vilket inte alls störde mig. Däremot störde det mig lite att de riktiga personer som förekommer i boken inte beskrivs på, i mitt tycke, ett verklighetstroget sätt. Spännande bok ändå om man gillar, eller i alla fall inte ogillar, lite övernaturliga inslag.

Därefter blev jag klar med Vinnarna av Fredrik Backman, den sista delen i Björnstadstrilogin, som jag bara älskar! Jag förstår inte hur en mänsklig hjärna kan åstadkomma något sådant här. Tempot är lite långsammare, men samtidigt snabbläst. Jag vill hela tiden veta vad som ska hända, samtidigt som jag vill att den aldrig ska ta slut. Den är förhållandevis lång, den inbundna boken var på över 700 sidor, men den hade gärna fått vara 700 sidor längre. Händelserna som allting kretsar kring är absolut gripande, men det är språket som gör den fantastisk. Så mycket humor och tragik på samma gång.

Eftersom jag varit trogen lyssnare av podden Över min döda kropp, så kändes Någon måste dö av poddens skapare Lena Ljungdahl och Anna Jinghede som ett givet val. Båda två har ju jobbat inom polisen på olika sätt, och jag vet att de har varit noga med att allt i boken ska stämma överens med hur polisen arbetar i verkligheten. För det mesta upplevde jag det som positivt, men ibland gick det kanske lite till överdrift, som att det var viktigare att allt var korrekt än en bra story. Spännande och medryckande dock, totalt sett en bra seriestart, jag vill definitivt fortsätta läsa kommande delar.

En annan bok som bjöd på spänning var Ek av Frida Andersson Johansson. Den handlar om Disa och hennes kollegor på Vasamuseet. Konstiga saker börjar hända och främmande tankar dyker upp i huvudet på folk och får dem att agera irrationellt, som om någon annan styrde dem. Det finns helt klart övernaturliga inslag, vilket inte alls störde mig. Däremot störde det mig lite att de riktiga personer som förekommer i boken inte beskrivs på, i mitt tycke, ett verklighetstroget sätt. Spännande bok ändå om man gillar, eller i alla fall inte ogillar, lite övernaturliga inslag.

Därefter blev jag klar med Vinnarna av Fredrik Backman, den sista delen i Björnstadstrilogin, som jag bara älskar! Jag förstår inte hur en mänsklig hjärna kan åstadkomma något sådant här. Tempot är lite långsammare, men samtidigt snabbläst. Jag vill hela tiden veta vad som ska hända, samtidigt som jag vill att den aldrig ska ta slut. Den är förhållandevis lång, den inbundna boken var på över 700 sidor, men den hade gärna fått vara 700 sidor längre. Händelserna som allting kretsar kring är absolut gripande, men det är språket som gör den fantastisk. Så mycket humor och tragik på samma gång.
Backman är min husgud!

Hallå jag behöver hjälp! Vill ha en mysig bok med julstämning att läsa under december, och den ska vara på svenska.
Har redan koll på vad det finns på engelska men nu vill jag ha svensk julstämning. Tips? Behöver inte vara spicy, och om den har HBTQ- eller queer-karaktärer är det ett extra plus men inget måste. Fokus på att det ska kännas juligt 😄
En röd liten fågel i juletid.

”Det är november och snöstorm i Chicago när den medelålders Oswald Campbell får veta av sin läkare att han har högst några månader kvar att leva. Oswald är sjukpensionär, bor på ett ungkarlshotell och som enda anhörig finns exfrun. Läkaren föreslår att han ska söka sig till ett varmare klimat och sköta om sig. Av en tillfällighet får han telefonkontakt med en kvinna i den lilla sömniga staden Lost River i Alabama och hon ordnar inackordering åt honom hos en granne. Oswald tas till sin förvåning emot med stor entusiasm, inte minst av alla de änkor och ogifta damer som raskt börjar uppvakta honom. Visserligen är han inte den Romeo de sett fram emot, men de tar honom ändå under sina vingars skugga. Oswald börjar njuta av livet. När julen kommer inträffar något så häpnadsväckande att de som är med aldrig kommer att glömma det. Och i centrum finns en liten flicka och en röd fågel ..”

Vill tipsa om Mark Mansons "The subtle art of not giving a fuck" och "Everything is fucked". Blev klar med den sistnämnda för ett par veckor sedan. Titlarna till trots och den lite grabbiga tonaliteten så är Manson en briljant samhällsanalytiker. Han sätter fingret på problemet med generationer som växt upp med löftet om att vi är unika, och kanske till och med ska bli något stort. Vilka förväntningar vi kommer ut i livet med och vad som händer när de inte möts. Om hur världen ser ut, att ta egenansvar och lära sig prioritera. Det citat som satte sig mest hos mig var "The world is fucked, but it doesn´t mean you have to be".

Läste Kafé pumpkin spice efter att ha sett den här i tråden. En sån bok som det verkar finnas tusen likadana med kvinna som får/ärver/köper ett kafé i en mysig småstad, hittar sin plats bland byborna och naturligtvis också kärleken. Men den är mysig och huvudpersonerna är fina!

Har också lyssnat mig igenom Dannika Darks alla shifter-böcker, om en flock med varg-shifters (vete tusan vad den svenska översättningen är?!). Tror det är 11 eller 12 böcker. Det är ett gediget universum hon byggt upp, och det återkommer också i hennes andra serier. Rekommenderas för den som vill ha lite mysfantasy med övernaturligt fokus.

Började just lyssna på serien Tarot Academy, där häxor och trollkarlar lever öppet bland vanliga människor, men det är inte utan bekymmer. Stevie är uppvuxen utan att ha använt sin magi, men hamnar på en skola för magiker. Som nån recension löd; en Harry Potter för vuxna :D

Inte läser men lyssnar om på en favoritserie nu när jag inte har mental ro att fokusera på något nytt. Det är "In Darkness" serien av Alice Winters.:) Den handlar om Felix som blir anställd som personlig assistent till Lane, en polis som nyligen förlorat sin syn pga. en incident på arbetet. I början är Lane kanske inte direkt optimistisk till att få "ännu en barnvakt", men Felix är envis och tinar snart Lanes hårt gjutna fasad med sin humor och sassiness. :) Dessvärre är inte farorna över ännu och snart finner de sig båda på flykt och måste fullfölja det arbete Lane påbörjade. En bok full av humor, spänning och sassy romantik. En grumpy polis som tvingas anpassa sig till ett liv i mörker och hans brat till assistent med förkärlek för djur och en fallenhet för snatteri som båda var min introduktion till Alices fantastiska böcker. :)

Bifogade filer

• 52306281.webp
    52306281.webp
    21,1 KB · Visningar: 6
Jag läste precis ut Jägarinnan av Kate Quinn. Tog längre tid än väntat att läsa ut den eftersom jag oftast läser mest på veckorna jag har barnen.
Hon skriver så väldigt fängslande att det är svårt att lägga ifrån sig böckerna men jag får känslan av att slutet på böckerna blir lite ”oj jag har skrivit 500 sidor, dags att knyta ihop säcken!” så slutet blir i ett rasande tempo.

Något jag verkligen gillar med Kate Quinn är hennes ”tack-text” på slutet som är väldigt fyllt med historik, där hon beskriver sina karaktärer och vad de är baserade på och händelser vad de är baserade på. Jag känner att hennes fiktiva historiskaromaner har gett mig mer än skolans historialektioner har gett mig 😅

Lyssnade precis färdigt på "Wicked" som blev gratis på audible i samband med all publicitet... och den var verkligen en handfull. Stundtals ganska trist måste jag säga, men också mörk och underhållande. Första 80% var så detaljerade att jag blev jättebesviken på klimax.

... nu ska jag lyssna på "the Wonderful Wizard of Oz" som i kontrast kan bli intressant. Jag har aldrig hör/läst historien i sin helhet eller sett någon film.

Någon annan som lyssnar på årets julkalender från Storytel, Fyra brev till jul av Anna Johansson? Jag har lyssnat på de två första avsnitten och är positivt överraskad hittills. Den känns lovande! Inte för cheesy (åtminstone inte än), hyfsat språk och en story som i alla fall jag tycker verkar intressant.

Det är andra året jag testar deras julkalender, förra årets Färden till jul var också bra om jag minns rätt :)

Någon annan som lyssnar på årets julkalender från Storytel, Fyra brev till jul av Anna Johansson? Jag har lyssnat på de två första avsnitten och är positivt överraskad hittills. Den känns lovande! Inte för cheesy (åtminstone inte än), hyfsat språk och en story som i alla fall jag tycker verkar intressant.

Det är andra året jag testar deras julkalender, förra årets Färden till jul var också bra om jag minns rätt :)
De har flera! Jag tänkte ta Sofia Rutbäck Erikssons.

Hade ingen aning om att de har det, ska genast spana in!

Har läst Biodlaren från Aleppo av Christy Lefteri. Boken handlar om paret Nuri och Afra, som på grund av krig och stridigheter måste lämna sitt hem i Aleppo och fly, med siktet på Storbritannien där Nuris kusin väntar. Man får följa hela deras resa, och får samtidigt tillbakablickar på deras tidigare liv i Aleppo och deras väg mot en ny framtid. Väl framme i Storbritannien får man också följa deras process för att få stanna i landet. Fint språk med intressanta karaktärer och en berörande berättelse.

Jag tyckte mycket om serien om de sju systrarna av Lucinda Riley. Och jag har även gillat hennes andra böcker, därför blev jag så besviken på "Olivträdet". Tyckte att den var pratig och ganska tråkig. Men jag läste en annan bok av Sarah Lark som var välskriven och intressant "Det långa vita molnets land". Den börjar 1852 och slutar 1877 och det handlar om två engelska kvinnor som reser till Nya Zeeland för att gifta sig med män de aldrig träffat. Med på båten är också sex föräldralösa flickor som i princip har sålts till för att utföra hushållsarbete. De är mellan 9-15 år. Man förstår knappt inte vilken oviss verklighet som väntade dem. En del av dem kom till bra hem, men inte alla.

Liknande trådar

R
  • Låst
Kropp & Själ Jag är ny här på bukefalos, och är väldigt orolig att göra fel eller bryta mot några regler. Så jag tänkte att det är lika bra att fråga...
Svar
12
· Visningar
3 198
Senast: Gunnar
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
17 952
Senast: Mineur
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 277
Senast: Lady_S
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 450
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar