Vad läser du just nu?

Kärlekens idioter av Emma Hamberg. Så mysig och otroligt härliga karaktärer. Storyn är i sig inget anmärkningsvärt (om än lite lagom, skönt skruvad) men åh vad jag älskar varenda karaktär. Mest Gertrud och hennes träd 😍
Jag köpte den, lycklig över att det äntligen kommit en ny bok av Emma Hamberg - jag ÄLSKADE böckerna om Agneta! Verkligen älskade dem! Men den här är jag bara besviken på. Jag ska läsa vidare, har bara hunnit genom några kapitel, men den fängslar mig inte alls.... Elände.....

Jag köpte den, lycklig över att det äntligen kommit en ny bok av Emma Hamberg - jag ÄLSKADE böckerna om Agneta! Verkligen älskade dem! Men den här är jag bara besviken på. Jag ska läsa vidare, har bara hunnit genom några kapitel, men den fängslar mig inte alls.... Elände.....
Jag fastnade inte heller lika fort som jag brukar göra med hennes böcker. Men när boken väl kommit igång lite mer så kunde jag inte lägga ner den, så håll ut är mitt tips!

Nu har jag tagit mig igenom Varken av Lisa Förare. Som jag skrev tidigare var jag inte speciellt investerad förrän efter ca 120 sidor och funderade på att sluta läsa. I slutändan, efter ca 450 sidor, är jag glad att jag läste klart boken men känner mig högst förvirrad över vad jag tycker om den.

Vissa delar är fantastiska! Vissa är tråkiga, vissa är konstiga. Det är övernaturligt, folktro, mystiska väsen, många berättarperspektiv, och allt utspelar sig i en förort söder om Stockholm.

Största känslan är nog besvikelse, den levde inte upp till mina förväntningar. Framför allt var den långsam och det var för mycket man inte fick någon förklaring till.

Igår på flyget läste jag ut Kafé Pumpkin Spice av Laurie Gilmore.
Lite feelgood i en miljö som jag tänka mig är hämtad direkt från ”Gilmore Girls”. En liten stad med udda invånare där alla känner alla och romans med lite krydda utspelar sig.

Läser just nu "Imorgon och Imorgon och Imorgon" av Gabrielle Zevin.
Huvudpersonerna är två personer skapar datorspel och man får följa dom genom både barndomen och 20-årsåldern. Riktigt bra bok om vänskap och relationer, men också kul att få lite insikt i spelvärlden även om det var mycket länge sedan jag spelade nu.

Rekommenderas!

Läste nyss ut Haralds mamma av Johanna Frid.

Gillade början men fy vad osympatisk huvudpersonen i den boken visar sig vara. Å andra sidan gillar jag också att bokens två huvudkaraktärer är kvinnor med både bra och mindre bra egenskaper.
Men störde mig som bara den på att huvudpersonen (i 30-årsåldern) inte alls uppskattar äldre kvinnor eller hur livet förändras med åren.

Jag hade köat sedan maj för att låna boken så jag hade faktiskt hunnit bygga upp helt andra förväntningar och förhoppningar.

Jag har börjat på serien om Betty av Katarina Widholm. Läste ut första delen på två dagar och har nu börjat på andra. Har inte tyckt de låtit så bra när jag läst om dem tidigare men såg en recension om sista delen som fick mig intresserad. Och de är ju riktigt bra.

Har läst ytterligare en Veronica Henry, de är verkligen feel good, som en Hallmarkfilm i bokformat, och jag älskar det. Precis vad jag vill ha av en bok, mys!

Denna gång An eligible bachelor och även den var bra! Henry skriver som vanligt karaktärer man tycker om, jag får alltid känslan av att jag kommer sakna dem när boken är slut. Sen är det ibland kanske lite samma typ av karaktärer i böckerna, men det gör mig inget alls, det är tryggt och gosigt. Sen har hon ett fantastiskt språk och man sugs verkligen in i boken, det KÄNNS som att jag är i en mysig stuga i Cotswolds och allt man vill är att krypa upp i en pösig fåtölj med en filt och en kopp te.

Ibland kan jag tycka att säcken knyts ihop på lite väl få sidor i slutet, man hade kunnat ha klimaxet lite tidigare så allt fick lite mer tid att ordna sig, men på något sätt känns det ändå alltid som att man fick svaren man önskade, även i denna.

Nästa blir A country christmas, en av hennes tidigaste böcker. Känns perfekt nu när det närmar sig jul!

Jag har börjat på serien om Betty av Katarina Widholm. Läste ut första delen på två dagar och har nu börjat på andra. Har inte tyckt de låtit så bra när jag läst om dem tidigare men såg en recension om sista delen som fick mig intresserad. Och de är ju riktigt bra.
Insåg idag att jag har en del fördomar om vilka som läser vilka böcker.
Vi var några som pratade om vad vi läste just nu och när jag beskrev vad dessa böcker handlar om plockade två män (ca 45 respektive 60 år) upp sina telefoner för att skriva upp titel och författare. Jag hade inte förväntat mig att någon av dem ville läsa böcker som främst handlar om en kvinnas liv.

Efter att ha läst Väninnorna på Nordiska Kompaniet så gav jag mig på samma författares alla första bok, Lovisas val som är en del i serien om Halleholm. Den var tyvärr inte alls särskilt bra, platt persongalleri, förutsägbar på ett ganska tråkigt sätt och lite osammanhängande. Det är tur att hon utvecklats i sitt författarskap, men jag kommer inte läsa fler i denna serie i alla fall.

Jag läser Teatern vid stranden av Joanna Quinn. Drygt 600 sidor familjesaga men det är också teater och litteratur, andra världskriget, relationer, med mera. Välskriven och intressanta karaktärer.

Efter att ha läst Väninnorna på Nordiska Kompaniet så gav jag mig på samma författares alla första bok, Lovisas val som är en del i serien om Halleholm. Den var tyvärr inte alls särskilt bra, platt persongalleri, förutsägbar på ett ganska tråkigt sätt och lite osammanhängande. Det är tur att hon utvecklats i sitt författarskap, men jag kommer inte läsa fler i denna serie i alla fall.
Tack för info. Har funderat lite på den serien. Å ena sidan låter det inte lika mycket som en bok i min smak, å andra sidan har hon ju skrivit så bra. Men då vet jag att jag håller mig borta från dem.

Läser om Carrie, pga Halloween.
Det är inte mycket skräck skräck, men herrejisses vilken triggerfest om man tänker i dagens mått mätt. Eller iofs läser mest sci fi och fantasy så det kanske är mer i "normal" litteratur :) som.. skräck. Förstår att jag läste den väldigt fläckvis när jag var runt 14 för den är så väldigt obehaglig. Såhär med lite perspektiv så minns jag inte alls att Stephen Kings böcker var så oerhört välskrivna och närgågna.

Åh, det är de 😍
Väldigt många av dem, iallafall.

Blir nog att läsa om lite King som vinterläsning.

Jag tyckte väldigt mycket om boken om grand hotell och började på nordiska kompaniet, men gav upp. Den var så rörig med alldeles för många namn att hålla reda på, utan någon ordentlig sammanfattning av vad som hänt på dessa 10 år. Kändes bara rörigt.

Hallå jag behöver hjälp! Vill ha en mysig bok med julstämning att läsa under december, och den ska vara på svenska.
Har redan koll på vad det finns på engelska men nu vill jag ha svensk julstämning. Tips? Behöver inte vara spicy, och om den har HBTQ- eller queer-karaktärer är det ett extra plus men inget måste. Fokus på att det ska kännas juligt 😄

Hallå jag behöver hjälp! Vill ha en mysig bok med julstämning att läsa under december, och den ska vara på svenska.
Har redan koll på vad det finns på engelska men nu vill jag ha svensk julstämning. Tips? Behöver inte vara spicy, och om den har HBTQ- eller queer-karaktärer är det ett extra plus men inget måste. Fokus på att det ska kännas juligt 😄
HBTQ/Queer kan jag nog inte hjälpa till med, men några förslag: Julakuten för ensamma hjärtan (Callum Bloodworth), Jul i krinolin (Amanda Hellberg, tre böcker med jultema i en serie, historiskt), Julmiraklet (Caroline Twamley, tre böcker med jultema i en serie, nutida).

Jag tyckte väldigt mycket om boken om grand hotell och började på nordiska kompaniet, men gav upp. Den var så rörig med alldeles för många namn att hålla reda på, utan någon ordentlig sammanfattning av vad som hänt på dessa 10 år. Kändes bara rörigt.
Ja det var väldigt många att hålla rätt på, jag fick pausa och fundera flera gånger. Men jag gillade ändå den boken i sin helhet!

Liknande trådar

R
  • Låst
Kropp & Själ Jag är ny här på bukefalos, och är väldigt orolig att göra fel eller bryta mot några regler. Så jag tänkte att det är lika bra att fråga...
Svar
12
· Visningar
3 175
Senast: Gunnar
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
17 854
Senast: Mineur
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 192
Senast: Lady_S
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 793
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30