Vad läser du just nu?

Nu är Kodnamn Alice utläst och den var bra rakt igenom men nu behöver jag läsa något gulligt 😅
Jag blir så berörd och jag fattar inte hur jag hamnar med dessa böcker hela tiden. Denna höst/sommar känns det som att jag bara har läst om krig och elände (fast riktigt så är det ju inte).

Nästa bok får nog bli 30 dagar i Paris av Veronica Henry. Det står iaf att det ska vara en feelgood ;)
Den är nog ändå den värsta känslomässigt, men jag tog också andra böcker emellan. De är så välskrivna så de griper tag om en!
 
Nu är Kodnamn Alice utläst och den var bra rakt igenom men nu behöver jag läsa något gulligt 😅
Jag blir så berörd och jag fattar inte hur jag hamnar med dessa böcker hela tiden. Denna höst/sommar känns det som att jag bara har läst om krig och elände (fast riktigt så är det ju inte).

Nästa bok får nog bli 30 dagar i Paris av Veronica Henry. Det står iaf att det ska vara en feelgood ;)

Smart att läsa något lättsamt emellan. Själv gav jag mig på Huset på Rivieran" av Natasha Lester direkt efter kodnamn Alice. Den handlar bland annat om nazisternas konstkupper i Paris och växlar mellan andra världskriget och nutid. FAntastisk bok av författarinnan precis som alla hennes böcker och väldigt väl researchad. Men såklart fanns det mycket grym behandling av människor av nazisterna i denna boken precis som Alice blev grymt behandlad i Kodnamn Alice.

Sen kände jag verkligen att jag behövde min hjärna behövde återhämta sig lite med något lättsamt så läst två böcker i serien Säbyholms gröna fingrar. Lagom mysdeckare som var precis vad jag behövde. :)
 
Jag råkade hamna i ett rejält läsprojekt! Jag fick se att Åsa Nilsonne har skrivit en bok som heter Fru Gregorius, som alltså är Helga Gregorius version av Doktor Glas. Det fick mig förstås att tänka på Bengt Ohlssons Gregorius som ju kom för ca 20 år sedan och som jag verkligen gillade. Jag bestämde mig för att jag nog behöver läsa både Doktor Glas och Gregorius igen innan jag läser Fru Gregorius. Då insåg jag att Bengt Ohlsson också skrivit fru Gregorius version, i romanen Helga - som jag alltså inte läst. Så nu blir det så att jag läser om Doktor Glas och sedan Gregorius. Sen läser jag Helga, och sist boken som startade det hela, Fru Gregorius. Den har dessutom inte kommit ut som E-bok än, men jag hoppas den har det när jag kommit igenom de andra :) Men först ska jag läsa ut Anders de la Mottes Mord på Capri. Den har inte lyft än och är nog lite för mycket feelgooddeckare för mig egentligen - men den är lättsmält och småtrevlig så det funkar.
 
Smart att läsa något lättsamt emellan. Själv gav jag mig på Huset på Rivieran" av Natasha Lester direkt efter kodnamn Alice. Den handlar bland annat om nazisternas konstkupper i Paris och växlar mellan andra världskriget och nutid. FAntastisk bok av författarinnan precis som alla hennes böcker och väldigt väl researchad. Men såklart fanns det mycket grym behandling av människor av nazisterna i denna boken precis som Alice blev grymt behandlad i Kodnamn Alice.

Sen kände jag verkligen att jag behövde min hjärna behövde återhämta sig lite med något lättsamt så läst två böcker i serien Säbyholms gröna fingrar. Lagom mysdeckare som var precis vad jag behövde. :)
Ja men så var ju Kelly Bowens Den hemliga våningen också. Handlade också lite om konst och andra världskriget och nutid, också på sitt sätt gripande/berörande och modiga kvinnor.

Jag läser ju ganska blandat men de här djupare böckerna sätter sig ju mer så det känns som att jag bara läser sånt här elände och senaste tiden har varit mycket andra världskriget.
 
Ja men så var ju Kelly Bowens Den hemliga våningen också. Handlade också lite om konst och andra världskriget och nutid, också på sitt sätt gripande/berörande och modiga kvinnor.

Jag läser ju ganska blandat men de här djupare böckerna sätter sig ju mer så det känns som att jag bara läser sånt här elände och senaste tiden har varit mycket andra världskriget.


Ja Den hemliga våningen var också väldigt bra och väldigt berörande. Men för mig tog nog Huset på Rivieran ännu djupare på något vis.
 
Även jag var på jakt efter något lättsamt efter många tunga böcker i rad, så jag laddade ner En andra chans av Jojo Moyes till läsplattan. Den var perfekt som semesterbok och även om jag aldrig var överförtjust i de tidigare böckerna gillade jag denna, främst för att Louisa är så himla charmig. Boken var fortfarande lite för "cheesy" för min smak, men storyn hade tillräckligt många lager för att vara intressant hela vägen igenom och jag fnissade för mig själv många gånger :)

Nu har jag börjat läsa Kvinna utan mask av Hanne-Vibeke Holst, en blandning av roman och biografi om Sonja Ferlov Mancoba. Den beskrivs såhär: "1930-tal. Sonja vill bli konstnär och söker sig mot sin mors vilja till en konstskola i Köpenhamn. Snart befinner hon sig i en miljö där allt tycks möjligt, där idealism och experiment frodas, och där konsten och sexualiteten blir en del av motståndet mot den framväxande nazismen. När kriget bryter ut är Sonja i Paris och hänger med surrealisterna. Allt ställs på sin spets. Hur långt är Sonja beredd att gå för att försvara sin konst, sin kärlek?"

Tycker om den än så länge, jag har alltid gillat Holsts sätt att skriva och kommer på mig själv med att undra hur det ska gå för Sonja egentligen (har dålig koll på den verkliga personen, vilket bidrar till att öka spänningen :D).
 
Just det, och samtidigt lyssnar jag på The Horse Dancer av Jojo Moyes. Kul med en hästbok-men-ändå-inte, men jag stör mig lite på den orealistiska storyn samt huvudkaraktärens naivitet (vilket säkert är meningen också).
Ah ”Under Londons broar” heter den på svenska, ja den var lite annorlunda mot hennes andra böcker.
Har lagt märke till att hon ganska så ofta blandar in lite hästar i sina böcker :)
 

Liknande trådar

R
  • Låst
Kropp & Själ Jag är ny här på bukefalos, och är väldigt orolig att göra fel eller bryta mot några regler. Så jag tänkte att det är lika bra att fråga...
Svar
12
· Visningar
3 117
Senast: Gunnar
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
17 686
Senast: Mineur
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 032
Senast: Lady_S
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 645

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur är processen
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp