Vad läser du just nu?

Jag har nyss läst klart Cathrine Laudrup-Dufours "Passage". En intressant person, uppenbart extremt driven sedan unga år och ridtekniskt mycket kompetent. Men boken kunde i princip ha handlat om en maratonlöpare eller höjdhoppare eller vilken sportutövare som helst, de stora tävlingarna, resultaten och medaljerna står i centrum och själva hästarna och kontakten med hästarna utanför ridpassen får man veta inget eller mycket lite om. Lite mer om Cassidy men ändå förvånansvärt begränsat och distanserat.

Nu vidare till Ludmilas Engquists bok "Ludmila - svenskare kan ingen vara".
 
Och nu ska jag äntligen läsa Solveig Balles Om uträkning av omfång del 3! Jag har tyckt väldigt mycket om de två första och är säker på att jag kommer fångas också av fortsättningen av detta tidsmysterium med sin alldeles egna atmosfär.

Jag brukar inte avverka böcker i den här takten men lyckades tima en gratis testperiod på Storytel och Nextory väl med långa tågresor och hotellövernattning. Så nu ser jag redan fram emot att få krypa ner efter dagens utbildning och en middag på hotellet och frossa i den 18 november ur ännu ett perspektiv. :love:
 
Min egna lilla utmaning att läsa minst 10 sidor i pappersbok i september gav verkligen utdelning 😃

Tredje boken jag han klart med fick jag tips om av en random person på Erikshjälpen 😅 Skogen där stjärnorna slocknar av Kristin Hammel. Den följer en flickas liv från att hon rövas bort av en kvinna som lever i skogen som tvååring. Större delen av boken utspelar sig under hennes sena tonår då andra världskriget härjar i städerna utanför skogen hon lever i.

Tyckte inte in den alls, men kul att få boktips av en främling ☺️
 
Åh jag fick för mig att också del 4 och 5 var tillgängliga redan bara för att titlarna fanns på Storytel, men nu blir det drygt en månads väntan på den fjärde delen och sedan femman i februari. Dvs jag har verkligen inte fått nog av ”Om uträkning av omfång”, länge sedan jag fastnade så hårt för en bokserie.
 
Läser Med ont fördrivas av Anna Tell. Andra delen i en serie men går absolut att läsa fristående, är hittills bättre än den första (som också var bra). Amanda är soldat och förhandlare och skickas till Kosovo där en svensk polis saknas.
Annorlunda svenska spännings-böcker som rekommenderas.
 
Jag läste ut The rule of the Aurora king av Nisha J Tuli som är bok 2 om tjejen Lor. Vad är det kallar genren romantasy?
Boken är egentligen ganska innehållslös ändå så händer det saker hela tiden. Läser antagligen mest för att jag är nyfiken ”vad händer sen då?”. Snabbläst men det kan ju bero på språkbruket. Med så mycket svordomar som fyller ut boken så blir det ju som sagt ganska innehållslöst i slutänden 🤷🏻‍♀️😅

Nu är jag halvvägs genom Kodnamn Alice av Kate Quinn. Köpte den för att någon/några här i tråden skrev om den. Välskrivet och jag gillar att varannat kapitel är händelserna 1915 om den ena huvudkaraktären och sedan händelserna 1947 för den andra huvudkaraktären. Tidshoppen mellan kapitlena gör att nyfikenheten upprättshålls.
 
Nu är jag halvvägs genom Kodnamn Alice av Kate Quinn. Köpte den för att någon/några här i tråden skrev om den. Välskrivet och jag gillar att varannat kapitel är händelserna 1915 om den ena huvudkaraktären och sedan händelserna 1947 för den andra huvudkaraktären. Tidshoppen mellan kapitlena gör att nyfikenheten upprättshålls.
Fortsätt med jägarinnan och sen diamantögat efter Alice. Och så Roskoden före the Bryar club (inte kommit på svenska än). Fenixkronan är mer fristående men lika bra som de andra!
Man måste inte läsa dem i ordning, men det är kul för gamla huvudpersoner dyker upp i utkanten av de senare böckerna :)
 
Fortsätt med jägarinnan och sen diamantögat efter Alice. Och så Roskoden före the Bryar club (inte kommit på svenska än). Fenixkronan är mer fristående men lika bra som de andra!
Man måste inte läsa dem i ordning, men det är kul för gamla huvudpersoner dyker upp i utkanten av de senare böckerna :)
Jaha är det en serie? Eller är det lite som de där Dan Brown böckerna änglar och demoner mm. Fristående men med hintar vad som har hänt tidigare?
 
Häromdagen läste jag ut Själens telegraf av Amanda Svensson. Första boken jag läser av den författaren och jag gillade den verkligen på många vis. Några kapitel var lite sega i mitten där jag upplevde att författaren tappade flytet i formuleringarna. Men överlag ett levande och intressant språk med många detaljer där vissa formuleringar fick mig att tänka till och andra att fnissa. Boken utspelar sig i Storbritannien under två tidsperioder, 1992 i Somerset och 1998 i Glasgow. Det handlar om sanningar och lögner, det som sägs och det som inte sägs, att ha pengar och att inte ha pengar, kärlek och att äga eller att ägas.
 
Fortsätt med jägarinnan och sen diamantögat efter Alice. Och så Roskoden före the Bryar club (inte kommit på svenska än). Fenixkronan är mer fristående men lika bra som de andra!
Man måste inte läsa dem i ordning, men det är kul för gamla huvudpersoner dyker upp i utkanten av de senare böckerna :)


Oj visste inte heller att detta var en serie eller ialalfall flera böcker. Tyckte också boken Kodnamn Alice var väldigt bra. Dock är min läslista väldigt lååång för tillfället så det kommer nog dröja lite :)
 
Nu är Kodnamn Alice utläst och den var bra rakt igenom men nu behöver jag läsa något gulligt 😅
Jag blir så berörd och jag fattar inte hur jag hamnar med dessa böcker hela tiden. Denna höst/sommar känns det som att jag bara har läst om krig och elände (fast riktigt så är det ju inte).

Nästa bok får nog bli 30 dagar i Paris av Veronica Henry. Det står iaf att det ska vara en feelgood ;)
 
Nu är Kodnamn Alice utläst och den var bra rakt igenom men nu behöver jag läsa något gulligt 😅
Jag blir så berörd och jag fattar inte hur jag hamnar med dessa böcker hela tiden. Denna höst/sommar känns det som att jag bara har läst om krig och elände (fast riktigt så är det ju inte).

Nästa bok får nog bli 30 dagar i Paris av Veronica Henry. Det står iaf att det ska vara en feelgood ;)
Då tipsar jag om den jag läste häromveckan, Pendlarsällskapet. Både mysig och fin feelgood 😍
 

Liknande trådar

R
  • Låst
Kropp & Själ Jag är ny här på bukefalos, och är väldigt orolig att göra fel eller bryta mot några regler. Så jag tänkte att det är lika bra att fråga...
Svar
12
· Visningar
3 117
Senast: Gunnar
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
17 686
Senast: Mineur
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 032
Senast: Lady_S
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 645

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Hur är processen
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp