Vad läser du just nu?

Katarina Wennstam: Döda kvinnor förlåter inte. Utspelar sig i Stockholm i slutet av 1800-talet. Den kretsar kring några olika kvinnor som dras samman när liket av en kvinna hittas; denna kvinna verkar ha försökt göra abort och dött av det. Men det är något som inte stämmer, och de andra kvinnorna börjar nysta i fallet.

Bra skriven och man blir vansinnigt upprörd över dåtidens kvinnosyn och synen på moral, vilket också avspeglas i lagarna.
 
Jag har just påbörjat Floden sjunger ditt namn av Eleanor Shearer. Valde den för att den passar in i bokbingot men den fångade mig direkt. Verkar riktigt bra.

Har också bestämt mig för att läsa om "Lilla huset"-serien av Laura Ingalls Wilder. Har reserverat de fyra första och hoppas få hem under veckan.
 
Har tyvärr kommit av mig lite med läsandet under sommaren pga trädgård att ta hand om, men nu när det äntligen lugnat ner sig ute så har läsandet kunnat återupptas.

För ett tag sedan läste jag ut Drottninggatan av Åsa Erlandsson som handlar om terrordådet 2017. Författaren har tagit ett brett grepp om händelsen och träffat och pratat med många som drabbats på olika sätt, både offer, vittnen, anhöriga, poliser och rättsväsendet. Jag upplevde boken som respektfullt skriven, och jag förstår varför de drabbade fått förtroende för att prata med författaren även om de aldrig annars pratat om händelsen med journalister. Det berör en att läsa om hur så många fått PTSD och liknande problem och hur det påverkat dem och deras liv.

En berörande (om än fiktiv) berättelse var Vad hjärtat aldrig glömmer av Kelly Rimmer. Handlar om Alina som växte upp i Polen under WWII och barnbarnet Alice, som båda i nutid bor i USA. Alina är gammal och svårt sjuk och ber Alice att ta reda på vad som hände med Alices morfar, vilken Alice trodde var död. På det stora hela en riktigt bra bok, Alinas liv är verkligen gripande, men delarna med Alices vardagsliv är såå tråkiga. Stör mig även lite på hur stereotypiskt Alices autistiske son beskrivs, han får utbrott av nytt utseende på yoghurtförpackningen och självklart gillar han tåg och schack...

Därefter fick det bli 1795 av Niklas Natt och Dag, den avslutande delen i Bellman noir-trilogin. Lite svår att komma in i från början, och med ett lite annat tidsupplägg än i de tidigare två delarna. Annars var det mesta sig likt. Med kanske 100-150 sidor kvar blev historien betydligt mer spännande och intressant, vilket nog byggde upp mina förväntningar på ett storslaget avslut. Tyvärr föll det lite, och slutet kändes liksom lite... "platt", men ändå helt okej. Allt som allt kan jag konstatera att 'Bellman noir' varit en intressant och annorlunda historisk deckartrilogi som jag uppskattat att läsa.
 
Jag gillar Jojo Moyes, alla hennes böcker är så bra! Jag har nyligen läst Silverviken och Under Londons broar båda SÅ BRA! Man vill liksom aldrig att boken ska ta slut..
Nästa bok på tur är Bortom horisonten, sen får jag börja leta efter om det finns fler av hennes böcker översatta till svenska..
1000011675.jpg
 
Jag gillar Jojo Moyes, alla hennes böcker är så bra! Jag har nyligen läst Silverviken och Under Londons broar båda SÅ BRA! Man vill liksom aldrig att boken ska ta slut..
Nästa bok på tur är Bortom horisonten, sen får jag börja leta efter om det finns fler av hennes böcker översatta till svenska..
Visa bifogad fil 153802
Kunde inte låta bli att kolla.. 😅
Hittade två jag inte har, hennes debutroman "Det skyddande regnet" och hennes senaste (?) "Andra kvinnors liv". 😃
 
Har satt som mål i september att läsa minst 10 sidor i en bok innan jag somnar (om jag inte har ”bråttom” att somna) för att minska reels-scrollandet och kolla tillbaka till att läsa lite pappersböcker utöver alla ljudböcker :)

Lyckades med denna ambition att läsa ut en bok som jag börjat på för länge sen men tyckt halkat ur flera gånger - Molnfri bombnatt av Vibeke Olsson. Berättarrösten är en äldre kvinna boende i Stockholm som berättar om sin uppväxt i München på 1930-talet, hur hon levde under kriget och efter. Berättelsen flyttar sig mellan perioderna på ett skickligt sätt utan att bli förvirrande. Otroligt gripande berättelse som ger en, för mig, ny bild av livet i Tyskland under kriget. Rekommenderar den verkligen!
 
Jag har läst ut Glömda om söndagen av Perrin. Älskar hur hon skriver.
Undrar dock om man ska förstå slutet för jag gjorde inte det. Ngn som har läst som kan förklara för mig under spoiler eller i pm?
 
Har precis blivit klar med Somewhere beyond the sea av TJ Klune. Fortsättningen på The house by the cerulean sea. Älskar karaktärerna! Vill veta mer om dem, hoppas verkligen att det kommer fler böcker. Kan till och med tänka mig film, men det är nog lite svårt att få till :D men gillar du fantasy så läs dem!
 
Efter tips härifrån har jag läst Allt jag fått lära mig av Tara Westover. Ett otroligt gripande liv, och välskriven.

Den övergivna trädgården av Kelly Bowen. Utspelar sig både i nutid och under WWII, där nutidsdelen kändes nästan lite överflödig, eller åtminstone ofärdig. De bitar som utspelade sig under andra världskriget gav mycket mer till boken.

Brottsjön av Johanna Mo, sista boken i serien om polisen Hanna Duncker. Höll samma klass som de andra i samma serie, extra plus till författaren för att avsluta serien i tid, och knyta ihop lösa trådar.

Min lyssna-serie just nu är Dannika Darks Crossbreed-böcker. Huvudpersonen är både vampyr och magiker, och får ett erbjudande om att jobba med en organisation som hanterar brott inom den övernaturliga världen. Gillar dem!
 
Jag har läst Happy Place av Emily Henry, det tog ett tag för jag tyckte den var rätt seg. Lång väg mot ganska väntat slut. Och kan en man verkligen ha en så distinkt doft av gran att man känner det så fort han äntrar rummet? :p

Nu är jag i sluttampen av Själens telegraf av Amanda Svensson, den gillar jag verkligen! Det är något med språket som är så levande, trots en ganska lågmäld historia. Återkommer när jag läst ut den, det känns som att ganska mycket kommer utspela sig de sista ca 80 sidorna.
 
Jag har precis läst ut Marie Hermanssons Längst in i skogen och Malin Haawinds Den som följer. Innan det har jag läst Jessica Fellowes Mitford-morden, de tre första. Frosseri i 1920-talet ur lite olika perspektiv! Böckerna är alla välskrivna och skildrar tiden väl - Malin Haawind mer som en dokumentärroman som bygger på autentiskt material om Ellen Keys hushållerska och livet på Strand under författarens sista år. Jessica Fellowes använder också verkliga och kända personer, systrarna Mitford, men skriver helt fiktiva detektivhistorier i deras närhet. Marie Hermanssons bok är också den tredje i en serie deckare som utspelar sig i Göteborg på 20-talet. De tre i serien är sinsemellan väldigt olika, men med samma två huvudpersoner.
 

Liknande trådar

R
  • Låst
Kropp & Själ Jag är ny här på bukefalos, och är väldigt orolig att göra fel eller bryta mot några regler. Så jag tänkte att det är lika bra att fråga...
Svar
12
· Visningar
3 117
Senast: Gunnar
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
17 686
Senast: Mineur
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 032
Senast: Lady_S
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 645

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur är processen
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp