Vad läser du just nu?

Jag har blivit alldeles jultokig den här veckan, så jag laddade ner en julbok till läsplattan och lotten föll på This Christmas av Emma Heatherington. Den utspelar sig på Irland och handlar om två personer som båda behöver fly julen i stan av olika skäl och bokar in sig i en mysig stuga på Irlands västkust. Tyvärr inser de dock när de anländer att båda har lyckats boka samma stuga, och det finns inga andra att välja på...

Den låter lite fånig, sådär som julböcker ofta är, men hittills har den överraskat mig positivt faktiskt. Karaktärerna känns tillräckligt unika och välskrivna för att vara intressanta och trovärdiga och miljöerna som beskrivs är underbara :love:

Min lista med olästa böcker på Storytel är inte att leka med, så försöker ta dem lite i oordning emellanåt 😂

Lite nöjd att jag härom veckan tog tag i den boken som låg längst ner på listan 😁 Ett system så magnifikt att det bländar av Amanda Svensson. Tycker inläsningen var superbra!
Boken handlar om tre trillingar som i vuxen ålder alla lever skilda liv och alla lider av psykisk ohälsa. Något händer som gör att man förstår att det ligger något under ytan i familjen som behöver komma fram. Boken är något lång, men tyckte om den!

Jag har verkligen fastnat i de här historiska romanerna och läste precis ut Kelly Bowens Den övergivna trädgården som jag tycker är snäppet bättre än hennes Den hemliga våningen.
Så duktig på att skriva miljöbeskrivningar och andra detaljer. Sedan är ju hennes böcker väldigt gripande för hon utelämnar ju inga hemskheter direkt utan lyckas få till känslor i sin text.

Nu har jag faktiskt bara en enda bok kvar i min hög :nailbiting: Hur gick det till? Bör åtgärdas snarast!
Så för min del blir det nu Kristin Hannah och De fyra vindarna.

Jag lyssnar på graphic audio av Fourth wing. Trodde att det skulle störa mig med flera röster och bakgrundsljud men nej det funkar bra! Lite äckligt när det bryts ben bara 🙈

På sistone har jag läst Botanikern av M.W. Craven, en kriminalroman som visade sig vara femte delen i en serie men den kunde absolut läsas fristående. Rasande högt tempo och hela tiden spännande. Gillade!

Har även läst Zoopojken av Peter Hammarbäck. Snabbt tempo här också men mer av typen osannolik historia med lite filosofiska funderingar däremellan. Den gick snabbt att läsa men ingen favorit.

Nu läser jag Snöfall över Paris av Karolina Schützer, en julig feelgoodbok med lite familjehemligheter som ingrediens och såklart att den mysiga verksamheten (en bar i det här fallet) är hotad.

Började läsa "Blåklockor som klingar på natten" första delen i serien morden vid Göta kanal av Linda Rakka. Men jag tycker att Betsy i boken är så osympatisk att jag inte står ut med att fortsätta. Läst åttio sidor och jag kan inte med den karaktären. Gillade heller inte riktigt historien med Teddie, tycker mest det är en obegriplig karaktär och jag har svårt att förstå motiven för att John överhuvudtaget väljer att ta henne med i bilen hela vägen till Sparvdalen. Tycker inte det blir en trovärdig berättelse för mig. Så jag kommer hitta något annat och avslutar där jag är nu.

Läst Straff av Ann-Helen Laestadius. Man får följa fem elever på nomadskolan för samer, på 50-talet och sedan 30 år senare. De for fruktansvärt illa när de kom till internatskola, sju år gamla och många förstod inte svenska. Samiska fick de inte prata, då straffades de hårt. Men de är inte alltid snälla mot varandra heller. Trettio år senare stöter de på föreståndarinnan, deras plågoande, som flyttat hem.

Välskriven och mycket engagerande! Rekommenderas!

Liknande trådar

R
  • Låst
Kropp & Själ Jag är ny här på bukefalos, och är väldigt orolig att göra fel eller bryta mot några regler. Så jag tänkte att det är lika bra att fråga...
Svar
12
· Visningar
3 195
Senast: Gunnar
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
17 945
Senast: Mineur
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 268
Senast: Lady_S
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 262
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar