Vad läser du just nu?

Just nu läser jag parallellt Harry Potter and the goblet of fire (för vilken gång i ordningen vet jag inte men det var länge sen nu) och De sju systrarna av Lucinda Riley.
Jag håller också på med De sju systrarna, men hade hoppats på att bli lite mer involverad. Men men, jag har inte tråkigt när jag läser, jag har bara inte svårt att sluta läsa.
 
Jag håller också på med De sju systrarna, men hade hoppats på att bli lite mer involverad. Men men, jag har inte tråkigt när jag läser, jag har bara inte svårt att sluta läsa.
Jag är precis i början av den första boken, hoppas på att bli fast men vi får se! Har hört att vissa tycker böckerna är aningen sega.
 
Jag läser just nu Wordslut: A Feminist Guide to Taking Back the English Language av Amanda Montell. Läste hennes bok Cultish tidigare i vår och tyckte väldigt mycket om den. Eftersom den här behandlar ett, för mig, ännu mer intressant ämne har jag skyhöga förväntningar och än så länge håller den måttet (jag har dock bara läst typ 40-50 sidor än så länge). Rekommenderas varmt till de med intresse för språk och lingvistik! Den bör dock, av naturliga skäl, läsas på engelska.

Förlaget beskriver boken såhär: "The word bitch conjures many images for many people, but it is most often meant to describe an unpleasant woman. Even before its usage to mean a female canine, bitch didn’t refer to gender at all—it originated as a gender-neutral word meaning genitalia. A perfectly innocuous word devolving into a female insult is the case for tons more terms, including hussy—which simply meant housewife—or slut, which meant an untidy person and was also used to describe men. These words are just a few among history’s many English slurs hurled at women.

Amanda Montell, reporter and feminist linguist, deconstructs language—from insults and cursing, gossip, and catcalling, to grammar and pronunciation patterns—to reveal the ways it has been used for centuries to keep women and other marginalized genders from power. Ever wonder why so many people are annoyed when women talk with vocal fry or use the word like as a filler? Or why certain gender-neutral terms stick and others don’t? Or where stereotypes of how women and men speak come from in the first place? Montell effortlessly moves between history and popular culture to explore these questions and more. Wordslut gets to the heart of our language, marvels at its elasticity, and sheds much-needed light into the biases that shadow women in our culture and our consciousness."
 
Jag är precis i början av den första boken, hoppas på att bli fast men vi får se! Har hört att vissa tycker böckerna är aningen sega.
Jag har ju läst allt som finns av Lucinda på svenska (till min stora glädje kommer en till översättning i höst) men jag tror man måste gilla hoppandet mellan tider och inget går riktigt spikrakt i hennes böcker.
Första boken jag läste skriven av henne var ”Fjärilsrummet” och jag tyckte det var skitjobbig att hon hoppade i nutid och dåtid. Men sen, ja sen fastnade jag för hennes böcker och sätt att skriva på 😅 tycker tom numera att Fjärilsrummet är en väldigt bra bok.
 
Just nu läser jag A Discovery of Witches av Deborah Harkness.

Har under senaste veckorna även läst Katthotellet vid kusten och uppföljaren Andra sommaren på Katthotellet av Jessika Devert.

Första Katthotellet boken hade jag i början väldigt svårt för huvudpersonens personlighet. 😅 Och tyckte boken kändes något hackig i berättandet. Tänkte ändå ge den en chans och det blev bättre efter hand, såpass att jag var tvungen att läsa uppföljaren också pga nyfiken på hur det skulle gå för alla karaktärer.
Andra boken flöt sen på mycket bättre på alla sätt.

Jag köpte en E-bookläsare för några veckor sen. Går så mycket lättare att läsa för mig nu. Vad det nu beror på.
Antar det är tillgängligheten och att det är lättare att bara byta över till en annan bok några kapitel om jag behöver en paus i den ena.

Under flera år nu har jag knappt kunna läsa en bok om året. Köpt har gått bra, men att läsa har gått sämre. Har många halvlästa i bokhyllan...
 
Läste precis ut Sorgen, lyckan, livet av Meg Mason. En hjärtskärande historia om hur mental ohälsa påverkar livet, både personen själv och alla de omkring. Rekommenderas starkt
 
Precis lyssnat färdigt på Nattexpressen av Karin Erlandsson. En mycket fint barnbok på mysigt tema men som ändå är lite spännande och smart. Rekommenderas till er som gillar barnböcker eller som har barn att läsa med :)
 
Precis lyssnat färdigt på Nattexpressen av Karin Erlandsson. En mycket fint barnbok på mysigt tema men som ändå är lite spännande och smart. Rekommenderas till er som gillar barnböcker eller som har barn att läsa med :)
Den är så bra, och pappersboken har några jättefina illustrationer! Det är också en kalenderbok med 24 kapitel att läsa i december fram till julafton, mysigt tycker jag.
 
Den är så bra, och pappersboken har några jättefina illustrationer! Det är också en kalenderbok med 24 kapitel att läsa i december fram till julafton, mysigt tycker jag.
Åh va fint! Ska komma ihåg det och kunde ge bort den till lämpligt barn längre fram då 😃
Rekommenderar hennes serie om Ögonstenen!
Åh, den har jag ju med läst! Tänkte inte på att det var samma författare 😅
 
Jag har lyssnat på "Inte vilken håla som helst, från Strandvägen till Stallarholmen" av Barbara Kjellström, började relativt okej, som en lättsam feelgood, men sen blev jag mer och mer irriterad på handlingen och huvudkaraktären, det var bara en enda oändlig räcka av en överklass dam som gnällde över hur lite pengar hon hade hur otroligt fattigt hon behövde leva efter hennes man lämnade henne samtidigt som pengar helt magiskt trillade in hela tiden och allting bara löste sig jättesmidigt så den får 10- poäng av mig. Urusel bok.

Sen har jag även lyssnat på "Living la vida glamping" av Avanna Larsson om Barbro och Barbie älskade den. Superhärlig feelgood och Barbro är en ljuvlig tant.
Tyckte även väldigt mycket om de efterföljande 3 böckerna om Barbro och Barbie. Sommarspanining och snickarglädje. Flamingos fejk och familjefejder samt Living la vida glamping, andra sommaren.
 
Just klar på glamping-böckerna och de två andra med samma familj av Avanna Larsson som nämns ovan. Hysteriskt kul! Även om "F&F&F" inte var fullt lika kul då familjefejden blev tröttsam men alla verkligen värda att lyssna på.
 
Lyssnade på A ladys guide to fortune hunting medan jag målade hus idag. Lagom trevlig underhållning, väldigt mycket Bridgerton-känsla över den.
 
Ännu en målarbok avklarad, Bomullsfabrikens skugga av Ann-Cristin Antell. Rätt besviken faktiskt, den hade höga betyg på Storytel men jag upplevde inte att den levde upp till det. Den kändrs platt och ganska ojämn.
 
Jag lyssnar ju till 90%, hemskt praktiskt :D sen har jag några bokhyllor med dubbla bokrader hemma :angel:
Själv lånar jag de flesta böckerna på biblioteket men det har ändå blivit endel köpta böcker genom åren. Just nu ligger några böcker i kassar och några i intryckta i en kallaxhylla i ett rum vi knappt är i. :angel1:
Men skulle vilja få fram böckerna.
 

Liknande trådar

R
  • Låst
Kropp & Själ Jag är ny här på bukefalos, och är väldigt orolig att göra fel eller bryta mot några regler. Så jag tänkte att det är lika bra att fråga...
Svar
12
· Visningar
3 119
Senast: Gunnar
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
17 696
Senast: Mineur
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 032
Senast: Lady_S
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 645

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Jämställt förhållande
  • Årets Nobelpris
  • Unga brottslingar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp