Vad läser du just nu?

Nästa husmålarbok blev How to kill you family av Bella Mackie. Jag gillade den, huvudpersonen är oerhört bitter och syrlig. Rätt så mycket hoppande i tiden men det gick ändå att hänga med. Och en oväntad vändning i slutet!
 
Igår gjorde jag något för mig extremt ovanligt och spontanköpte en bok direkt på läsplattan. Jag hade lite tråkigt, ingen av böckerna som redan låg där kändes lockande och de reade ut vissa böcker för £0.99. Det slutade med att jag shoppade hem Home Stretch av Graham Norton, efter att först ha konstaterat att den fått extremt bra betyg på flertalet pålitliga hemsidor (4,1 på Goodreads, bara en sådan sak!). Jag tycker väldigt bra om Graham Norton som programledare och kan nu konstatera att jag även gillar honom som författare. Boken var gripande från sida ett och jag har under dagen gått och längtat efter att få fortsätta läsa vilket känns som ett väldigt bra betyg. Hoppas att det fortsätter på samma positiva sätt!
 
Igår gjorde jag något för mig extremt ovanligt och spontanköpte en bok direkt på läsplattan. Jag hade lite tråkigt, ingen av böckerna som redan låg där kändes lockande och de reade ut vissa böcker för £0.99. Det slutade med att jag shoppade hem Home Stretch av Graham Norton, efter att först ha konstaterat att den fått extremt bra betyg på flertalet pålitliga hemsidor (4,1 på Goodreads, bara en sådan sak!). Jag tycker väldigt bra om Graham Norton som programledare och kan nu konstatera att jag även gillar honom som författare. Boken var gripande från sida ett och jag har under dagen gått och längtat efter att få fortsätta läsa vilket känns som ett väldigt bra betyg. Hoppas att det fortsätter på samma positiva sätt!
Den åker genast upp på läslistan, älskar Graham Norton 😍
 
Ali McNamara- Kates besynnerliga pysselbutk
Tredje i en serie om kuststaden St Felix. Lättsmält, en smula långrandigt och 14åriga jag hade nog tyckt bättre om de "magiska" inslagen. Vill man lyssna på något men har ingen koncentration funkar det.
 
Lyssnar på Lisa Jewell- Och sen var hon borta
Har gått igenom några av hennes nu och alla känns som att de har mer realistiska människoporträtt än många andra böcker plus många twists&turns. Sträcklyssnar varje gång!
 
Lyssnar på Lisa Jewell- Och sen var hon borta
Har gått igenom några av hennes nu och alla känns som att de har mer realistiska människoporträtt än många andra böcker plus många twists&turns. Sträcklyssnar varje gång!
Den tyckte jag väldigt mycket om när jag läste den för några år sedan! Tack för påminnelsen, det var länge sedan jag läste en bok av henne men nu ska jag spana lite och se ifall nån av hennes kanske kan bli nästa ljudbok för mig :)
 
Jag har precis läst ut Det 19e fabergeägget av Claes Eriksson. Det är en "skattjaktsbok" i Dan Browns anda skulle jag säga, med ett berättarplan under ryska revolutionen och ett i "nutid" (2013). Jag tycker att upplägget och drivet är skickligt utfört, det blir lite spännande och författaren är mycket kunnig i rysk historia vilket i sig är en kvalitet. På minussidan ligger att personporträtten är rätt platta och relationerna känns lite påklistrade. Men den var absolut värd de 39 kronor och den tid jag lade på den.
 
Svartfågel, av Frida Skybäck. Helt okej deckare, men uppläsaren (Katarina Ewerlöf) gjorde att den blev rätt jobbig att lyssna på. Betydligt bättre när jag hade möjlighet att läsa istället. Plus för att den utspelar sig i mitt närområde, det är alltid lite extra kul.
 
Lyssnar nu på den fjärde och verkligen förhoppningsvis sista delen av serien. Denna gång om en meteorolog som kommer till St Felix för att bryta sin sjukskrivning med en nystart. Hon har ME. Jag är ingen expert, den tar iaf upp sjukdomen men det känns inte riktigt som att sjukdomen blir korrekt beskriven. Inte den bild som jag fått genom Buke&andras berättelser.
Ali McNamara- Kates besynnerliga pysselbutk
Tredje i en serie om kuststaden St Felix. Lättsmält, en smula långrandigt och 14åriga jag hade nog tyckt bättre om de "magiska" inslagen. Vill man lyssna på något men har ingen koncentration funkar det.
 
HAr läst väldigt mycket under semestern och brukar ha svårt att hålla i läsningen när jobb och allt annat drar igång men hittills har det gått bra. Under en jobbresa i förra veckan som innefattade några timmars flygning och en del väntan på flygplats hann jag läsa ut Nina Wähäs Babetta som jag tror att jag fått tips om i den här tråden tidigare. Tyckte mycket om den och ska definitivt läsa även Testamente av samma författare.

Igår kväll började jag på Cilla Naumans Skäret och blev fast direkt. Det är så intressant att vissa böcker passar en som hand i handske från första meningen medan jag lika gärna kan avfärda en bok efter första sidan om den inte känns rätt. För mig handlar det till 99% om språket som måste funka för mig, historien är helt klart underordnad språket när jag läser böcker.
 
Har en svacka i att orka lyssna. Har varit på semester och då har jag haft så mkt annat att göra, hemma då jag trampar runt i samma marker hela tiden lyssnar jag mkt när jag går eller springer. Men på bortaplan vill jag inte distraheras av att ha nåt i öronen så då blev det inte så mkt...

Påbörjade Obehaget om kvällarna av Marieke Lucas Rijnevelds uppläst av Lo Kauppi. Men jag får ingen känsla för den, trots att "baksidan" var intressant och jag gillar uppläsaren, dessutom är boken prisbelönt. Lyssnade ändå några timmar men nej, gav upp.

Började istället på Nej och åter nej av Nina Lykke, uppläsare Alexandra Rapaport. Den är ganska lättsam än så länge och den är bara 7,5 timme så jag tror den är perfekt för att ta sig igenom denna period av svårigheter att fastna för nån bok... kanju om inte annat fundera under tiden, på vad jag egentligen vill höra på.
 
Järn komma av Frida Skybäck. Nästa i serien om grova brottsutredaren i Lund. Den här tyckte jag var snäppet bättre, möjligen för att jag nästan bara läst och inte lyssnat något.
 
Alltså jag vill inte lyssna på något annat än om Fredrika Storm nu ju 😅 Hoppade på hennes Rotlösa i väntan på att komma på något annat. Järnblomma utspelar sig där jag jobbar, på St Lars.

Innan jag hittade Frida Skybäck lyssnade jag på Stranden och Slottet av Anna Breitholtz Monsén, de var också skitbra! Men sedan var den serien också slut.

Gillar verkligen när de utspelar sig i Skåne men viktigast är en kvinnlig författare och huvudkaraktär och kluriga fall. Behöver tips! Får kika i denna tråden. Annars utgår jag bara från Katarina Ewerlöf som uppläsare, hon verkar ha läst in många lovande :)
 
Sly av Sara Strömberg. Deckare. En journalist, som slutat som journalist, börjar nysta i ett mord som sker. Utspelar sig i västra Jämtland så återigen lite lokalanknytning för mig, även om jag är uppvuxen ca 10 mil därifrån.
Den är rätt mörk och dyster, huvudkaraktären är deprimerad vilket märks i "hennes" beskrivningar av...ja allt typ. Turisterna är korkade, stadsborna roffar åt sig alla resurser och ortsborna är egensinniga alkisar. Det blir lite mycket stundtals, men det sista kapitlet räddar det på något vis.
 
Sly av Sara Strömberg. Deckare. En journalist, som slutat som journalist, börjar nysta i ett mord som sker. Utspelar sig i västra Jämtland så återigen lite lokalanknytning för mig, även om jag är uppvuxen ca 10 mil därifrån.
Den är rätt mörk och dyster, huvudkaraktären är deprimerad vilket märks i "hennes" beskrivningar av...ja allt typ. Turisterna är korkade, stadsborna roffar åt sig alla resurser och ortsborna är egensinniga alkisar. Det blir lite mycket stundtals, men det sista kapitlet räddar det på något vis.
Åh, den tyckte jag om. För mig stämde det som stod på omslaget, "tänk er Maria Wern som möter En man som heter Ove", väldigt bra in på hur jag kände om den och det var nog mycket därför jag tyckte om den. Men jag tog nog ganska lätt på den tror jag, dels för att jag var iväg på långresa när jag läste och dels eftersom at jag har noll kopplingar till den delen av världen. Uppföljaren, Skred, tyckte jag inte alls lika mycket om utan där tyckte även jag att det blev lite "mycket". Så skippa den, är mitt råd! ;)
 
Sly av Sara Strömberg. Deckare. En journalist, som slutat som journalist, börjar nysta i ett mord som sker. Utspelar sig i västra Jämtland så återigen lite lokalanknytning för mig, även om jag är uppvuxen ca 10 mil därifrån.
Den är rätt mörk och dyster, huvudkaraktären är deprimerad vilket märks i "hennes" beskrivningar av...ja allt typ. Turisterna är korkade, stadsborna roffar åt sig alla resurser och ortsborna är egensinniga alkisar. Det blir lite mycket stundtals, men det sista kapitlet räddar det på något vis.

Jag började på den, älskar Maria Wern men har anat att jag inte alls gillar En man som heter Ove. Gillade inte alls denna öht 🙈 Vill nog ha mer feel good typ.
 

Liknande trådar

R
  • Låst
Kropp & Själ Jag är ny här på bukefalos, och är väldigt orolig att göra fel eller bryta mot några regler. Så jag tänkte att det är lika bra att fråga...
Svar
12
· Visningar
3 119
Senast: Gunnar
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
17 696
Senast: Mineur
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 032
Senast: Lady_S
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 645

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp