Vad läser du just nu?

Har läst ut Remarkably bright creatures nu. Småmysig trevlig bok. Kan tänka mig att ni som gillar den även skulle gilla den förtrollade april av Elizabeth von Arnim. Nu har jag börjat på en ny fantasy. The shadow of what was lost som jag än så länge inte fastnat för även om den egentligen är helt ok skriven
 
Jag gillade inte den. Blev besviken då den varit så hyllad. Tyckte hela konceptet kändes korkat. Kanske lite inspirerad av the mote in god's eye som jag heller inte gillar 😅 temamässigt inspirerad då
 
Just nu läser jag Vackra värld var är du av Sally Rooney, 120 sidor in vet jag inte riktigt vad jag ska tycka. Den är skriven väldigt mycket i flödestext och hoppar mellan berättare, handlar om relationer av olika slag och en betraktelse av samtiden.

Innan dess läste jag En gnista i mörkret av Stacy Willingham. Helt okej bok, medryckande men inte så trovärdig story.
 
Har precis lyssnat på Lightlark av Alex Aster. Det känns som en rörig fanfic av ACOTAR och Hunger games. Typ. Ok fantasy, men det märks att det är en debut, författaren vill så mycket på en gång. Uppföljaren kommer om nån månad, får se om den är bättre.
 
Jag läser den här! Väldigt intressant.
 

Bifogade filer

  • 20230915_111921.jpg
    20230915_111921.jpg
    172,9 KB · Visningar: 34
Har precis läst klart När Bergen Sjunger av Nguyen Phan Que Mai. Jag gillade boken, lättläst med en gripande historia. Blir även väldigt sugen på att besöka Vietnam igen.

Nu har jag börjat läsa För kärleksskull av Rosie Walsh.

Väntar dock på bokpost med de två resterande böckerna i Acotar serien. 🥰
 
Alltså jag vill inte lyssna på något annat än om Fredrika Storm nu ju 😅 Hoppade på hennes Rotlösa i väntan på att komma på något annat. Järnblomma utspelar sig där jag jobbar, på St Lars.

Innan jag hittade Frida Skybäck lyssnade jag på Stranden och Slottet av Anna Breitholtz Monsén, de var också skitbra! Men sedan var den serien också slut.

Gillar verkligen när de utspelar sig i Skåne men viktigast är en kvinnlig författare och huvudkaraktär och kluriga fall. Behöver tips! Får kika i denna tråden. Annars utgår jag bara från Katarina Ewerlöf som uppläsare, hon verkar ha läst in många lovande :)
Tips på en sådan bokserie är böckerna om kommissarie Sara Vallén, av Cecilia Sahlström. Utspelar sig i Lund, jag läste de första två böckerna för några år sen och gillade dem då. Såg nu att det finns en hel hög böcker till i serien, tänkte ge mig på dem nu.
 
Tips på en sådan bokserie är böckerna om kommissarie Sara Vallén, av Cecilia Sahlström. Utspelar sig i Lund, jag läste de första två böckerna för några år sen och gillade dem då. Såg nu att det finns en hel hög böcker till i serien, tänkte ge mig på dem nu.

Tack för tips!

Jag började på serien Sektion M av Christina Larsson men har inte riktigt fastnat.
 
När jag läst ut den fantastiska Färskt vatten till blommorna av Valérie Perrin, var jag i stort behov av något liknande. Så jag beställde hem Sarah Winmans Still Life (Konsten att leva, i svensk översättning) ... Är på sida 15 och tycker bara den är jobbig och lite obegriplig. Jag GILLAR "konstiga" stories men den här fångar mig inte alls. Jättebesviken. Nån här som läst ut den? Jag SKA läsa hela så jag hoppas den blir så oförglömligt förtrollande underbar som kritikerna säger. Den kanske bara har en lång startsträcka (eller också har jag det...!).
 
Jag läser den här just nu, men tycker den är konstig. Funderar på att låta den gå tbx till bibblan outläst... någon som läst den och fattat grejen?
 

Bifogade filer

  • 20230919_155404.jpg
    20230919_155404.jpg
    58,6 KB · Visningar: 20
Läst ut Syrenlunden av Tracy Rees och den var som förväntat, gullig och lyckligt slut.

Nu ska jag läsa Högt Spel av Leigh Bardugo, första boken i en duologi. Egentligen köpt till tonårsdottern men hon var inte så intresserad och jag tänkte att ”tja jag har ju sett shadow and bones på Netflix så varför inte läsa böckerna som är starten till serien också” 🤷🏼‍♀️
 
Just nu läser jag Vackra värld var är du av Sally Rooney, 120 sidor in vet jag inte riktigt vad jag ska tycka. Den är skriven väldigt mycket i flödestext och hoppar mellan berättare, handlar om relationer av olika slag och en betraktelse av samtiden.
280 sidor in nu och jag vet fortfarande inte vad jag ska tycka. Det växlar mellan långtråkigt, vill sträckläsa och sen tillbaka till segt och långtråkigt. Jag kommer läsa färdigt den men läslusten kommer tyvärr inte av sig själv.
 
Tips på en sådan bokserie är böckerna om kommissarie Sara Vallén, av Cecilia Sahlström. Utspelar sig i Lund, jag läste de första två böckerna för några år sen och gillade dem då. Såg nu att det finns en hel hög böcker till i serien, tänkte ge mig på dem nu.
Dom är väldigt bra!
Sträckläste alla för nåt år sen, har sista kvar att läsa nu!
 
280 sidor in nu och jag vet fortfarande inte vad jag ska tycka. Det växlar mellan långtråkigt, vill sträckläsa och sen tillbaka till segt och långtråkigt. Jag kommer läsa färdigt den men läslusten kommer tyvärr inte av sig själv.
Det är nog en av få böcker som jag påbörjat men inte avslutat. Jag tyckte som du att den var mest långsam och tråkig, och när jag kom hem från semestern som jag började läsa den på blev det aldrig att jag läste klart den. Gav bort den till välgörenhet för så sent som några dagar sedan, jag insåg liksom att det inte spelade någon roll hur länge den stod i bokhyllan och väntade på mig för jag skulle aldrig orka ta tag i den igen :p

Vet inte om den är ett ovanligt bottennapp eller om hennes böcker är lite sådär. De andra två (Normal People & Conversations With Friends) har jag bara lyssnat på och då gillat, men jag vet inte vad jag hade tyckt om jag hade läst dem som fysiska böcker liksom.
 

Liknande trådar

R
  • Låst
Kropp & Själ Jag är ny här på bukefalos, och är väldigt orolig att göra fel eller bryta mot några regler. Så jag tänkte att det är lika bra att fråga...
Svar
12
· Visningar
3 119
Senast: Gunnar
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
17 696
Senast: Mineur
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 033
Senast: Lady_S
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 645

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp