Vad läser du just nu?

Jag läser just nu Paper Cup av Karen Campbell som fysisk bok. Den har inte gripit tag i mig på samma sätt som hennes This Is Where I Am, som jag läste i somras, men jag gillar den ändå! Gripande karaktärer, intressanta livsöden och träffande observationer av Glasgow och sydvästra Skottland vilket är roligt för mig som bor här.

Som ljudbok lyssnar jag på Lina Makbouls Revolutionens första offer. I början vad jag inte alls säker på vad jag tyckte, och framförallt minns jag att jag var en av de som var väldigt upprörd över UG:s reportage om/med Virtanen när det begav sig, men såhär 3,5 timmar in börjar jag mjukna lite. Jag är fortfarande inte övertygad men tänker att det behöver jag ju inte bli heller, så länge jag håller ett öppet sinne och tar till mig ett och annat (känner att jag här vill förtydliga att jag absolut inte är ett fan av Wallin heller, långt därifrån). Väldigt intressant är den i alla fall, även om hennes uppläsning får det att låta som ett enda långt nyhetsinslag. Eftersom jag tenderar att lyssna främst när jag ska sova har det sistnämnda dock visat sig vara mycket praktiskt :sleep::angel:
 
Det är nog en av få böcker som jag påbörjat men inte avslutat. Jag tyckte som du att den var mest långsam och tråkig, och när jag kom hem från semestern som jag började läsa den på blev det aldrig att jag läste klart den. Gav bort den till välgörenhet för så sent som några dagar sedan, jag insåg liksom att det inte spelade någon roll hur länge den stod i bokhyllan och väntade på mig för jag skulle aldrig orka ta tag i den igen :p

Vet inte om den är ett ovanligt bottennapp eller om hennes böcker är lite sådär. De andra två (Normal People & Conversations With Friends) har jag bara lyssnat på och då gillat, men jag vet inte vad jag hade tyckt om jag hade läst dem som fysiska böcker liksom.
Då är det inte bara jag 😬 Jag förstår inte riktigt berättelsens syfte, det är som att den bara flyter runt utan riktning.
 
Jag håller fortfarande på med Lessons in chemistry men har inte riktigt fastnat?

Har beställt A Home From Home av Veronica Henry, utspelar sig i samma ”universum” som The Impulse Purchase som jag älskade så har mycket hopp till den.
 
Jag är helt manisk, läste massor förut men har inte tid längre.. Men har saknat böckernas värld..
Gillade på princip inte att lyssna förut men gav mej.
Så jag lyssnar.
Och lyssnar och lyssnar.
Behöver en eller två dagar off efter en bok om det byter serie annars är det sträckhörning. Jag kan inte låta bli? 😅

Läser 90% deckare, kriminalare och liknande har ni några heta tips så hojta gärna till!
Gärna serier.

Nu är jag klar med Lars Keplers hela serie och den blir lite svår för mej att toppa tror jag. Emelie Schepps serie är också en favorit.
 
Valde att läsa en bok på engelska då det är Lisa Jewell:p The truth about Melody Browne vilket både gått förvånansvärt bra och är en intressant bok där hon bit för bit kommer fram till vad som hände henne som barn. Innan Fågelburen som var den första av Lisas böcker(för mig) som helt enkelt inte kändes läsvärd, det var inte någon form av "mysterium" som Lisa gör bäst utan mest... långtråkig. Den tredje Hustrun var läsvärd dock men inte något som fastnar.
 
Som mellanspel läste jag de 4 böcker i Frida Gråsjös "Rosnäs-serie" som finns. Väldigt lättsmält och trevligt! Varje bok är om en ny person men de vävs in i varandra då allt är i samma omgivning. Något litet mysterium i varje men mest bara mysigt.
 
Lite off topic: Jag ser att några har läst, eller försökt läsa, Vackra värld var är du av Sally Rooney. Jag älskar att tipsa om ett avsnitt av Bokcirkeln i bokradio där deltagarna har läst den boken. Jag har inte läst den (och kommer inte), men har lyssnat på avsnittet med stor behållning, jag tycker det är så oerhört underhållande. 😁 Deltagarna förutom programledaren Marie Lundström är Mark Levengood och Malin Persson Giolito, och de är väldigt överens. https://sverigesradio.se/avsnitt/bokcirkel-om-sally-rooneys-nya-roman-vackra-varld-var-ar-du
 
Jag har börjat läsa Gone With the Wind. Läste den i tonåren och kommer ihåg grundhistorien. Men slås nu av hur bra den är skriven. Det första dygnet i historien tar 130 sidor, men är inte segt att läsa. Det är en hel del bakgrund och många detaljer som gör att man förstår hur livet levdes innan kriget och hur en kvinna förväntades uppföra sig. Jag läser på engelska och det är lite svårt när slavarna pratar då deras repliker är skrivet på "dialekt", men jag börjar lära mig.

Nu har inbördeskriget precis börjat och jag har 970 sidor kvar och det känns helt ok. Men glad att jag läser på läsplatta och slipper sitta med tung bok.
 
Jag gillade Malin Sanglert, Det andra arvet gillade jag skarpt! Rotfast lite väl knasig men helt okej. "Suggestiva spänningsromaner där historia och familjehemligheter kryper fram likt en rysligt mardröm" beskrivs serien med helt fristående böcker.

Tog igenom hela första boken i Sektion M men gillade den inte. Började på tipset härifrån om kommissarie Sara Vallén men gillade inte uppläsaren och lyckades inte fastna för boken heller. Hade hoppat av några innan dess också som jag inte ens minns vad de hette. Kändes som jag aldrig skulle hitta någon igen 😔

Men idag började jag på första av fem böcker om gärningsmannaprofileraren Althea Molin skrivna av Veronica Sjöstrand och fastnade direkt (Ewerlöf som uppläsare igen också 😅). Tyvärr skrivna typ 2009 så det blir väl bara de fem men en ny serie verkar vara igång som också låter bra. Denna första jag läser nu heter Änglalik.
 
Lite off topic: Jag ser att några har läst, eller försökt läsa, Vackra värld var är du av Sally Rooney. Jag älskar att tipsa om ett avsnitt av Bokcirkeln i bokradio där deltagarna har läst den boken. Jag har inte läst den (och kommer inte), men har lyssnat på avsnittet med stor behållning, jag tycker det är så oerhört underhållande. 😁 Deltagarna förutom programledaren Marie Lundström är Mark Levengood och Malin Persson Giolito, och de är väldigt överens. https://sverigesradio.se/avsnitt/bokcirkel-om-sally-rooneys-nya-roman-vackra-varld-var-ar-du
Kul, det ska jag lyssna på! :)
 
Lite off topic: Jag ser att några har läst, eller försökt läsa, Vackra värld var är du av Sally Rooney. Jag älskar att tipsa om ett avsnitt av Bokcirkeln i bokradio där deltagarna har läst den boken. Jag har inte läst den (och kommer inte), men har lyssnat på avsnittet med stor behållning, jag tycker det är så oerhört underhållande. 😁 Deltagarna förutom programledaren Marie Lundström är Mark Levengood och Malin Persson Giolito, och de är väldigt överens. https://sverigesradio.se/avsnitt/bokcirkel-om-sally-rooneys-nya-roman-vackra-varld-var-ar-du
Tack för tips, ska absolut lyssna!

——————

Jag läste faktiskt ut boken idag och måste säga att jag ändå uppskattade den. Men de där långa filosofiska mejlen mellan två av huvudkaraktärerna gjorde boken onödigt seg tycker jag.
 
Lyssnar just nu på Bedårarna av Sofia Berntson. Eller ja, lyssnat är väl fel ord, snarare kämpar mig igenom bit för bit.
Den kunde ha varit bra om det var bättre språk och bättre personbeskivningar.
Slutar nog kämpa så fort jag hittat någon annan bok..
 
Läser fortfarande the Madonna Secret av Sophie Strand som lever upp till förväntningarna så här långt.

Har också fått hem Inflamed - deep medicine and the anatomy of injustice av Rupa Marta och Raj Patel om samband mellan strukturellt förtryck av olika slag och sjukdom/ohälsa; folkhälsa, social orättvisa, ekonomiska klyftor, klimatförändringar, nedärvt trauma som avstamp för en ny paradigm kring hälsa. Intressant och brett målat. Hoppas på stringens och nya tankar.
 

Liknande trådar

R
  • Låst
Kropp & Själ Jag är ny här på bukefalos, och är väldigt orolig att göra fel eller bryta mot några regler. Så jag tänkte att det är lika bra att fråga...
Svar
12
· Visningar
3 119
Senast: Gunnar
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
17 696
Senast: Mineur
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 032
Senast: Lady_S
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 645

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp