Vad läser du just nu?

Helga Wisbeck av Elin Wägner. Skriven 1913 så språket är lite ålderdomligt, men när man väl valt sig är det en riktigt intressant bok :) ! Delvis läser jag den som research till boken jag håller på och skriver, och eftersom jag just nu skriver om år 1915 är ju åsikter och tankar från 1913 värdefulla!
 
Jag läste igår ut boken Högt spel av Leigh Bardugo och jag tycker den var riktigt bra. En riktig så kallad bladvändare.
Tidvis var den väldigt skrämmande och detaljrik så det var bra att jag läste den först innan dottern. Köpte den på bokhandeln som ungdomsbok (vad jag klassar dotter som) men Bokus klassade den som ”ung vuxen” och det är nog mer sanningen överensstämmande.

Läser nu bok två Laglöst rike och den flyter på lika enkelt som först. Tveksamt om jag däremot tänker läsa Grisha-triologin.
 
Jag har precis börjat på Lanny av Max Porter. Kommer inte ihåg om någon nämnt något av honom? Är än så länge lite fascinerad, vad ska det bli av det här? :nailbiting:

Ändrar "fascinerad" till "begeistrad. :love: Det är inte ofta jag använder en ordlista när jag läser på engelska, men här vill jag inte tappa en nyans!

(Misstänker dock starkt att det är en bok som är lite hit or miss. Inget för den som inte uppskattar lyrik och "experimentellt" upplägg.)
 
Imorse låg mitt adlibris-paket utanför dörren.
Katarina Wennstams nya bok, hennes första historiska roman och tydligen den första i en serie, sekelskiftesmorden.

Så här står det:

DÖDA KVINNOR FÖRLÅTER INTE​

Första boken
Fyra kvinnor ur olika samhällsklasser bor alla i samma fastighet på Södermalm. De förs samman av ett fruktansvärt dödsfall på den gemensamma gården, under den kylslagna nyårsnatten mellan 1895 och 1896. Det står snart klart att den avlidna kvinnan försökt genomföra en illegal fosterfördrivning.

Boken är en ödesmättad skildring av kvinnors hårda villkor under slutet av 1800-talet. Med ett oemotståndligt språk och rasande driv skildrar Katarina Wennstam en värld som myllrar av tjänsteflickor, sedeslösa kvinnor, utnyttjande män och målande beskrivningar av såväl staden som utsökta klädedräkter. En gedigen research ligger bakom Katarina Wennstams mest passionerade bokprojekt någonsin.
 
Imorse låg mitt adlibris-paket utanför dörren.
Katarina Wennstams nya bok, hennes första historiska roman och tydligen den första i en serie, sekelskiftesmorden.

Så här står det:

DÖDA KVINNOR FÖRLÅTER INTE​

Första boken
Fyra kvinnor ur olika samhällsklasser bor alla i samma fastighet på Södermalm. De förs samman av ett fruktansvärt dödsfall på den gemensamma gården, under den kylslagna nyårsnatten mellan 1895 och 1896. Det står snart klart att den avlidna kvinnan försökt genomföra en illegal fosterfördrivning.

Boken är en ödesmättad skildring av kvinnors hårda villkor under slutet av 1800-talet. Med ett oemotståndligt språk och rasande driv skildrar Katarina Wennstam en värld som myllrar av tjänsteflickor, sedeslösa kvinnor, utnyttjande män och målande beskrivningar av såväl staden som utsökta klädedräkter. En gedigen research ligger bakom Katarina Wennstams mest passionerade bokprojekt någonsin.
Låter intressant! Skriv gärna vad du tycker när du hunnit läsa. Jag har inte varit överförtjust i de av hennes böcker jag läst tidigare (två ur serien med åklagaren Shirin), men det här låter ju som att det kan vara en helt annan grej. Jag skriver upp den på listan!
 
Jag läser just nu Straff av Ann-Helén Laestadius. Jag gillade hennes första (vuxen)bok, Stöld, men den här är ännu bättre! Jag började läsa i onsdags kväll och är nästan klar (men har varit ledig under den tiden också, så det har funnits ovanligt mycket tid till läsning). Väldigt gripande, välskrivet, lärorikt och intressant (men hemskt) om det svenska samhällets historiska behandling av samer, om nomadskolorna på 50-talet samt hur det kan påverka en person att behöva klippa alla band till sin familj och bakgrund för att passa in i det nya samhället. Den rekommenderas varmt! Upplever den som mer lättläst och som mer av en bladvändare än Stöld, förmodligen mycket eftersom man följer fyra olika karaktärer under två olika årtionden så det är liksom separata historier som vävs samman allt eftersom.
 
Jag har idag börjat lyssna på Kjell Westös bok "Skymning 41" som handlar om en kärlekshistoria under kriget. Börjar januari 40 och fortsätter sedan under 41.
Är sjuk idag då hunnit lyssna ett par timmar redan och den är som alla Westös böcker riktigt bra. Men så är han en av mina favoritförfattare, fångar stämningar och personer så bra.
 
Imorse låg mitt adlibris-paket utanför dörren.
Katarina Wennstams nya bok, hennes första historiska roman och tydligen den första i en serie, sekelskiftesmorden.

Så här står det:

DÖDA KVINNOR FÖRLÅTER INTE​

Första boken
Fyra kvinnor ur olika samhällsklasser bor alla i samma fastighet på Södermalm. De förs samman av ett fruktansvärt dödsfall på den gemensamma gården, under den kylslagna nyårsnatten mellan 1895 och 1896. Det står snart klart att den avlidna kvinnan försökt genomföra en illegal fosterfördrivning.

Boken är en ödesmättad skildring av kvinnors hårda villkor under slutet av 1800-talet. Med ett oemotståndligt språk och rasande driv skildrar Katarina Wennstam en värld som myllrar av tjänsteflickor, sedeslösa kvinnor, utnyttjande män och målande beskrivningar av såväl staden som utsökta klädedräkter. En gedigen research ligger bakom Katarina Wennstams mest passionerade bokprojekt någonsin.
Den är jag inne på att köpa när jag är klar med boken jag läser nu (1795). Läser gärna vad du tycker om den!
 
Jag lyssna just nu på Högt spel av Leigh Bardugo.

Efter att precis ha lyssnat klart på Au revoir Agneta av Emma Hamberg. Boken var okej. Tycker att Hamberg gör det bra som uppläsare. 3 av 5 i betyg.

Har även precis läst klart Glastronen av Sarah j Maas. Tycker boken var bra 3,5-4 av 5 i betyg. Ser fram emot att fortsätta läsa serien.
 
Har precist läst ut Katarina Wennstams nya "Döda kvinnor förlåter inte". Har läst alla hennes andra böcker och tycker de är bra trots att hon visar sin hand väldigt mycket i att karaktärerna jämt uttrycker tankar som är feministiska argument och utrop och inte alltid känns helt naturliga.
Den här boken var tung alltså. Det var stundvis ganska jobbigt att höra om vår egen historia berättad i nutid ut perspektivet av kvinnor som är fast i en värld där de inte ens är myndiga. Jag läser mycket mörka böcker och uppskattar dem så jag vet inte om det bara är så att denna boken var drabbade för mig personligen, eller om den verkligen är riktigt mörk och tung. Jag hör gärna andras tankar om den om någon här skulle ta och läsa den.
 
Har precist läst ut Katarina Wennstams nya "Döda kvinnor förlåter inte". Har läst alla hennes andra böcker och tycker de är bra trots att hon visar sin hand väldigt mycket i att karaktärerna jämt uttrycker tankar som är feministiska argument och utrop och inte alltid känns helt naturliga.
Den här boken var tung alltså. Det var stundvis ganska jobbigt att höra om vår egen historia berättad i nutid ut perspektivet av kvinnor som är fast i en värld där de inte ens är myndiga. Jag läser mycket mörka böcker och uppskattar dem så jag vet inte om det bara är så att denna boken var drabbade för mig personligen, eller om den verkligen är riktigt mörk och tung. Jag hör gärna andras tankar om den om någon här skulle ta och läsa den.
Jag fick hem den förra veckan men har inte börjat ännu då jag håller på med en annan.
Läser mycket svenska historiska romaner så hur tufft kvinnor haft det är jag van vid att läsa. Återstår dock att se om denna drabbar mig mer än vad jag läst tidigare!
Kommer du läsa kommande böcker i serien?
 
Börjat lyssna på Trilogin av Jon Fosse. Fin! Det repetitiva som berättarteknik bygger verkligen en speciell och vacker, nästan trolsk stämning. Bra inläsning också (i Legimus).
 
Jag fick hem den förra veckan men har inte börjat ännu då jag håller på med en annan.
Läser mycket svenska historiska romaner så hur tufft kvinnor haft det är jag van vid att läsa. Återstår dock att se om denna drabbar mig mer än vad jag läst tidigare!
Kommer du läsa kommande böcker i serien?
Ja det kommer jag absolut, jag tyckte boken var mycket intressant även om det var tuffa livsöden som skildrades. :)
 
Har läst hela serien om Lundapoliserna av Cecilia Sahlström, och brutit av med Bokträdgården i Primrose hill däremellan. Deckarserien var helt okej, ibland tröttnar jag lite på de ganska tråkiga personbeskrivningarna men överlag är handlingen driven och fallen spännande. Bokträdgården var mysig, lite sorglig och förutsägbar.
 
Jag har idag börjat lyssna på Kjell Westös bok "Skymning 41" som handlar om en kärlekshistoria under kriget. Börjar januari 40 och fortsätter sedan under 41.
Är sjuk idag då hunnit lyssna ett par timmar redan och den är som alla Westös böcker riktigt bra. Men så är han en av mina favoritförfattare, fångar stämningar och personer så bra.
Den boken ligger här och väntar på att jag ska avsluta boken jag håller på med:  Lektioner av Ian McEwan. Den har jag bara hunnit börja på, men den lovar gott: Ronalds barndom på internatskola skildras parallellt med hans nutid, när hans fru gett sig av och lämnat honom ensam med deras lilla baby. McEwan skriver väldigt bra, jag gillar hans beskrivningar av personerna och miljöerna.

Så, ett litet dilemma uppstod här, vilken av böckerna har förtur? :cautious: McEwan som jag tror är bra eller Westö som jag vet att jag gillar? Ilandsproblem....
 
Den boken ligger här och väntar på att jag ska avsluta boken jag håller på med:  Lektioner av Ian McEwan. Den har jag bara hunnit börja på, men den lovar gott: Ronalds barndom på internatskola skildras parallellt med hans nutid, när hans fru gett sig av och lämnat honom ensam med deras lilla baby. McEwan skriver väldigt bra, jag gillar hans beskrivningar av personerna och miljöerna.

Så, ett litet dilemma uppstod här, vilken av böckerna har förtur? :cautious: McEwan som jag tror är bra eller Westö som jag vet att jag gillar? Ilandsproblem....
Skymning 41 är riktigt bra, så jag skulle startat med den. En av Westös bättre böcker.
 
Så, har precis läst ut sista boken i duologin av Leigh Bardugo Laglöst rike och nu vet jag inte vad jag ska läsa

Känner mig lite borttappad på bokfronten. Jag läser ju inte deckare utan brukar hålla mig till mer feel good böcker som tex Lucinda Riley eller Sheila O’Flanagan eller Jojo Moyes.
Sedan ibland hittar jag typ som denna, en ungdomsbok i fantasyvärlden eller varför inte Hungerspelen? Ja jag har faktiskt till och med läst Twilight Sagan :o

Men nu då? Jag känner mig boklös. Sitter här för första gången på över 1,5 år och har ingenting som jag känner att jag vill läsa samtidigt som jag vill ha en bok att läsa.

Slut på svammel från mig ;)
 

Liknande trådar

R
  • Låst
Kropp & Själ Jag är ny här på bukefalos, och är väldigt orolig att göra fel eller bryta mot några regler. Så jag tänkte att det är lika bra att fråga...
Svar
12
· Visningar
3 119
Senast: Gunnar
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
17 696
Senast: Mineur
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 034
Senast: Lady_S
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 645

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp