Vad läser du just nu?

Just nu läser jag Himmel över Alaska av Kristin Hannah.
Jag är inte något jätte fan av så tjocka böcker men jag ska nog lyckas ta mig igenom den.😅
Är handlingen i den boken lite ”tung”?
Jag läste en av hennes böcker i våras Den frusna trädgården men tyckte den var lite tung att läsa. Så jag funderar på om alla hennes böcker är så. För det är väl hennes bok de också har gjort serien ”firefly lane” på Netflix 🤔
 
Just nu läser jag böcker av Sheila O’Flanagan. Feelgood böcker som är väldigt lättlästa med kvinnor som gör karriärer utan män (men det finns lite kärlek också men de är självständiga kvinnor som sätter sig själva i första rummet).
Den där kvällen
Ett omöjligt val

Och just nu läser jag En oväntad resa

Har läst en del böcker av henne för några år sedan också men dessa har jag läst nu under de senaste två veckorna.
 
(Försöker) ta mig igenom Edward Gibbons The Decline and Fall of the Roman Empire. Det enda värre än ryska romaner är den romerska kejserliga familjen och romerska aristokratin. Särskilt Julio-Claudiska dynastin är helt hopplös. Alla heter Drusus, Julius, Cesar, Antony, Augustus, Gaius i alla möjliga kombinationer. Och blir adopterade och ändrar namn och skiljer sig och gifter sig med fd mannens kusin eller farbror. Agripina, Livia, Antonia, Julia osv.
 
Är handlingen i den boken lite ”tung”?
Jag läste en av hennes böcker i våras Den frusna trädgården men tyckte den var lite tung att läsa. Så jag funderar på om alla hennes böcker är så. För det är väl hennes bok de också har gjort serien ”firefly lane” på Netflix 🤔
Nu var det inte mig du frågade, men jag skulle absolut säga att Kristin Hannahs böcker tenderar att vara åt det "tyngre" hållet handlingsmässigt. Personligen älskade jag Himmel över Alaska, men jag vet flera som tycker att den var ganska hemsk och jobbig att ta sig igenom. Dock är den inte lika illa som hennes De fyra vindarna, den blev till och med jag arg på för att den var så förbannat deppig hela tiden. Skrev av mig lite gällande detta i en annan boktråd: https://www.bukefalos.se/threads/vad-laeser-du-just-nu-del-8.1469586/page-82#post-19796444 :D (samma inlägg innehåller även en recension från Goodreads som jag tyckte var ganska spot on, och som tar upp just det här med att hennes böcker ofta är rätt deppiga)
 
Jag tar och bara hoppar rätt in i tråden, hoppas det är ok!
Det här med läsandet går så mycket i perioder för mig just nu. Sträckläste hela The Prison Healer-serien härom veckan, tyckte om den väldigt mycket. Just nu läser jag The Assassin’s Blade. Hittills trevlig och ett bra komplement till Throne of Glass-serien men inte lika bra som resten.
 
Insåg inte hur gammal Decline and Fall var. Har övergett den för böcker som skrivits på 2000-talet.
 
Nu var det inte mig du frågade, men jag skulle absolut säga att Kristin Hannahs böcker tenderar att vara åt det "tyngre" hållet handlingsmässigt. Personligen älskade jag Himmel över Alaska, men jag vet flera som tycker att den var ganska hemsk och jobbig att ta sig igenom. Dock är den inte lika illa som hennes De fyra vindarna, den blev till och med jag arg på för att den var så förbannat deppig hela tiden. Skrev av mig lite gällande detta i en annan boktråd: https://www.bukefalos.se/threads/vad-laeser-du-just-nu-del-8.1469586/page-82#post-19796444 :D (samma inlägg innehåller även en recension från Goodreads som jag tyckte var ganska spot on, och som tar upp just det här med att hennes böcker ofta är rätt deppiga)
Spinner vidare på detta och rekommenderar hennes The Nightingale. Den är absolut åt det tyngre hållet men inte så jag upplevde att jag knappt pallade att läsa klart den. Det är ändå mycket hopp och starka kvinnor i boken, och en sån där bok som stannar kvar länge.
 
Jag läser ”En amerikansk förlust” av Philipp Meyer. Har läst ”Sonen” av samma författare men helt glömt bort denna som stått i bokhyllan i några år. Gillar den väldigt mycket!

Lyssnar på ”Säg inget om Lydia” av Celeste Ng.
Älskar Philipp Meyer! Hoppas så att han kommer ut med något nytt.
 
Läste ut Inkräktare av Tana French igår (deckare). Oerhört intensivt språk för att vara en deckare (i översättningen) och höll på att ge upp efter 50 sidor, av ovana vid den typen av språk, men sedan tog den sig och språket satte sig. Lite intresserad av att få tag på originalspråket också för att se om översättningen matchade originalets känsla. Ibland blir jag tokigt imponerad av översättares arbete och i vissa andra fall not so much.
Tana French är nog min favorit bland de deckarförfattare jag känner till. Han skriver smart, överraskande och aktuellt.
 
Spinner vidare på detta och rekommenderar hennes The Nightingale. Den är absolut åt det tyngre hållet men inte så jag upplevde att jag knappt pallade att läsa klart den. Det är ändå mycket hopp och starka kvinnor i boken, och en sån där bok som stannar kvar länge.
Ja, den tyckte jag väldigt mycket om! Nästan lika mycket som Himmel över Alaska ;)
 
Läser Revolutionens första offer av Lina Makboul, om granskningen av metoo och uthängningen av Virtanen. Plus vad som hände sen. Väldigt bra!
Och förstärker bara min avsky mot CW.
 
Läser Revolutionens första offer av Lina Makboul, om granskningen av metoo och uthängningen av Virtanen. Plus vad som hände sen. Väldigt bra!
Och förstärker bara min avsky mot CW.
Har precis läst ut den. Väldigt bra!
Temat om hur seriös granskning misskrediteras och drev "alltid har rätt" är tyvärr större än metoo-ärendet och fortsatt aktuellt. Boken ger en dos av vaccinet kritiskt tänkande.
 
Spinner vidare på detta och rekommenderar hennes The Nightingale. Den är absolut åt det tyngre hållet men inte så jag upplevde att jag knappt pallade att läsa klart den. Det är ändå mycket hopp och starka kvinnor i boken, och en sån där bok som stannar kvar länge.
Nu var det inte mig du frågade, men jag skulle absolut säga att Kristin Hannahs böcker tenderar att vara åt det "tyngre" hållet handlingsmässigt. Personligen älskade jag Himmel över Alaska, men jag vet flera som tycker att den var ganska hemsk och jobbig att ta sig igenom. Dock är den inte lika illa som hennes De fyra vindarna, den blev till och med jag arg på för att den var så förbannat deppig hela tiden. Skrev av mig lite gällande detta i en annan boktråd: https://www.bukefalos.se/threads/vad-laeser-du-just-nu-del-8.1469586/page-82#post-19796444 :D (samma inlägg innehåller även en recension från Goodreads som jag tyckte var ganska spot on, och som tar upp just det här med att hennes böcker ofta är rätt deppiga)

Jag gillade hennes bok ”den frusna trädgården” men det var lite tung och jag vet inte vad jag hade förväntat mig egentligen av den.
Jag gillar historia, boken slutade fint men jag har ändå haft lite svårt att bestämma mig för om jag vill läsa fler av henne men jag kanske ska prova en annan bok också 🤔
Men då kanske någon av de som ni skriver om nu då och inte de fyra vindarna ;)
 
Jag gillade hennes bok ”den frusna trädgården” men det var lite tung och jag vet inte vad jag hade förväntat mig egentligen av den.
Jag gillar historia, boken slutade fint men jag har ändå haft lite svårt att bestämma mig för om jag vill läsa fler av henne men jag kanske ska prova en annan bok också 🤔
Men då kanske någon av de som ni skriver om nu då och inte de fyra vindarna ;)
I så fall skulle jag nog rekommendera Näktergalen som @Flixon nämnde :)
 
Jag läser förresten just nu en väldigt kort, men SÅ bra, bok av en av mina favoritförfattare: We Should All Be Feminists av Chimamanda Ngozi Adichie. Det är en essä med författarens tankar kring feminism, vad feminismen innefattar, vad den bör innefatta, varför den är viktig och vad det egentligen innebär att kalla sig feminist. För mig som redan läst en hel del om ämnet var det inget som var direkt nytt, men hon formulerar sig så bra och har så kloka tankar att jag strukit under flera stycken redan. Skulle önska att alla, och kanske framförallt skolungdomar, fick läsa den här boken.

Den är även skriven med lite humor och jag fnissade åt några av de första meningarna (löst citerat ur minnet): "I was told that I couldn't possibly be a feminist, because feminists are sad and angry. So I began calling myself a happy feminist. Then I was told that it was un-African to be a feminist, it's not in our culture. So I began calling myself a happy African feminist. Then I was told that that I couldn't possibly be a feminist, because feminists hate men. So I began calling myself a happy African feminist who doesn't hate men. Then I was told that I couldn't possibly be a feminist, because feminists don't wear lipgloss. So I began calling myself a happy African feminist who doesn't hate men and who likes to wear lipgloss."
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

R
  • Låst
Kropp & Själ Jag är ny här på bukefalos, och är väldigt orolig att göra fel eller bryta mot några regler. Så jag tänkte att det är lika bra att fråga...
Svar
12
· Visningar
3 119
Senast: Gunnar
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
17 696
Senast: Mineur
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 032
Senast: Lady_S
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 645

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp