Vad läser du just nu?

Åh, jag tyckte den var jättebra! Var min första tanke, inser nu att jag inte minns nånting av den och att jag var typ 13 när jag läste den (1985)... :rofl:
Jag hade också för mig att jag tyckte den var bra, men nu tycker jag mest den är konstig. Tror det var i sena tonåren jag läste den (slutet av 90-talet), om jag nu alls läst den innan.
 
IMG_2290.jpeg

Hade precis kommit in sådär bra i boken så kommer jag hem till det här. Valpen uppskattade helt enkelt inte boken lika mycket som jag! (Svårmodets döttrar av Anna Laestadius Larsson). Finns ingen bokhandel här på landet så jag får läsa något annat…
 
Läste ut Inkräktare av Tana French igår (deckare). Oerhört intensivt språk för att vara en deckare (i översättningen) och höll på att ge upp efter 50 sidor, av ovana vid den typen av språk, men sedan tog den sig och språket satte sig. Lite intresserad av att få tag på originalspråket också för att se om översättningen matchade originalets känsla. Ibland blir jag tokigt imponerad av översättares arbete och i vissa andra fall not so much.
 
Efter att jag läste ut Piranesi av Susanna Clarke för några veckor sedan har jag inte kommit mig för att starta upp någon ny bok - jag har liksom inte haft tid nog att smälta och ta in den fullkomligt än. Jag förstår om den inte går hem hos alla men jag tyckte den var helt makalös, kan inte dra mig till minnes att någon annan bok lämnat sådant avtryck hos mig.
 
Efter att jag läste ut Piranesi av Susanna Clarke för några veckor sedan har jag inte kommit mig för att starta upp någon ny bok - jag har liksom inte haft tid nog att smälta och ta in den fullkomligt än. Jag förstår om den inte går hem hos alla men jag tyckte den var helt makalös, kan inte dra mig till minnes att någon annan bok lämnat sådant avtryck hos mig.
Åh jag älskar susanna Clarke! Har läst Jonathan strange & mr norrell två gånger. Hon skriver så drömskt och speciellt. Vet vad du menar med att man behöver smälta böckerna. Lämnar en med en speciell känsla i kroppen
 
Åh jag älskar susanna Clarke! Har läst Jonathan strange & mr norrell två gånger. Hon skriver så drömskt och speciellt. Vet vad du menar med att man behöver smälta böckerna. Lämnar en med en speciell känsla i kroppen
Och jag har ju inte läst Jonathan Strange & Mr Norrell, så jag antar att jag måste göra det på momangen! :D
 
Jag har precis läst ut Elizabeth George, "Something to hide" (på engelska), som handlar om kvinnlig omskärelse och nigeriansk kultur i England/London, och om rasism. Och så förstås en mordgåta.

Hennes böcker har utvecklats från att vara "whodunnit" deckare till intressanta samhällsskildringar som tar upp svårare ämnen.
Rekommenderas.
 
Jag har precis läst ut Elizabeth George, "Something to hide" (på engelska), som handlar om kvinnlig omskärelse och nigeriansk kultur i England/London, och om rasism. Och så förstås en mordgåta.

Hennes böcker har utvecklats från att vara "whodunnit" deckare till intressanta samhällsskildringar som tar upp svårare ämnen.
Ja! Jag håller precis på och läser den, och håller med dig precis ang Elisabeth George. Hon var bra redan i de första böckerna hon skrev, men nu är hon briljant. Jag har halva boken kvar att se fram emot :-)
 
Jag läser ”En amerikansk förlust” av Philipp Meyer. Har läst ”Sonen” av samma författare men helt glömt bort denna som stått i bokhyllan i några år. Gillar den väldigt mycket!

Lyssnar på ”Säg inget om Lydia” av Celeste Ng.
 
Jag har precis läst ut ”Det slutar med oss” av Colleen Hoover. Det var trevlig sommarläsning tyckte jag. Men riktigt seg första halva och det fanns en heeeel del att störa sig på så att säga. Men om man bara inte tänkte allt för mycket utan hängde med för underhållnings skull tyckte jag den var ok!

Piranesi kollade jag precis upp och den låter ju helt otrolig! Synd den inte finns på svenska (än?). Kanske får läsa den på engelska men vi får se 😊
 
Jag har precis läst ut ”Det slutar med oss” av Colleen Hoover. Det var trevlig sommarläsning tyckte jag. Men riktigt seg första halva och det fanns en heeeel del att störa sig på så att säga. Men om man bara inte tänkte allt för mycket utan hängde med för underhållnings skull tyckte jag den var ok!

Piranesi kollade jag precis upp och den låter ju helt otrolig! Synd den inte finns på svenska (än?). Kanske får läsa den på engelska men vi får se 😊
Jag tyckte ändå den var väldigt "tillgänglig" på engelska också, så jag tycker helt klart du ska ge den en chans :)
 
Jag tyckte ändå den var väldigt "tillgänglig" på engelska också, så jag tycker helt klart du ska ge den en chans :)
Ja blir det att jag läser den själv kan jag tänka mig engelska isf! Men lät som en spännande bok till min bokklubb men vi har som generell regel att det ska vara böcker på svenska.

Är det fler här som är med i någon bokklubb/bokcirkel? 😊
 
Tagit en paus från Andarnas hus, får se om jag fortsätter med den framöver.
Läser i stället A Little Princess av Frances Hodgson Burnett. En ganska osannolik berättelse, men det är ju en barnbok.
 

Liknande trådar

R
  • Låst
Kropp & Själ Jag är ny här på bukefalos, och är väldigt orolig att göra fel eller bryta mot några regler. Så jag tänkte att det är lika bra att fråga...
Svar
12
· Visningar
3 119
Senast: Gunnar
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
17 692
Senast: Mineur
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 032
Senast: Lady_S
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 645

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp