Vad läser du just nu?

Jag lyssnar på The Wall av Marlen Haushofer nu för tredje gången på några års tid. En riktigt bra bok som jag nog aldrig kommer ledsna på.
 
Jag läser (lyssnar) mest scifi och fantasy. Det tråkiga med det är att jag får läsa på engelska. Har precis avslutat the mote in god's eye. Inte det bästa jag läst..
 
Jag har precis laddat ner The Secret Garden, som är en av mina favorit-barnböcker, och ska läsa denna nu.

Det finns en sida med gratis engelska e-böcker att ladda ner om någon är intresserad; gutenberg.org. Det finns bara äldre böcker där upphovsrätten gått ut, men det gäller ju många klassiker.
 
Jag har nu läst ungefär halva Overemotional av David Fenne, och jag gillar den. En YA-bok som är så där underbart knäpp och underhållande.
 
Jag har på sista tiden läst lite (enligt mig) bra böcker, så jag nämner dem.

The Grace of Kings av Ken Liu, en Fantasy-återberättning av det som kallas The Chu-Han Contention. En mäktig kejsare enade Daras öar och driver igenom en smärtsam reform med grymma metoder, men efter kejsarens död kommer en rebellarmé ledd av två utpräglat olika karaktärer resa sig ur askan. —Cool handling som speglar de många perspektiv och den komplicerade politik som existerade i Kina ca. år 200 f.kr. men i en silkpunk stil som blandar fantasi med verklig historia.
Uppföljaren The Wall of Storms som spinner vidare där historien slutade i The Grace of Kings. Denna är 100% fantasy men med en del paralleller till verklig historia, och författaren visar sitt stora intresse för kultur och när kulturer och ideologier är oförenliga... eller?
The Veiled Throne är tredje boken i serien. Tung bok som jag snart är klar med, fortfarande bra även om jag tyckte Grace of Kings varit bäst hittills.

Howl's Moving Castle av Diana Wynne Jones. Sophie är hattmakerskans styvdotter som, när hattmakerskan har skralt i kassan, blir kvar i butiken utan att tillfrågas om sin åsikt och utan lön. En eftermiddag dyker the wicked witch of the west upp och lägger en förbannelse på Sophie som förvandlar henne till en gammal kvinna, och i chocken "rymmer" Sophie från hattbutiken. Trött och frusen lyckas hon klättra in i Howl's rörliga slott och träffar där en demon, en uppgiven lärjunge, och den mest egocentriska trollkarl som någonsin funnits.

Annihilation av Jeff Vandermeer, del 1 i Southern Reach-trilogin. Det finns en Netflix film med samma namn, som inte har så mycket mer med boken att göra än att grundkonceptet—ett område formas som kallas Area X och dess yttre gräns är svårdefinierad, men allt som försvinner in i Area X kommer ej tillbaka, och allt som kommer tillbaka är inte som det var när det begav sig in i Area X—är löst besläktat. Boken följer en superintrovert kvinnlig biolog vars uppakttning av naturen och hennes frågeställningar kring naturen vida överspeglar hennes intresse för den värld människan skapat runt sig. Hon deltar i den tolfte expeditionen; hennes man deltog i den elfte. Han var en av de som kom tillbaka från Area X, eller var det verkligen han som kom tillbaka? Vad finns däri, varför går berättelserna om vad som finns så vida isär, och varför var de från expedition elva som återvände inte sig själva? Med dessa frågor i bakhuvudet tar hon kliver in i det okända.
Authority som är del 2 i trilogin handlar om Control, eller John Rodriguez som han egentligen heter, som tillträder som chef för Southern Reach, de vars expeditioner söker svaret på gåtan om vad Area X är. Den förra chefen lämnade efter sig ett virrvarr av anteckningar och en allmän oreda som onekligen tycks peka på en besatthet av Area X, men frågan är hur mycket denna besatthet smittat av sig på hela avdelningen. Ju mer Control undersöker, desto mer inser han att det han trodde sig veta om Area X var det som flöt på ytan, men därundrer rör sig det okända. Det skrämmande.

Spinning Silver av Naomi Novik. En ung flicka inser att hon har en talang för att driva in skulder, en talang som drar till sig uppmärksamhet. Från familjens grannar, från flickans morfar som är en affärsman, och från det frusna landskap som ligger bortom den flyktiga skimrande vägen. Ur kylan kommer en mäktig staryk som ger henne tre dagar att omvandla silver till guld, annars...

The Illiad av Homer (Homeros). Denna behöver säkert ingen beskrivning. En samhällskritisk skildring av krig i klädnad av ett epos.
 
Jag läser just nu Our Missing Hearts av Celeste Ng. Det tog mig ett par sidor att inse att det är en något av en dystopi, tyckte inte riktigt att det framgick av baksidan, men det gör den bara ännu mer spännande! Gillar den starkt så långt, även om avsaknaden av både talstreck och citattecken stör mig lite.

Av Goodreads summering framgår det ju väldigt tydligt att det är en dystopi, så jag kanske borde ha läst där först 🤪

"Twelve-year-old Bird Gardner lives a quiet existence with his loving but broken father, a former linguist who now shelves books in a university library. Bird knows to not ask too many questions, stand out too much, or stray too far. For a decade, their lives have been governed by laws written to preserve “American culture” in the wake of years of economic instability and violence. To keep the peace and restore prosperity, the authorities are now allowed to relocate children of dissidents, especially those of Asian origin, and libraries have been forced to remove books seen as unpatriotic—including the work of Bird’s mother, Margaret, a Chinese American poet who left the family when he was nine years old.

Bird has grown up disavowing his mother and her poems; he doesn’t know her work or what happened to her, and he knows he shouldn’t wonder. But when he receives a mysterious letter containing only a cryptic drawing, he is pulled into a quest to find her. His journey will take him back to the many folktales she poured into his head as a child, through the ranks of an underground network of librarians, into the lives of the children who have been taken, and finally to New York City, where a new act of defiance may be the beginning of much-needed change."
 
Howl's Moving Castle av Diana Wynne Jones. Sophie är hattmakerskans styvdotter som, när hattmakerskan har skralt i kassan, blir kvar i butiken utan att tillfrågas om sin åsikt och utan lön. En eftermiddag dyker the wicked witch of the west upp och lägger en förbannelse på Sophie som förvandlar henne till en gammal kvinna, och i chocken "rymmer" Sophie från hattbutiken. Trött och frusen lyckas hon klättra in i Howl's rörliga slott och träffar där en demon, en uppgiven lärjunge, och den mest egocentriska trollkarl som någonsin funnits.
Den är bra. Gillar de flesta av hennes böcker.
 
Nu ska jag antigen läsa Svårmodets döttrar av Anna Laestadius Larsson eller Halva Malmö består av killar som dumpat mig av Amanda Romare.
Nu har jag läst ut Halva Malmö.
Lättläst och intressant från första sidan. Den gav hel del spontana skratt från min sida, men också en del ångest då det var väldigt mycket igenkänning. Allt som allt en bra bok!

Nästa blir Svårmodets döttrar och sen har jag även med Jakten: demonerna på nätet och hackaren som satte dit dem av Alex K. Skade efter att jag läste en intervju med henne i Dagens Nyheter.
 
Jag har precis lyssnat på Haven som skiljer oss åt av Gill Thompson, uppläst av Lo Kauppi. En historisk roman som är baserad på verkliga händelser. Handlar om alla de förmodat föräldralösa barn som skickades från GBR till Australien, som skulle få "nya liv" i Australien men som i mångt och mkt lämnades åt sitt öde. Bokens huvudpersoner skiljs åt och man får följa dem på varsitt håll i världen. Jag gillar uppläsaren och boken var helt okej, hemsk historia.

Nu har jag börjat lyssna på Min far och Kvinnan av Annie Ernaux.
 
Läser Andarnas hus av Isabelle Allende. Hade för mig att jag läst den för länge sedan, men känner inte igen någonting. Tycker egentligen inte den är så bra, men heller inte jättedålig. Läst ca en fjärdedel och tror nog jag läser ut den.
 
Läser Andarnas hus av Isabelle Allende. Hade för mig att jag läst den för länge sedan, men känner inte igen någonting. Tycker egentligen inte den är så bra, men heller inte jättedålig. Läst ca en fjärdedel och tror nog jag läser ut den.
Åh, jag tyckte den var jättebra! Var min första tanke, inser nu att jag inte minns nånting av den och att jag var typ 13 när jag läste den (1985)... :rofl:
 

Liknande trådar

R
  • Låst
Kropp & Själ Jag är ny här på bukefalos, och är väldigt orolig att göra fel eller bryta mot några regler. Så jag tänkte att det är lika bra att fråga...
Svar
12
· Visningar
3 119
Senast: Gunnar
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
17 692
Senast: Mineur
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 032
Senast: Lady_S
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 645

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp