Vad läser du just nu?

Har läst ut Empire of Gold och den var rätt hjärtslitande men också väldigt bra, samt The Impulse purchase som var supermysig men också den lite hjärtslitande 😆

Tänkte börja på Lessons in Chemistry nu
Tack för tipset om empire of gold. La upp den som nästa på min lista att läsa. Har letat efter nästa bra bra bok då jag läst ut alla mina serier precis.
 
A Treacherous Curse av Deanna Raybourne. Tredje boken i serien om Veronica Speedwell. Typiska mysböcker med en hjältinna som är tuff och avsevärt före sin tid, kluriga mysterier och bra karaktärer. Utspelar sig på 1800-talet i London, jag har tydligen fastnat där nu för ljudboken jag håller på med utspelar sig också där, fast 1920-ish 😅
 
A Treacherous Curse av Deanna Raybourne. Tredje boken i serien om Veronica Speedwell. Typiska mysböcker med en hjältinna som är tuff och avsevärt före sin tid, kluriga mysterier och bra karaktärer. Utspelar sig på 1800-talet i London, jag har tydligen fastnat där nu för ljudboken jag håller på med utspelar sig också där, fast 1920-ish 😅
Åh, det lät som nått för mig! Ska spana in den :)
 
A Treacherous Curse av Deanna Raybourne. Tredje boken i serien om Veronica Speedwell. Typiska mysböcker med en hjältinna som är tuff och avsevärt före sin tid, kluriga mysterier och bra karaktärer. Utspelar sig på 1800-talet i London, jag har tydligen fastnat där nu för ljudboken jag håller på med utspelar sig också där, fast 1920-ish 😅
Då borde du gilla böckerna om Maisie Dobbs också! Tror två eller tre är översatta till svenska men finns jättemånga på engelska. Jaqueline Winspear är författaren.
 
Då borde du gilla böckerna om Maisie Dobbs också! Tror två eller tre är översatta till svenska men finns jättemånga på engelska. Jaqueline Winspear är författaren.
Jag älskar Maisie Dobbs!
Måste kolla om det kommit nån ny. :)

Har någon läst Färskt vatten till blommorna?
Blev tipsad om den på stranden idag av en trevlig okänd kvinna som kom och frågade vad jag läste (senaste Lynley, Something to hide som är riktigt bra hittills, Elizabeth George har den här gången tagit sig in i könsstympningens mörka områden) och hon sa att den var bra.
 
Senast ändrad:
Jag älskar Maisie Dobbs!
Måste kolla om det kommit nån ny. :)

Har någon läst Färskt vatten till blommorna?
Blev tipsad om den på stranden idag av en trevlig okänd kvinna som kom och frågade vad jag läste (senaste Lynley, Something to hide som är riktigt bra hittills, Elizabeth George har den här gången tagit dig in i könsstympningens mörka områden) och hon sa att den var bra.
Jag gillar Elizabeth George också! Favoriten är nog What came before he shot her? där hon på ett hjärtskärande sätt beskriver hur samhället utanför samhället fungerar.
 
Jag gillar Elizabeth George också! Favoriten är nog What came before he shot her? där hon på ett hjärtskärande sätt beskriver hur samhället utanför samhället fungerar.
Jamen precis, det upplever jag var den första boken där hon skrev ur ett perspektiv som speglade andra delar av samhället än Lynleys egen. Det är likadant med denna som ju då skildrar de (ffa) nigerianska och somaliska subkulturerna i London och de baksidor som finns i form av könsstympning och tvångsgifte.
 
Jamen precis, det upplever jag var den första boken där hon skrev ur ett perspektiv som speglade andra delar av samhället än Lynleys egen. Det är likadant med denna som ju då skildrar de (ffa) nigerianska och somaliska subkulturerna i London och de baksidor som finns i form av könsstympning och tvångsgifte.
Ja den markerade en vändning i författarskapet (som jag gillade även innan). Även de mer vanliga deckarhistorierna efter det har ett djupare perspektiv tycker jag.
 
Då borde du gilla böckerna om Maisie Dobbs också! Tror två eller tre är översatta till svenska men finns jättemånga på engelska. Jaqueline Winspear är författaren.
Tack för tips, de ska jag genast spana in! Läser gärna på engelska så det gör inget alls.
 
Jag älskar Maisie Dobbs!
Måste kolla om det kommit nån ny. :)

Har någon läst Färskt vatten till blommorna?
Blev tipsad om den på stranden idag av en trevlig okänd kvinna som kom och frågade vad jag läste (senaste Lynley, Something to hide som är riktigt bra hittills, Elizabeth George har den här gången tagit sig in i könsstympningens mörka områden) och hon sa att den var bra.
Vi verkar gilla samma sak utifrån vad du skrev här. Jag tycker färskt vatten till blommorna är fantastisk. Skulle absolut rekommendera den men vet att inte aĺa gillar den.
 
Brokiga bröder av Otto Cantzler, en jättefin skildring av säsongsarbetarna skogsbygdens Norrland under 1800-talet, en lång rad personliga skildringar av olika karaktärer och deras arbete, relationer, fattigdom och hur de levde med träpatronerna som styrde. Lätt att ta sig igenom trots en del sorgliga öden, empatiskt skriven!
 
För er som läser på engelska kan jag varmt rekommendera Severance av Ling Ma. Tyvärr finns den inte översatt till svenska. Är en bok som stannar kvar länge och får en att tänka. Handlar en kvinna i en zombie pandemi men egentligen om så mycket mer.

Kan även rekommendera Min syster, seriemördaren av Oyinkan Braithwaite. Kort, snabbläst och knivskarp bok.

Just nu läser jag Idioten av Elif Bauman, en spretig bok om att vara ung och oförmögen. Gillar den än så länge.
 
Jag har! Mycket speciell och fascinerande bok. Speciellt eftersom jag lyssnade samtidigt som jag jobbar, på kyrkogård. Den är bra, men absolut inte lättsam eller feelgood.
Nej, den trevliga kvinnan som tipsade om den pratade om ett rikt språk och en del kulturskillnader osv så hon framställde den inte som pastellfärgad ;) (vilket är min och mina vänners benämning på feelgood eller chick lit just för att de alltid är i pasteller och gärna med en liten hund eller katt på omslaget).
 
Jag älskar Maisie Dobbs!
Måste kolla om det kommit nån ny. :)

Har någon läst Färskt vatten till blommorna?
Blev tipsad om den på stranden idag av en trevlig okänd kvinna som kom och frågade vad jag läste (senaste Lynley, Something to hide som är riktigt bra hittills, Elizabeth George har den här gången tagit sig in i könsstympningens mörka områden) och hon sa att den var bra.

Jag läser den just nu! Underbar och annorlunda och gripande och …, ja, fantastisk! Lång dessutom vilket jag gillar; en njutning får inte ta slut för snabbt!
 

Liknande trådar

R
  • Låst
Kropp & Själ Jag är ny här på bukefalos, och är väldigt orolig att göra fel eller bryta mot några regler. Så jag tänkte att det är lika bra att fråga...
Svar
12
· Visningar
3 119
Senast: Gunnar
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
17 689
Senast: Mineur
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 032
Senast: Lady_S
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 645

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp